Κωνσταντίνος Σαρόπουλος: “8ο Δημοτικό και 13ο Νηπιαγωγείο Πειραματικά Σχολεία. Εμείς δεν συμφωνούμε!”

Το θέμα που απασχολεί τη σχολική κοινότητα αυτήν την περίοδο στην πόλη μας, είναι η μετατροπή των 13ου Νηπιαγωγείου και 8ου Δημοτικού Σχολείου σε Πειραματικά.

Οι απόψεις για την μετατροπή τους διίσταται.

Ζητήσαμε την άποψη και την θέση του επικεφαλής της δημοτικής παράταξης της πόλης “Μαζί με τους Πολίτες” κ. Κωνσταντίνου Σαρόπουλου επί του θέματος:

Ποιά είναι η άποψή σας για τα Πειραματικά Σχολεία;

Υπάρχουν πολλοί προβληματισμοί και ανησυχίες, ακόμη και ως προς τα παιδαγωγικά κριτήρια. Καταρχήν, εμείς δεν συμφωνούμε με το τρόπο που πάρθηκε η απόφαση από το Δήμαρχο. Χωρίς να προηγηθεί διαβούλευση με τη σχολική κοινότητα της πόλης. Εκ των υστέρων, μάλιστα, καλούνται οι ενδιαφερόμενοι σε ενημερωτική συνάντηση σήμερα Τρίτη στο “Γιάννης Ρίτσος”, ώστε να πειστούν για τα οφέλη των Πειραματικών Σχολείων στην Πόλη μας.

Διαφωνείτε όμως και επί της ουσίας με την μετατροπή των δύο αυτών σχολείων μας σε πειραματικά;

Η ιστορία των πειραματικών σχολείων χρονολογείται εδώ κι έναν αιώνα, από το 1929, όταν οι παιδαγωγοί Δ. Γληνός και Α. Δελμούζος πρότειναν την ίδρυση των πειραματικών σχολείων ως μέρος της προσπάθειας για εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Στη συνέχεια δημιουργήθηκαν αρκετά εκ των οποίων τα περισσότερα καταργήθηκαν το 1985. Το 2010 -11 έγινε μία καινούρια προσπάθεια που διήρκεσε μέχρι το 2015, ενώ το 2021 ξεκίνησαν εκ νέου. Εμείς δεν συμφωνούμε, γιατί αυτά τα νέα πειραματικά σχολεία δεν συνάδουν με τις σύγχρονες απαιτήσεις και σχεδιάστηκαν λανθασμένα.

Γιατί θεωρείτε ότι σχεδιάστηκαν λανθασμένα τα πειραματικά σχολεία;

Γιατί όταν γίνεται ένα επιστημονικό πείραμα, για την επιτυχία των αποτελεσμάτων του είναι σημαντική η προσομείωσή του με τις πραγματικές συνθήκες. Επομένως ένα πειραματικό σχολείο οφείλει να αντιπροσωπεύει το μέσο δημόσιο σχολείο και όχι να είναι κάτι ξεχωριστό. Το σχολείο αυτό χρειάζεται συνηθισμένους εκπαιδευτικούς σαν αυτούς που θα βρούμε σε όλη τη χώρα και συνηθισμένους μαθητές όπως αυτούς που θα βρούμε σε κάθε σχολείο, κι όχι μόνον εκείνους που πέρασαν τις εξετάσεις όπως συμβαίνει στα πρότυπα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ένα σχολείο δηλαδή που θα έχει και τον άριστο μαθητή και τον μαθητή που δυσκολεύεται και τον μαθητή με μαθησιακές ανάγκες.

Θα ωφελήσουν τα πειραματικά σχολεία την πόλη;

Όχι. Γιατί μειώνεται η δύναμη των σχολείων μας, αφού στα νέα σχολεία θα φοιτά μόνο το 25% των μαθητών της πόλης και το υπόλοιπο από τους όμορους δήμους.

