Βασίλης Γκιτάκος: “Χωρίς συμμετοχή η εκδήλωση για τα Πειραματικά Σχολεία και όχι λόγω …βροχής!”

.
Εφαρμόζοντας την τακτική του «αποφασίζομεν και διατάσσομεν» το υπουργείο μετά από πρόταση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας αποφάσισε την μετατροπή του 8ου Δημοτικού Σχολείου Αγίας Βαρβάρας και του 13ου Νηπιαγωγείου σε Πειραματικά Σχολεία.
..
Ουσιαστικά αποφάσισαν την κατάργηση των δύο αυτών σχολείων από σχολεία της γειτονιάς που εξυπηρετούν τις ανάγκες των μαθητών συγκεκριμένης συνοικίας της Αγίας Βαρβάρας και την μετατροπή τους σε Πειραματικά Σχολεία που θα δέχεται μαθητές από όλο το λεκανοπέδιο της Αττικής.
.
Στην απόφαση της κατάργησης των δύο σχολείων της Αγίας Βαρβάρας πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραμάτισε η Δημοτική Αρχή του κ. Λ. Μίχου που κατά την πανάκεια τακτική του χωρίς καμία ενημέρωση, χωρίς κανέναν διάλογο με τους τοπικούς συλλόγους διδασκόντων, με τους γονείς και την τοπική κοινωνία αποφάσισε και πρότεινε την κατάργηση των σχολείων μας, αποδεικνύοντας για άλλη μία φορά την αντιδημοκρατική και απαξιωτική του στάση προς όλους και όλα. Προέτρεξε όμως «κατόπιν εορτής» όπως συνηθίζει η Δημοτική Αρχή Αγίας Βαρβάρας πραγματοποίησε ενημερωτική εκδήλωση για τα πειραματικά σχολεία την Τρίτη 19 Μάρτη 2024 προκειμένου να «προλάβει» την Ένωση Γονέων και την ημερίδα που είχε εξαγγείλει για τα πειραματικά σχολεία και που τελικά αναγκάστηκε να ματαιώσει.
.
Το ομολογουμένως πολύ μικρό ποσοστό συμμετοχής στην εκδήλωση ενημέρωσης που διοργάνωσε ο Δήμος Αγίας Βαρβάρας για τα πειραματικά σχολεία σαφώς και δεν οφείλεται στις καιρικές συνθήκες όπως ισχυρίστηκε ο Δήμαρχος κ. Λάμπρος Μίχος στην εισαγωγική ομιλία του. Φανερώνει ξεκάθαρα ότι οι Αγιοβαρβαριώτισες και Αγιοβαρβαριώτες γύρισαν την πλάτη στην Δημοτική Αρχή του κ. Μίχου και στην εκ των υστέρων ενημερωτικού χαρακτήρα εκδήλωση, όταν τελικά έχουν παρθεί όλες οι αποφάσεις για την κατάργηση δύο σχολείων της Αγίας Βαρβάρας και στα προβλήματα που δημιουργεί σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς.
.
Εκτός από τους διοργανωτές και τον δήμαρχο, κανείς από τους λιγοστούς παρευρισκόμενους δεν πρέπει να έφυγε από την εκδήλωση σοφότερος για την κατάργηση των σχολείων της γειτονιάς και την μετατροπή τους σε πειραματικά, ούτε και για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος όπως προσπάθησαν να την προβάλουν. Με κυρίαρχο το απλοϊκό ερώτημα, γιατί δεν λειτουργούν όλα τα σχολεία της χώρας στα πρότυπα των πειραματικών που όπως περιέγραψαν οι ομιλητές εφαρμόζουν καινοτόμες πρακτικές και σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, εστιάζουν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων, στην εξωστρέφεια και τη δημιουργικότητα; Τέτοια σχολεία δεν παλεύουμε να έχουν τα παιδιά μας, χωρίς διακρίσεις και εξαιρέσεις;
.
Όλοι όμως αυτοί που κόπτονται για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης, δεν τους είδαμε να ανησυχούν για την ανυπαρξία ολιγομελών τμημάτων, για μη ελεγμένα για αντισεισμική προστασία σχολεία, για ελλείψεις εκπαιδευτικών, για τις πενιχρές κρατικές χρηματοδοτήσεις. Ίσως και να τους βολεύει η πρόβλεψη του νόμου για τα πειραματικά σχολεία όπου προωθούνται χορηγίες από ιδιωτικούς φορείς, απαλλαγή της χρηματοδότησης από το κράτος, δίνοντας την δυνατότητα παρέμβασης από εξωσχολικούς φορείς π.χ. στη λειτουργία του σχολείου ή στο πρόγραμμα σπουδών.
.
