Πριν λίγες ημέρες, ζητήσαμε από τον υπεύθυνο Δημοσίων Σχέσεων της “ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ”, κ. Βασσάλο άδεια προκειμένου να επισκεφτούμε τον υπό κατασκευή σταθμό του ΜΕΤΡΟ στην πόλη μας, στην πλατεία Αγίας Ελεούσας.
Πολύ σύντομα, ο κ. Βασσάλος ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημά μας και σήμερα το μεσημέρι (Τρίτη 7 Φεβρουαρίου 2017) βρεθήκαμε στο εργοτάξιο.
Συναντηθήκαμε με τον επιβλέποντα μηχανικό όλου του έργου του Σταθμού κ. Γιανναρά Γιώργο (δεξία στη φωτό), ο οποίος μας ξενάγησε σε όλους του χώρους, υπαίθριους και υπόγειους του εργοταξίου (στην φωτογραφία μας στο κέντρο και ο κ. Βιλαέτης, υπεύθυνος όλου του έργου στην πόλη μας).
Ο κ. Γιανναράς βρίσκεται στο εργοτάξιο στην πόλη μας από την πρώτη ημέρα που ξεκίνησαν τα δοκιμαστικά ακόμα κτυπήματα της τσάπας, στην πλατεία τότε, που μετά από δύο περίπου χρόνια θα δοθεί πάλι στο κοινό, φιλοξενώντας στο υπεδαφός της το νέο υπερσύγχρονο σταθμό που θα δοθεί για χρήση στους πολίτες της Αγίας Βαρβάρας.
Πάνε πέντε χρόνια από τότε.
Άνοιξη του 2012 ξεκίνησε το έργο.
Λίγο πριν κλείσει πενταετία πραγματοποιούμε την επίσκεψή μας.
Κατεβαίνοντας από τα λυόμενα γραφεία που βρίσκονται μέσα στο εργοτάξιο, βρισκόμαστε μπροστά στην κεντρική είσοδο – έξοδο του σταθμού που βρίσκεται μπροστα στο Ι.Ν. της Παναγίας Ελεούσας.
Από εκεί ξεκινάει το ταξίδι προς την πλατφόρμα του σταθμού που βρίσκεται 29 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της Ελευθερίου Βενιζέλου.
Η ηλεκτρική κυλιώμενη κλίμακα που πριν λίγες εβδομάδες έφτασε συναρμολογημένη στον σταθμό και τοποθετήθηκε στην θέση της είναι καλυμμένη με νάϋλον και ξύλινη κατασκευή, για να προστατευτεί από τις βροχές κτλ.
Δίπλα από την ηλεκτρική σκάλα βρίσκεται μια άνετη, πλατιά, τσιμεντένια σκάλα για την εξυπηρέτηση των επιβατών.
Κατεβαίνοντας συναντήσαμε κούτες με αποθηκευμένα υλικά και εξαρτήματα των κλιμάκων τα οποία, όταν έρθει η ώρα τους, θα αποσφραγιστούν και θα τοποθετηθούν στη θέση τους, παίζοντας τον καθοριστικό δικό τους ρόλο στην λειτουργία του σταθμού.
Χαρακτηριστικό του σταθμού η καθαριότητα και η τάξη που επικρατεί.
Τα πατώματα πεντακάθαρα, χωρίς σκουπιδάκια, ενώ δεν υπάρχει ούτε μία γόπα τσιγάρου σε αυτό το τεράστιο γιαπί…
Οι σκάλες της επιφάνειας μας πάνε στο πρώτο από τα τρία επίπεδα του σταθμού.
Σε αυτό το επίπεδο θα υπάρχει ο χώρος των εκδοτηρίων εισιτηρίων, των ακυρωτικών μηχανημάτων εισιτηρίων, το μελλοντικό γραφείο του Σταθμάρχη και γενικά ο χώρος άμεσης εξυπηρέτησης των επιβατών από υπαλλήλους της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ.
Δεκάδες τετραγωνικά χώρου που αργότερα θα καλυφθούν με γρανίτες και πλακάκια, χρώματος γκρι και κόκκινου, όπως πληροφορηθήκαμε.
