.
Εδώ και 154 χρόνια στην Αθήνα υπάρχει ένα δίκτυο Μετρό το οποίο για εκατόν τριάντα χρόνια αυξανόταν με ρυθμούς ..χελώνας και την τελευταία 23ετία “γκάζωσε”, μεγάλωσε και έγινε στο σύνολο του ένα από τα πιο καλαίσθητα συστήματα Μετρό στην Ευρώπη. Δικαίως χαρακτηρίζεται από πολλούς ως ένα μεγάλο έργο τέχνης για τους σταθμούς που διαθέτει, αρκετοί εκ των οποίων είναι μικρά μουσεία.
Ένα ιδιαίτερο στοιχείο σε αυτά τα 154 χρόνια λειτουργίας του δικτύου είναι πως το Μετρό της πόλης ξεκίνησε από τον Πειραιά και 153 χρόνια αργότερα (τον Οκτώβριο του 2022) το Μετρό επεκτάθηκε με άλλη γραμμή ξανά μέχρι το κέντρο του Πειραιά. Ευτυχής σύμπτωση θα έλεγε κάποιος.
Πράγματι στους περισσότερους σταθμούς συναντάμε και ένα κομμάτι ιστορίας της πόλης. Πόσα όμως ξέρουμε για την ηλικία και τα «γενέθλια» των σταθμών αυτών; Σήμερα το ypodomes.com κάνει ένα ταξίδι στην ιστορία του δικτύου Μετρό της πόλης και σας αποκαλύπτει την …ηλικία αλλά και τα γενέθλια πολλών από τους σταθμούς από τον περασμένο Γενάρη μέχρι και τον ερχόμενο Δεκέμβρη.
Πρώτο τετράμηνο με 32 σταθμούς
Στις 28 Ιανουαρίου 23 χρονών έγιναν οι σταθμοί: ΣΥΝΤΑΓΜΑ (ΓΡΑΜΜΗ 2 ΚΑΙ 3), ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ, ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ, ΠΑΝΟΡΜΟΥ, ΚΑΤΕΧΑΚΗ, ΕΘΝΙΚΗ ΑΜΥΝΑ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΟΜΟΝΟΙΑ, ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟ, ΣΤΑΘΜΟΣ ΛΑΡΙΣΗΣ, ΑΤΤΙΚΗ, ΣΕΠΟΛΙΑ. Αυτοί οι σταθμοί έχουν περάσει στην ενηλικίωση και θεωρούνται οι βασικοί σταθμοί στους κορμούς των γραμμών 2 και 3.
34 χρόνια ζωής έκλεισε ο σταθμός ΤΑΥΡΟΣ στις 6 Φλεβάρη καθώς άνοιξε τις πύλες του το 1989. Στις 12 Φεβρουαρίου οι σταθμοί ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ, ΚΑΤΩ ΠΑΤΗΣΙΑ, ΑΝΩ ΠΑΤΗΣΙΑ έχουν γενέθλια και κλείνουν 67 χρόνια ζωής καθώς εκείνη την μέρα του 1956 άνοιξαν για πρώτη φορά τις πύλες τους. Στις 27 Φεβρουαρίου οι Μαθουσάλες του δικτύου είναι εδώ: 154 χρόνια ζωής έκλεισαν οι σταθμοί ΠΕΙΡΑΙΑΣ (ο αρχικός σταθμός) και ΘΗΣΕΙΟ όντας από τους παλαιότερους σταθμούς Μετρό στον Ευρώπη και τον κόσμο.
Τον μήνα Μάρτιο έχουμε επίσης αρκετά γενέθλια: την 1η Μαρτίου έγινε 75 χρονών ο σταθμός ΒΙΚΤΩΡΙΑ. Αλήθεια ξέρετε ότι ονομάστηκε έτσι προς τιμή της βασίλισσας της Αγγλίας (1819-1901); Τον ίδιο μήνα έχουμε και άλλα γενέθλια: στις 4 Μαρτίου 66 χρονών έγινε ο σταθμός ΗΡΑΚΛΕΙΟ, στις 14 Μαρτίου τα 67 χρόνια έκλεισαν οι σταθμοί ΠΕΡΙΣΣΟΣ, ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ ενώ στις 27 Μαρτίου έγινε 32 χρονών ο σταθμός ΚΑΤ.