Η απάντηση σαφέστατα βρίσκεται στην πολιτική όλων των κυβερνήσεων που η μία έκοβε και η άλλη έραβε στο ρυθμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την διάλυση και εμπορευματοποίηση της παιδείας. Η επιμονή της κυβέρνησης να προωθήσει ένα σχολείο για «λίγους και εκλεκτούς» αντί να ενισχύσει το «σχολείο των πολλών» δεν έχει να κάνει με τίποτα με τον αναγκαίο εκπαιδευτικό, παιδαγωγικό και επιστημονικό πειραματισμό ο οποίος πρέπει να διαχέεται σε όλα τα σχολεία οργανωμένα.
.
Η γενίκευση των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, πέρα από τη σύνδεση της με την προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφοροποίηση, η κατηγοριοποίηση, η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, ο διαχωρισμός των μαθητών σε «άριστους» και «κακούς», έχει αρνητικές επιπτώσεις στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών και στους μαθητές των σχολείων αυτών.
.
Με βάση το νομοθετικό πλαίσιο, στα σχολεία αυτά επί της ουσίας καταργούνται οι οργανικές θέσεις με αποτέλεσμα αρκετοί εκπαιδευτικοί που δεν επιθυμούν να παραμείνουν σε αυτά ή αξιολογηθούν αρνητικά θα βρεθούν σε καθεστώς κινητικότητας, αναζητώντας οργανικές θέσεις, κάποιοι μάλιστα λίγο πριν τη συνταξιοδότηση τους. Την ίδια ώρα οι μαθητές, που ήδη φοιτούν σε αυτά τα σχολεία και δεν θα επιλεγούν για τα Πειραματικά, θα αναγκαστούν να φοιτήσουν σε άλλες σχολικές μονάδες, σε μεγαλύτερη απόσταση από το σπίτι τους, αφού θα έχουν χάσει το σχολείο της γειτονιάς τους. Με την εφαρμογή θα χωριστούν αδέρφια αφού η ποσόστωση της περίπτωσης να φοιτούν μαζί τα αδέρφια είναι σχετικά μικρή, αναγκάζοντας τους γονείς πριν πάνε στη δουλειά τους να μεταφέρουν τα παιδιά τους σε διαφορετικά σχολεία, αν φυσικά μπορούν και προλαβαίνουν. Θα χωριστούν παρέες και θα διαταραχθούν φιλίες μαθητών – μαθητριών, γεγονός 100% αντιπαιδαγωγικό. Ενώ θα στοιβαχτούν σαν «σακιά» ο ένας μαθητής πάνω στον άλλον στα υπόλοιπα Δημοτικά και Νηπιαγωγεία της ευρύτερης περιοχής, που τα βαφτίζουν όμορα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται παιδαγωγικά, αλλά και για την ασφάλεια των παιδιών, σε τάξεις των 26 και 27 μαθητών.
.
Δεν είναι τυχαίο που σύσσωμα εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς κινητοποιήθηκαν και εναντιώθηκαν στην κατάργηση του 1ου Γυμνασίου και της μετατροπής του σε πειραματικό γυμνάσιο, αναγκάζοντας και την δημοτική αρχή Πειραιά να ακολουθήσει και να εκδώσει ομόφωνο ψήφισμα το δημοτικό συμβούλιο κατά της κατάργησης του 1ου Γυμνασίου από σχολείο της γειτονιάς. Αλλά για αυτή την κινητοποίηση και την αντίθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας του Πειραιά δεν ακούσαμε τίποτα από το μέλος της Διοικούσας Επιτροπής Προτύπων Πειραματικών Σχολείων και Διευθύντρια των Ράλλειων Πειραματικών Σχολείων που ήταν μία εκ των ομιλητών της εκδήλωσης.
.
Γι’ αυτό, στον αντίποδα του σημερινού σχολείου που βρίσκεται πέρα και έξω από τις πραγματικές ανάγκες και το δικαίωμα της νέας γενιάς στη μόρφωση, είναι στο χέρι μας η οργάνωση του αγώνα διεκδικώντας σχολείο που θα εισάγονται όλα τα παιδιά χωρίς περιορισμούς και εξετάσεις, με και βασικό ρόλο και αποστολή: την ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου και την αξιοποίηση όλων των κλίσεων και ταλέντων για όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από την κοινωνική καταγωγή, το χρώμα, τη φυλή, τη θρησκεία. Σε αυτό το σχολείο μπορούν να ενσωματωθούν οι ερευνητικές δραστηριότητες των εκπαιδευτικών και η πειραματική έρευνα αλλά και η κατάλληλη συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη που θα συνδυάζονται με συστηματική και τακτική επιμόρφωση. Για τη λειτουργία ενός πραγματικά Πειραματικού σχολείου, η πρώτη προϋπόθεση είναι να υπάρχουν οι κανονικές παιδαγωγικές συνθήκες, που θα επιτρέπουν τη γενίκευση των συμπερασμάτων, προϋπόθεση για οποιαδήποτε εφαρμογή στη συνέχεια.
.
Βασίλης Γκιτάκος
επικεφαλής της “Λαϊκής Συσπείρωσης”
Αγίας Βαρβάρας