Ρωτήσαμε, εάν ο σταθμός της πόλης μας θα έχει κάποιο χαρακτηριστικό γνώρισμα όπως έχουν άλλοι.
Έως τώρα δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο.
Είναι ευκαιρία λοιπόν ο Δήμος να παρέμβει και να ζητήσει από την Εταιρεία, να έχει άποψη, εάν είναι εφικτό, στη διακόσμηση του χώρου.
Να βάλει την πινελιά του. Το ξεχωριστό του.
Το τμήμα εικαστικών του δήμου μπορεί να βοηθήσει στη διακόσμηση με ιδέες, προτάσεις, ή κάποιο έργο.
Φωτογραφίες από την πόλη μας προ δεκαετιών, σε μεγέθυνση που θα καλύψουν κάποια σημεία των τοίχων.
Τότε που η πόλη μας δεν ήταν ακόμα Κοινότητα.
Υπάρχουν συμπολίτες μας, ακόμα εν ζωή, που έχουν τέτοιες φωτό.
Ακόμα και οι αναμνήσεις τους μπορούν να καθοδηγήσουν το χέρι κάποιου καλλιτέχνη και να σχεδιάσει κάτι από την παλαιά Αγία Βαρβάρα.
Πάντως ο κ. Γιανναράς μας πληροφόρησε, πως θα υπάρξει ένα ξέφωτο στο πρώτο επίπεδο με ζαρντινιέρες προς την πλευρά της εκκλησίας που θα είναι καταπράσινο και με λουλούδια και ορατό από τους επιβάτες μόλις κατεβαίνουν στο πρώτο επίπεδο.
Επίσης ο κ. Γιανναράς επικοινώνησε την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου για να μας πληροφορήσει πως ενδέχεται να τοποθετηθεί σε εμφανές σημείο, κομμάτι από πύλινο αγωγό που βρέθηκε κατά τη διάρκεία εκσκαφών στη συμβολή των οδών Ελευθερίου Βενιζέλου και Μεγάλου Αλεξάνδρου, εφ όσον δοθεί άδεια από τους αρμόδιους (Αρχαιολογική Υπηρεσία) όπου βρίσκεται για μελέτη και ειδικές εξετάσεις, για την προσδιόριση στοιχείων που έχουν να κάνουν κυρίως με την χρονολογία κατασκευής του και τον τρόπο χρησιμοποίησής του.
Κατεβαίνοντας τις σκάλες από το πρώτο επίπεδο βρισκόμαστε στο δεύτερο.
Εδώ σε αυτό τον υπόγειο όροφο κτυπά η καρδιά και λειτουργεί ο εγκέφαλος του Σταθμού.
Χώροι ειδικά διαμορφωμένοι στους οποίους θα εγκατασταθούν, πάνω σε βάσεις που ήδη έχουν κατασκευαστεί, τα πιο σύγχρονα ηλεκτρονικά μηχανήματα που θα ελέγχουν και θα παρακολουθούν τα συστήματα που υπάρχουν στον χώρο.
Ηλεκτροδότηση, σήμανση, πυρασφάλεια, αγωγούς υδάτων και αποχέτευσης, κάμερες ασφαλείας, διάφορα μηχανήματα, ασανσέρ, κυλιόμενες κλίμακες, ρολλά, λουκέττα, φώτα, θερμοκρασία, υγρασία, ποιότητα αέρα και παροχή οξυγόνου σε όλα τα επίπεδα, εξαερισμός και χίλιες άλλες εργασίες, από μικρές έως μεγάλες που συνθέτουν όμως το παζλ μιας καλοκουρδισμένης μηχανής που θα είναι ο ΣΤΑΘΜΟΣ ΜΕΤΡΟ “ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ” .
Αφού περιηγηθήκαμε στο δεύτερο επίπεδο η αγωνία μας και η ανυπομονησία μας να φθάσουμε στις πλατφόρμες είχε κτυπήσει “ΚΟΚΚΙΝΟ”.