Μήνας Απρίλιος, ο καιρός καλυτερεύει και ανοιξιάτικα γενέθλια έχουν οι σταθμοί: στις 5 Απριλίου μόλις 10 ετών έγιναν οι σταθμοί: ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ, ΑΝΘΟΥΠΟΛΗ και στις 22 Απριλίου 20 ετών έγινε ο σταθμός ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ (της γραμμής 3). Τον Μάιο, στις 17 του μήνα ο σταθμός ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ της γραμμής 1 έγινε 127 ετών. Τα ανοιξιάτικα γενέθλια κλείνουν οι σταθμοί ΚΕΡΑΜΕΙΚΟΣ, ΕΛΑΙΩΝΑΣ, ΑΙΓΑΛΕΩ που έκλεισαν στις 26 του μήνα 16 χρόνια ζωής.
Δεύτερο τετράμηνο με 25 σταθμούς
Ο Μάιος είναι …χωρίς γεννητούρια αλλά το καλοκαίρι έχουμε επίσης αρκετά γενέθλια: Τον Ιούνιο, στις 5 του μήνα είχαμε τα δέκατα ένατα γενέθλια του σταθμού ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ενώ στις 30 του μήνα έχουμε τα εβδομηκοστά τέταρτα γενέθλια του σταθμού ΑΤΤΙΚΗ.
Ο μήνας όμως με τα περισσότερα γενέθλια είναι ο Ιούλιος καθώς 17 σταθμοί γιορτάζουν: πρωτομηνιά και ο σταθμός ΚΑΛΛΙΘΕΑ γιορτάζει τα 95 του χρόνια. Στις 5 του μήνα ο σταθμός ΠΕΥΚΑΚΙΑ γίνεται 67. Στις 7 Ιουλίου τα μόλις 3 τους χρόνια έκλεισαν οι σταθμοί ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ, ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ και ΝΙΚΑΙΑ. Στις 10 Ιουλίου γίνονται 17 ετών οι σταθμοί (κοινοί με τον Προαστιακό) ΠΑΙΑΝΙΑ/ΚΑΝΤΖΑ και ΚΟΡΩΠΙ.
Και συνεχίζουμε, στις 17 Ιουλίου κλείνουν 10 έτη ζωής οι σταθμοί ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ, ΑΛΙΜΟΣ, ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ, στις 21 του μήνα 93 ετών γίνεται ο υπόγειος σταθμός ΟΜΟΝΟΙΑ, στις 23 Ιουλίου 13 ετών γίνεται ο σταθμός ΧΟΛΑΡΓΟΣ, στις 30 Ιουλίου τα 19 τους χρόνια κλείνουν οι σταθμοί ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΔΟΥΚΙΣΣΗΣ ΠΛΑΚΕΝΤΙΑΣ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ. Στις 30 Ιουλίου τα 19 του χρόνια έκλεισε ο σταθμός (κοινός με τον Προαστιακό) ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ.
Τον Αύγουστο μπορεί να έχουμε τα μπάνια του λαού αλλά επίσης έχουμε και γενέθλια των σταθμών του λαού: Στις 4 Αυγούστου ο ΆΓΙΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ γίνεται 62 ετών, στις 6 Αυγούστου 19 χρόνια κλείνει ο σταθμός ΝΕΡΑΤΖΙΩΤΙΣΣΑ, στις 9 του ίδιου μήνα 19 γίνεται και ο σταθμός ΑΓΙΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ και 141 ετών (από τους αρχαιότερους του δικτύου μιας και άνοιξαν το 1882) γίνονται οι σταθμοί ΝΕΟ ΦΑΛΗΡΟ, ΚΑΛΛΙΘΕΑ. Στις 10 του μήνα 66 θα γίνει ο σταθμός ΚΗΦΙΣΙΑ.
Τρίτο τετράμηνο με 15 σταθμούς
Σεπτέμβριος, ο μήνας της επιστροφής στα θρανία και στις …γιορτές το πρώτο τριήμερο του μήνα. Πρωτομηνιά και ο σταθμός ΜΑΡΟΥΣΙ γίνεται 66, στις 2 Σεπτεμβρίου 14 ετών γίνεται ο σταθμός ΝΟΜΙΣΜΑΤΟΚΟΠΕΙΟ και στις 3 ο σταθμός ΕΙΡΗΝΗ γίνεται 41 ετών. Μετά έχουμε ακόμα ένα σταθμό που γιορτάζει: στις 20 του μήνα γίνεται 17 ετών ο κοινός σταθμός με τον Προαστιακό, ΠΑΛΛΗΝΗ.