Τα παιδιά της πόλης δεν θα έχουν όφελος, έστω και αυτά τα λιγότερα που θα κληρωθούν;

Όχι, γιατί τα παιδιά θα αναγκαστούν να πηγαίνουν σε σχολεία που είναι πιο μακριά από το σπίτι τους. Χωρίζονται αδελφάκια και γειτονόπουλα αφού μπορεί να φοιτούν σε διαφορετικά σχολεία, με ότι συνέπειες μπορεί να έχει αυτό στην ψυχολογία των μετακινούμενων μαθητών, στην εκπαιδευτική τους διαδικασία, αλλά και στον οικογενειακό προγραμματισμό.

Σε μια πόλη με τα δικά μας δημογραφικά χαρακτηριστικά, η οικογενειακή καθημερινότητα θα δυσκολέψει καθώς δημιουργούνται προβλήματα αφού οι μαθητές θα αναγκασθούν να μετακινηθούν σε άλλο σχολείο από αυτό της γειτονιάς τους επειδή έγινε πειραματικό, εφόσον δεν επιλεγούν και αντίθετα θα έρθουν εκεί παιδιά από πιο απομακρυσμένες γειτονιές.

Πως θα καταφέρουν, μέσα στην παράλογη αυτή κατάσταση, να μη διχαστεί η οικογένεια καθώς οι γονείς θα μοιράζονται το πρωί στην προσέλευση, στο σχόλασμα και τις σχολικές εκδηλώσεις; Εκτός εάν προβλεφτεί κάποια ρύθμιση για τα αδέλφια τουλάχιστον. Επειδή όμως δεν έχει σχεδιαστεί κάτι τέτοιο, πρακτικά ο κηδεμόνας θα πρέπει να πηγαίνει τα παιδιά της οικογένειας σε διαφορετικά σχολεία. Γονείς, παππούδες και μαθητές θα ταλαιπωρούνται με παραπάνω διαδρομές και αποστάσεις. Υπάρχει διαθέσιμο άτομο στην οικογένεια το πρωί που μπορεί να επωμιστεί αυτές τις μετακινήσεις; Διαθέτουν όλοι πρόσφορο μεταφορικό μέσον το πρωί; Θα υπάρχει δημοτική συγκοινωνία που να εξυπηρετεί;

Εκτός του διαχωρισμού και της ταλαιπωρίας, όμως, των μαθητών, λόγω της χρονοβόρας μετακίνησης από και προς το σχολείο, η μη συνύπαρξη των παιδιών στο ίδιο σχολείο περιορίζει δραματικά τις φιλίες στη γειτονιά με αρνητικές συνέπειες στην κοινωνική τους ένταξη.

Από την άλλη, τα παιδιά στα ειδικά αυτά σχολεία μεγαλώνουν σε γυάλα, αναπτύσσοντας πιθανά ελιτισμό, που γίνεται τροχοπέδη στη μελλοντική τους εξέλιξη.

Τα πειραματικά και τα πρότυπα σχολεία στο παρελθόν όμως βοήθησαν, ιδίως ταλαντούχα παιδιά που άξιζαν κάτι παραπάνω και δεν μπορούσαν να φοιτήσουν σε ιδιωτικό σχολείο.

Πράγματι, η τρέχουσα άποψη υποστηρίζει ότι τα πειραματικά σχολεία φτιάχτηκαν για να λειτουργούν παραπέρα από το σύνηθες πρότυπο εκπαίδευσης και να οδηγούν ως πιλότος την παιδεία παραπέρα με τη διάχυση καλών εκπαιδευτικών πρακτικών. Συμφωνούμε ότι κάποτε ίσως ίσχυε αυτό. Σήμερα όμως με την τεχνογνωσία που διαθέτουμε από προηγμένα εκπαιδευτικά συστήματα έχουμε πολλές αμφιβολίες ότι ισχύει για την πόλη μας.

Τα ειδικά αυτά σχολεία είναι απλά ελιτίστικα σχολεία, που αναπαράγουν και ενισχύουν την κοινωνική ανισότητα. Ακόμα και η τυχαιοποιημένη επιλογή των μαθητών, όπως συμβαίνει με τα πειραματικά δημοτικά και νηπιαγωγεία, παραχαράσσει τις ίσες ευκαιρίες για όλους. Τα κοινωνικά χάσματα βαθαίνουν, ενώ η σύγχρονη εκπαίδευση αντίθετα στοχεύει στη μείωσή τους.