Κατεβήκαμε ένα από τα δύο ζευγάρια σκάλες (κυλιόμενες – σταθερές), που υπάρχουν από το δεύτερο επίπεδο προς το τρίτο και τελευταίο και βρεθήκαμε στο χώρο από τον οποίο θα επιβιβάζονται για να πάνε προς το Αεροδρόμιο “ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ” ή το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ, οι κάτοικοι της πόλης μας, αλλά και επισκέπτες, αφού προβλέπεται πως με τη λειτουργία του Σταθμού τα εμπορικά καταστήματα της πόλης μας, θα γίνουν πόλος έλξης ετεροδημοτών για τα ψώνια τους.
Σημειώνουμε πως η Γραμμή τρία είναι η μακρύτερη διαδρομή όλων των Αστικών γραμμών συγκοινωνίας με μέσα σταθερής τροχιάς στην χώρα μας.
Το μήκος των αποβαθρών είναι 123 μέτρα, ενώ το καθαρό μήκος για χρήση από τους επιβάτες θα είναι τα 110 μέτρα.
Το ύψος σήμερα είναι στα 7.5 μέτρα, αλλά θα τσιμεντοποιηθεί ο χώρος που θα τοποθετηθούν οι ράγες, ώστε να φθάσουν αυτές στο επίπεδο της πλατφόρμας επιβατών και το τελικό ύψος του θα είναι 6 μέτρα.
Στο βάθος της πάνω φωτογραφίας μας, όπως και στην παράπλευρη, διακρίνεται το τούνελ προς και από τον σταθμό της “ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ”.
Η απόσταση του Σταθμού “ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ” (πλατεία Αγίας Ελεούσας) έως εκείνον της “ΑΓΙΑΣ ΜΑΡΙΝΑΣ” είναι ένα χιλιόμετρο, ενώ προς το σταθμό του Κορυδαλλού (Πλατεία Ελευθερίας) η απόσταση είναι 1.500 μέτρα.
Η γενική εικόνα που αποκομίσαμε είναι πως πρόκειται για ένα στιβαρό έργο.
Δυνατό και ανθεκτικό σε σεισμούς και άλλα φυσικά φαινόμενα, κατασκεύασμα.
Έως στιγμής έχουν χρησιμοποιηθεί 20.500 κυβικά μέτρα σκυροδέματος, ενώ αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει απολογισμός για τους χιλιάδες τόνους σιδήρου που έχουν χρησιμοποιηθεί για να είναι το έργο ΑΚΛΟΝΗΤΟ.
Αξίζει να σημειωθεί πως στα πρώτα στάδια των εκσκαφών και αφού τα μηχανήματα είχαν κατέβει στα 7 μέτρα περίπου έγινε η συνάντηση με τον υδροφόρο ορίζοντα της περιοχής.
Νερά πολλά. Εκατοντάδες κυβικά τρεχούμενα ύδατα από το βουνό προς τα χαμηλότερα επίπεδα της πόλης μας.
Απο τότε γίνεται συνεχής άντληση αυτών, η οποία θα σταματήσει με την ολοκλήρωση του έργου και την στεγανοποίηση του σταθμού.
Τότε, τα νερά που σήμερα αντλούνται θα βρουν καινούργιες διεξόδους και θα παρακάμπτουν τον σταθμό, είτε από τα αριστερά είτε από τα δεξιά του.
Στην πορεία των έργων δεν υπήρξαν ιδιαίτερα προβλήματα. Δεν βρέθηκαν πηγάδια, υπόγειες σπηλιές κ.ά., ενημερώνει ο κ. Γιανναράς τον κ. Πάρι Βαμβακόπουλο (φωτό πάνω αριστερά).
Δεν υπήρξαν καθυστερήσεις από εξεύρεση Αρχαιοτήτων, εκτός ολίγων ημέρων, που κάποια ευρύματα προκάλεσαν την Αρχαιολογική Υπηρεσία να επισκευθεί τον χώρο, χωρίς όμως αντικείμενο, όπως αποδείχτηκε.
Ο χώρος τεράστιος και το έργο μεγαλοπρεπές.
