Παντελής Πρεντάκης: “Ελευθερία ή ελευθεριότητα του λόγου;”

.
Η Αγία Βαρβάρα έχει την τύχη, στις προσεχείς δημοτικές εκλογές, να έχει ως υποψηφίους δημάρχους τέσσερις σημαντικούς ανθρώπους της, τον δικηγόρο Λάμπρο Μίχο, με την μεγαλύτερη διοικητική ιστορία στην πόλης μας, τους ιατρούς Νίκο Πιερακέα και Κωνσταντίνο Σαρόπουλο, λαμπρούς επιστήμονες, με εξαιρετική και πολυεπίπεδη διαχρονικά παρουσία στην πόλη μας και τον Βασίλη Γκιτάκο, όχι μόνο ένα από τα καλύτερα παιδιά που έχει βγάλει η Αγία Βαρβάρα, αλλά και ένα επί του πρακτέου μορφωμένο και διαμορφωμένο αγωνιστή και εργάτη της ζωής.
.
Δεν έχω την πρόθεση να συγκρίνω ποιος είναι καλύτερος από τον άλλο, διότι δεν θα είμαι αμερόληπτος κι έτσι ίσως κάποιον αδικούσε και κάποιον άλλον ευνοούσε η γραφή μου, πράγμα που δεν το θέλω.
.
Θέλω όμως, να καταγράψω κάποια κοινά στοιχεία που φέρουν αυτές οι υποψηφιότητες και την αξία με την οποία πρέπει να τις αντιμετωπίσει όλος ο κόσμος της πόλης μας. Διότι δεν είναι δυνατόν, το 2023, να αποδεχόμαστε έναν δημόσιο προεκλογικό διάλογο του σώματος να βασίζεται σε αηδιαστικούς χαρακτηρισμούς όπως σκουπίδια, οχετός, βούρκος κλπ, ή σε χαρακτηρισμούς από το ζωικό βασίλειο όπως κοτούλες, κοκοράκια, οχιές μουσκάρια, αρνιά κλπ, ή σε χαρακτηρισμούς σχετικούς με το σωματότυπο του ατόμου όπως ψηλός, κοντός, χοντρός, μυταράς κλπ, ή ακόμα και με εκφράσεις που διεγείρουν τα βίαια ένστικτα των ανθρώπων όπως φάτε τους, ξεσκίστε τους, γονατίστε τους κλπ κλπ κλπ
.
ΔΕΝ ΒΟΗΘΟΥΝ ΚΑΝΕΝΑΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΒΟΗΘΗΣΑΝ ΠΟΤΕ ΚΑΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ!
.
Έχουμε τέσσερις οικογενειάρχες υποψήφιους δημάρχους με παιδιά μορφωμένα, κάποιοι και με εγγόνια, που όλοι τους ξέρουν να διαβάζουν. Είναι πολύ άδικο για αυτά τα παιδιά, να βρίσκονται στην δυσάρεστη θέση να διαβάζουν χαρακτηρισμούς για τον πατέρα τους ή τον παππού τους.
.
Δεν είναι δυνατόν και οι τέσσερις αυτοί υποψήφιοι να μην απομονώνουν τέτοιες συμπεριφορές και τους εκφραστές τους.
.
Μπορώ να καταλάβω ότι πάντα και παντού, υπάρχει κι ο ανόητος κι ο γραφικός κι ο αθυρόστομος κι ο καταθλιπτικός κι ο υπερβάλλων οπαδός και πολλά άλλα, όμως δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πρέπει να επαινείται και μάλιστα ίσως και να ωθείται.
.
Δεν μπορώ να καταλάβω την κυρά Κίτσα που ενώ παρακαλά να μην λένε για το γιο της, εκείνη λοιδορεί κάποιου άλλου το γιο και μάλιστα άδικα.
.
Ας απολαύσουμε την δημοκρατική διαδικασία κι ας ενημερωθούμε για τις προτάσεις και το όραμα των υποψηφίων, ας γεμίσουμε με γνώση για να διευκολύνουμε την κρίση μας κι ας αφήσουμε την ανοησία, για τους ανόητους και το περιθώριο.
.
Απομόνωση στο εξής κάθε ατόμου, κάθε παράταξης, που δεν συμβάλει στην εξέλιξη του ανθρώπου και της κοινωνίας.
.
Πέρασαν οι εποχές που οι άνθρωποι έβριζαν, μούγκριζαν και κτυπιόντουσαν για να λύσουν τα θέματά τους. Τώρα πια ξέρουμε να μιλάμε, ναι γιατί όχι, ακόμα και να διαφωνούμε, να συζητάμε ακούγοντας σκεπτόμενοι και να παίρνουμε θέσεις με γνώμονα τους κανόνες του πολιτισμού και της ευπρέπειας.
.
Ναι, είμαστε τυχεροί κι ως τυχεροί πρέπει να αξιοποιήσουμε την ελευθερία του λόγου, με σύνεση, με εγκράτεια, με πολιτισμό! Η ελευθεριότητα του λόγου, ενέχει πολλούς και διάφορους κινδύνους και μάλλον κανένα θετικό πρόσημο.
.
Οι σώφρονες μπορούν ακόμη και να διαφωνούν και να είναι κέρδος αυτό για την κοινωνία.
.
Οι άφρονες είναι απλώς αυτοί που πρέπει να νουθετηθούν από τον καταλληλότερο κάθε φορά, με όμορφο τρόπο, με το καλό, με επιχειρήματα, για να το καταλάβουν.
.
Πρέπει να καταλάβουν επιτέλους ακόμα κι αυτοί!
.
Παντελής Πρεντάκης