Οι σύγχρονες αντιλήψεις εκπαίδευσης βοηθούν στην ψυχική και διανοητική ανάπτυξη όλων των παιδιών, και των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες κ των χαρισματικών παιδιών.

Στα μοντέρνα εκπαιδευτικά συστήματα υπάρχουν πολλά εργαλεία που βοηθούν τα παιδιά χαρισματικά ή μη: εργασίες, ειδικά τμήματα, επιπλέον ώρες και ειδικές καλοκαιρινές κατασκηνώσεις. Τα χαρισματικά παιδιά άλλωστε δεν έχουν ανάγκη προνομίων. Ενα παιδί που έχει μαθηματικό ταλέντο, χαίρεται να ασχολείται επιπλέον ώρες με το αντικείμενο που αγαπά, όπως κάποια άλλα κάνουν μπαλέτο ή κιθάρα. Και οι λιγότερο καλοί μαθητές επίσης χρειάζονται κίνητρα που τους ταιριάζουν για να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους και να εγκλιματιστούν στην πρόοδο της τάξης. Εμείς πιστεύουμε ότι όλοι οι μαθητές έχουν ανάγκη από εξειδικευμένη αντιμετώπιση σε όλα τα σχολεία της χώρας.

Άλλωστε, στα σχολεία αυτά θα συσσωρευτούν εκπαιδευτικοί υψηλών προσόντων, οπότε τα  υπόλοιπα σχολεία θα στερηθούν τις υπηρεσίες τους. Εάν οι προικισμένοι εκπαιδευτικοί συσσωρεύονται στα πρότυπα, τα υπόλοιπα παιδιά θα αδικηθούν. Ιδιαιτέρως θα αδικηθούν τα παιδιά που έχουν μαθησιακές δυσκολίες, δηλαδή εκείνα που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη ικανότερων διδασκόντων.

Εμείς είμαστε βέβαιοι πως η Αγία Βαρβάρα δεν χρειάζεται πειραματικά σχολεία. Δεν έχει ανάγκη Σχολείων Αριστείας, αλλά Άριστα Σχολεία για όλους.

Εσείς τι προτείνετε;

Όλοι μας συμφωνούμε πως όλα τα σχολεία μας πρέπει να παρέχουν ουσιαστική παιδεία. Να γίνουν ελκυστικά και ουσιαστικά για τους μαθητές. Οι μέθοδοι διδασκαλίας να εφαρμόζονται με σύγχρονα εποπτικά μέσα, διδακτικές περιηγήσεις, ατομικές και ομαδικές εργασίες, διασχολικές παρουσιάσεις και άλλες πρωτοπόρες τεχνικές.

Η Επιτροπή Παιδείας της παράταξής μας θεωρεί πιο σωστό να εναρμονιστούν όλα τα σχολεία μας στην προχωρημένη μεθοδολογία, παρά να ξεχωρίζουν κάποια σχολεία στην πόλη μας. Θα μπορούσε για παράδειγμα να διοριστούν εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί σε κάθε ένα από τα σχολεία μας, οι οποίοι σε συνεργασία με τους δασκάλους κάθε τάξης θα μεριμνούν ώστε να εμπλουτίζεται το πρόγραμμα με πιο προχωρημένες τεχνικές.

Ας διεξαχθεί ένας ουσιαστικός, επιτέλους, διάλογος με τη συμμετοχή της εκπαιδευτικής κοινότητας για την πρόοδο της χειμαζόμενης κοινωνίας μας και της καταταλαιπωρημένης παιδείας στον τόπο μας και να μην αποφασίζουν Υπουργοί και Δήμαρχοι χωρίς την ευρύτερη δυνατή συναίνεση.

Κων/νος Σαρόπουλος

Επικεφαλής της παράταξης

Μαζί με τους πολίτες