Από το 2009 και μετά το οργανωμένο λιανεμπόριο επιδίδεται σε ασκήσεις ισορροπίας ανάμεσα στην ανάγκη να διατηρήσει πωλήσεις ενόσω η πίτα της κατανάλωσης μειώνεται, αλλά και στην προσπάθεια του να διατηρηθεί «ζωντανό».
Έτσι, πριν καλά καλά το λιανεμπόριο στοκάρει με εμπορεύματα της νέας σεζόν ετοιμάζεται για τις εκπτώσεις του Νοεμβρίου, τόσο για το θεσμοθετημένο ενδιάμεσο δεκαήμερο, όσο και για την διαδικασία της Black Friday στο τέλος του μήνα.
Με τα δύο αυτά ορόσημα, ουσιαστικά υπογραμμίζεται μια κατάσταση «μόνιμων προσφορών και εκπτώσεων», όπως αναφέρουν παράγοντες του λιανεμπορίου, κατάσταση που αν και συμφέρει τον καταναλωτή, εν τούτοις ρίχνει τις λιγότερο ανθεκτικές επιχειρήσεις στο καναβάτσο.
Ήδη και πριν εκπνεύσει ο Οκτώβριος, μεμονωμένες επιχειρήσεις -κυρίως ένδυσης και υπόδησης- έχουν ξεκινήσει μικρές εκπτώσεις επί των προϊόντων τους, χωρίς να περιμένουν την επίσημη έναρξη των ενδιάμεσων εκπτώσεων την 1η Νοεμβρίου.
Οι πιθανότητες μάλιστα -σύμφωνα με παράγοντες του εμπορίου- είναι να επαναληφθεί το φαινόμενο των προηγούμενων ετών, όπου τα εκπτωτικά καρτελάκια τελικώς διατηρήθηκαν για ολόκληρο το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της αλυσίδας Κωτσόβολος, Α. Αθανασόπουλο στην Ελλάδα «σχεδόν κάθε μέρα έχουμε εκπτώσεις», υπονοώντας τις προσφορές που επικοινωνούν οι εμπορικές αλυσίδες, πέραν του διαστήματος των θεσμοθετημένων εκπτώσεων. Κατά τον ίδιο επίσης «σήμερα τιμολογεί ο πελάτης», εννοώντας ότι το ύψος των τιμών καθορίζεται εν πολλοίς από το όλο και μικρότερο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών, και ως εκ τούτου παραμένει συγκρατημένο.
Πηγές του ομίλου Φουρλή (που διαχειρίζεται τις αλυσίδες ΙΚΕΑ και Intersport) σημειώνουν επίσης ότι οι παρατεταμένες εκπτώσεις και προσφορές, κάνουν μεν «ντόρο», ωστόσο, στην πράξη φαίνεται απλώς να μετακινούν τον τζίρο των επιχειρήσεων σε διαφορετικές περιόδους.
Όπως επίσης χαρακτηριστικά ανάφερε, ο διευθύνων σύμβουλος της Jumbo ΜΠΕΛΑ +0,15%, Α. Βακκάκης, οι επιχειρήσεις συχνά στην Ελλάδα «εξαγοράζουν τζίρους», συχνά αδιαφορώντας για την κερδοφορία τους. Σύμφωνα με στέλεχος της λιανικής αγοράς τεχνολογικών προϊόντων, για τις επιχειρήσεις πέραν της προβολής τους και της διεκδίκησης μεριδίων από μια αγορά που φθίνει, η όλη εκπτωτική μανία «αφορά εν τέλει την αύξηση της ρευστότητας, χωρίς απαραίτητα να διασώζεται η κερδοφορία».
Η Black Friday
Επίσης, τα επιτελεία μεγάλων αλυσίδων προετοιμάζονται τόσο για την Black Friday (ημέρα μεγάλων εκπτώσεων), μετά τον αιφνιδιασμό που δέχθηκαν πέρυσι από την πρωτοβουλία της αλυσίδας Public να λανσάρει το θεσμό, αλλά και για την Cyber Monday που συνήθως ακολουθεί (εκπτώσεις στα ηλεκτρονικά καταστήματα). Και οι δύο εκπτωτικές ημέρες ή περίοδοι (όπως τελικώς εξελίσσεται) έκαναν την εμφάνισή τους καταρχάς στις ΗΠΑ, όπου «η ισχύς του λιανεμπορίου είναι ανίκητη, με το χονδρεμπόριο και τους προμηθευτές να ακολουθούν τις εμπορικές πολιτικές του», όπως αναφέρει έμπειρο στέλεχος του ελληνικού εμπορίου.
Ακολούθως εξαπλώθηκαν και σε άλλες αγορές, «ως ένα μερικώς επιτυχημένο μάρκετινγκ τρικ που προσελκύει καταναλωτές και δημιουργεί μια “γέφυρα” έως την έναρξη της επίσημης χριστουγεννιάτικης περιόδου», αναφέρει άλλος παράγοντας του ελληνικού εμπορίου.
Στην Ελλάδα, πάντως έχουν όψιμη εφαρμογή και κατά πολλούς εκπροσώπους του εμπορίου υιοθετούνται κυρίως για να ενισχυθεί η ρευστότητα των επιχειρήσεων, καθώς το κέρδος ουσιαστικά θυσιάζεται.
Πηγή euro2day. gr