Ο Οκτώβριος είναι κλασικός φθινοπωρινός μήνας και από γενέθλια σταθμών ..λίγα αλλά καλά. Πιο συγκεκριμένα τα πρώτα τους γενέθλια θα κλείσουν οι σταθμοί ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ, ΠΕΙΡΑΙΑΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ της γραμμής 3 που είναι και οι πιο νέοι σταθμοί στο δίκτυο της πρωτεύουσας. Με την λειτουργία τους ουσιαστικά ολοκλήρωσαν και την κατασκευή της “μπλε” γραμμής 3 του Μετρό.
Μαζικά γενέθλια έχουμε και τον Νοέμβριο και στις 16 του μήνα έχουμε τα γενέθλια των σταθμών ΑΚΡΟΠΟΛΗ, ΣΥΓΓΡΟΥ ΦΙΞ, ΝΕΟΣ ΚΟΣΜΟΣ, ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ και ΔΑΦΝΗ που γίνονται 23. Ήταν το άνοιγμα του κλάδου της γραμμής 2, Σύνταγμα-Δάφνη όπου οι 5 σταθμοί ξεκίνησαν την εμπορική τους λειτουργία ενθουσιάζοντας το κοινό της εποχής. Στις 22 Νοεμβρίου τα 69 του χρόνια θα κλείσει ο σταθμός ΠΕΤΡΑΛΩΝΑ.
Για τον τελευταίο μήνα του έτους θα έχουμε …παιδικά γενέθλια. Συγκεκριμένα, στις 14 Δεκεμβρίου 10 ετών θα γίνει ο σταθμός ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ και στις 30 του μήνα 13 ετών γίνεται ο σταθμός ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
Οι “εγκυμοσύνες” του δικτύου
Φυσικά στο δίκτυο του Μετρό της Αθήνας μπορεί να έχουμε να γιορτάζουμε τις επετείους έχουμε όμως και «εγκυμοσύνες». Τα επόμενα γεννητούρια του δικτύου αναμένονται στο τέλος της τρέχουσας δεκαετίας (με το πολύ αισιόδοξο σενάριο) με συνολικά 15 νέους σταθμούς να προστίθενται, δηλαδή μιλάμε για …δεκαπεντάδυμα (αν δεν χωριστεί η έναρξη λειτουργία τους σε τμήματα) Συγκεκριμένα θα χαρούμε να καλωσορίσουμε τους σταθμούς ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ, ΓΑΛΑΤΣΙ, ΕΛΙΚΩΝΟΣ, ΚΥΨΕΛΗ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ, ΕΞΑΡΧΕΙΑ, ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ, ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ, ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥΠΟΛΗ, ΙΛΙΣΙΑ, ΖΩΓΡΑΦΟΥ, ΓΟΥΔΗ. Εκτός φυσικά αν η εγκυμοσύνη (δηλαδή η κατασκευή) έχει επιπλέον χρονική καθυστέρηση.
Τέλος μην ξεχνάμε και τις …εξωσωματικές καθώς προσπάθειες για νέα εγκυμοσύνη (βλέπε την επέκταση της γραμμής 2 προς Ίλιον) γίνονται για ακόμα 4 σταθμούς. Αν θα πετύχει η προσπάθεια, θα το μάθουμε από τη εν εξελίξει δημοπράτηση της Ελληνικό Μετρό που μας υπόσχεται ακόμα 3 σταθμούς σε ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ, ΙΛΙΟΝ, ΑΓΙΟ ΝΙΚΟΛΑΟ. Μέχρι τότε θα γιορτάζουμε τους σταθμούς που έχουμε, αλλά θα περιμένουμε με ανυπομονησία να γνωρίσουμε και τα νέα μέλη της οικογένειας του Μετρό της πόλης.
Το δίκτυο Μετρό της Αθήνας το λειτουργεί και το διαχειρίζεται η ΣΤΑΣΥ ενώ η κατασκευή της πρώτης γραμμής έγινε σταδιακά από διάφορες εταιρείες με πρώτη την ΣΑΠ Α.Ε. και ακολούθως τις ΕΗΣ, ΗΣΑΠ. Την κατασκευή των νέων γραμμών 2, 3, 4 έχει αναλάβει η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. (πρώην Αττικό Μετρό) εταιρεία κάτω από την επίβλεψη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
πηγή: Ypodomes.com – Νίκος Καραγιάννης