Στον χρόνο που φιλοξενηθήκαμε αποκτήσαμε μια σφαιρική εικόνα του έργου.
Μία επίσκεψη δεν είναι αρκετή να τα δεις όλα.
Θα επιστρέψουμε όμως σε άλλο στάδιο των εργασιών.
Ανεβαίνοντας την κλίμακα μπροστά στην Εθνική Τράπεζα αναφέραμε στον κ. Γιανναρά πως σε ορισμένους σταθμούς ή κομμάτια της διαδρομής της γραμμής μας (3), υπάρχει έντονη δυσάρεστη έως αποπνυκτική μυρωδιά και αίσθηση υγρασίας ή είναι εμφανή τα σημάδια υγρασίας στους γρανίτες των τοίχων και ρωτήσαμε εάν ο εξαερισμός στο δικό μας σταθμό θα είναι ικανός να αντιμετωπίσει αυτά τα φαινόμενα.
Ο επιβλέπων μηχανικός μας δήλωσε πως όλα όσα κατασκευάζονται ή τοποθετούνται στο σταθμό, είναι αποτέλεσμα μελετών και μετρήσεων και πως δεν έχει πέσει στην αντίληψή του κάτι από τα παραπάνω.
Στο εργοτάξιο από την αρχή του έργου έχουν εργαστεί περίπου 500 άτομα όλων των ειδικοτήτων.
Αυτήν την εποχή γίνονται έργα που αφορούν τον εξαερισμό, τις σωληνώσεις ύδρευσης και αποχέτευσης, βαψίματα, δάπεδα και άλλες γενικότερες εργασίες.
Η υποδομή του σταθμού θα είναι εφάμιλη των άλλων σταθμών και κατά περίπτωση πιο σύγχρονης τεχνολογίας, όπως είναι φυσικό.
Τα μηχανήματα ακύρωσης εισιτηρίων θα είναι αυτά που θα δέχονται το ηλεκτρονικό εισιτήριο, ενώ τα μέτρα ασφαλείας θα είναι το ίδιο απαιτητικά όπως όλων των άλλων σταθμών.
Ο προβλεπόμενος χρόνος ολοκλήρωσης του Σταθμού της πόλης μας, είναι ΔΥΟ ακόμα χρόνια, ενώ στο ερώτημά μας, που καίει τους καταστηματάρχες κυρίως της Ελευθερίου Βενιζέλου, για το πότε θα διανηχθεί η κεντρική μας λεωφόρος, η απάντηση ήταν σε περίπου ΕΝΑΝ ακόμα χρόνο.
Πριν δοθεί η Βενιζέλου σε χρήση ξανά, θα γίνει διαπλάτυνση του πεζοδρομίου κατα δύο με διόμισυ μέτρα περίπου, ώστε να χωρέσουν οι Είσοδοι – Έξοδοι του σταθμού και η προσπέλαση των πεζών να γίνεται με ασφάλεια.
Σε ερώτησή μας εάν έχουν σημειωθεί ζημιές σε κτήρια πλησίον του εργοταξίου, η απάντηση ήταν αρνητική.
Ένα ακόμα τεχνικό στοιχείο: Η μία πλευρά του εργοταξίου (οδός Κρήτης) από το άλλο (οδός Παλαμά) έχει υψομετρική διαφορά πεντέμισυ μέτρα.
Όταν ολοκληρωθεί το έργο και λειτουργήσει ο σταθμός, οι διαδρομές προς κάθε κατεύθυνση θα είναι “παιγνιδάκι”.
Δώδεκα λεπτά για ΣΥΝΤΑΓΜΑ και άλλα τόσα θα χρειαζόμαστε για το ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ.
Μετακινήσεις άνετες, γρήγορες και ασφαλείς.
Έργο ζωής για την πόλη μας.
Έργο αναβάθμισης και ποιότητας ζωής που αξίζει να αγκαλιάσουμε όλοι μας.
Ολοκληρώνοντας ευχαριστούμε ξανά τον κ. Γιώργο Γιανναρά για την ξενάγιση σε όλα τα σημεία και επίπεδα του Σταθμού.