Για το Μετρό, το Τραμ, τα σενάρια επεκτάσεων στον ευρύτερο Πειραιά εφ’ όλης της ύλης

Τώρα που πέρασαν τα εγκαίνια της Γραμμής 3 του Μετρό στον Πειραιά ας «κάνουμε ταμείο» βλέποντας το από εδώ και μπρος.

Είναι βέβαιο, και θα αποδειχτεί, ότι η λειτουργία του Μετρό στο λιμάνι και στο Δημοτικό Θέατρο αλλάζει θετικά τη μορφή της πόλης και τον μητροπολιτικό μεταφορικό χάρτη. Οι προβλέψεις δείχνουν 130-170.000 επιβάτες την ημέρα και 25.000 λιγότερα ΙΧ οχήματα. Είναι η μεταφορά των επιβατών των πλοίων και εργαζόμενων στον Πειραιά. Επίσης είναι η δυνατότητα μετακίνησης των κατοίκων από και προς την Αθήνα και το αεροδρόμιο, με μεγάλη μείωση των χρονοαποστάσεων.

Είναι η επανασύνδεση Πειραιά-Νίκαιας προς όφελος των νέων, φοιτητών και μαθητών, των εργαζόμενων, των τοπικών αγορών, του εμπορίου και της αναψυχής όπως και εξυπηρετούμενων πολιτών από τις πειραϊκές κρατικές υπηρεσίες.

Η παράλληλη λειτουργία του Τραμ τονώνει την κίνηση του Μετρό. Το Τραμ σύμφωνα με τα πολύ πρόσφατα στοιχεία ανέβασε κατά 35% την κίνηση του από τη στιγμή που συνδέθηκε με τον Πειραιά. Έφερε τον κόσμο της Καλλιθέας, του Μοσχάτου αλλά και όλη την παραλιακή ζώνη στο λιμάνι. Γεμίζει με επιβάτες οι οποίοι αντί να ταλαιπωρούνται σε μποτιλιαρισμένα λεωφορεία φτάνουν ως τη Γλυφάδα και τη Βούλα καλοκαίρι και χειμώνα με ασφάλεια, καλές συνθήκες και σταθερούς χρόνους.

Φτάνοντας μετά από δέκα χρόνια στην ολοκλήρωση αυτού του διπλού έργου, Μετρό και Τραμ να δούμε τα ανοιχτά ζητήματα.

Κορυφαία και καθημερινά ερωτήματα στη δημόσια συζήτηση στον Πειραιά αποτελούν ο αποκλεισμός της Πειραϊκής, των δύο μεγάλων νοσοκομείων, αλλά και της Δραπετσώνας, του Κερατσινίου και του Περάματος από το νέο σύστημα μετακινήσεων.

Μετά το 2006, όταν ξεκίνησε ο σχεδιασμός των επεκτάσεων υπήρχαν στο τραπέζι τρία σενάρια: Επέκταση του Μετρό στην Πειραϊκή με τη γραμμή του ΗΣΑΠ να συνεχίζει από Νέο Φάληρο προς Πασαλιμάνι και Πηγάδα, επέκταση του Τραμ στην Πειραϊκή και στο Κερατσίνι-Πέραμα, και επέκταση του Μετρό στο Κερατσίνι-Πέραμα.

Η ιδέα της Γραμμής 1 (ΗΣΑΠ) προς Πειραϊκή εγκαταλείφθηκε αμέσως. Η εναλλακτική δυνατότητα επέκτασης της Γραμμής 3 «κάηκε» λόγω του σχεδιασμού του τερματικού σταθμού Δημοτικού Θεάτρου που προσανατολίστηκε προς την Ευαγγελίστρια και όχι προς την Τερψιθέα όπως θα έπρεπε ώστε να υπάρξει μελλοντική επέκταση.

Το Τραμ σχεδιάστηκε με δύο νέους κλάδους για τον Δήμο Πειραιά. Οι μελέτες τους ολοκληρώθηκαν από το 2010. Ο ένας από Δημοτικό Θέατρο προς Άγιο Βασίλειο, Μεταξά και Τζάνειο Νοσοκομείο και ο άλλος προς Πλατεία Καρπάθου. Αυτό θα σημάνει εξυπηρέτηση 45.000 κατοίκων – θα βρίσκονται σε ελάχιστο χρόνο στο Μετρό Δημοτικό Θέατρο, από τη χερσόνησο. Σημαίνει επίσης εξυπηρέτηση των νοσοκομείων αλλά και των επισκεπτών της παραλιακής ζώνης αναψυχής από τη Ζέα ως το Χατζηκυριάκειο.

Η άλλη επέκταση του Τραμ προς το Κερατσίνι και Πέραμα με εκκίνηση το λιμάνι δυστυχώς δεν χωράει πλέον επίγεια στην παλαιά χάραξη της γραμμής του Περάματος.

Τα εναλλακτικά σενάρια είναι η χάραξη του Τραμ προς Άγιο Δημήτριο και από εκεί Ταμπούρια, Ικόνιο, Πέραμα ή αλλιώς να φτάσει ψηλά στην Πέτρου Ράλλη και να κινηθεί προς Αμφιάλη, Ικόνιο, Πέραμα.

Έτσι θα εξυπηρετηθεί ένας πληθυσμός, 70-80.000 κατοίκων. Είναι τουλάχιστον οι μισοί κάτοικοι των δύο δήμων, όλοι οι εργαζόμενοι της λιμενικής ζώνης Κερατσινίου-Περάματος, ο Ναύσταθμος και οι επιβάτες του πορθμείου της Σαλαμίνας. Η λύση της επέκτασης του Τραμ μέσω Δραπετσώνας δεν έχει μελετηθεί. Φαίνεται όμως ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει προς όφελος του Περάματος, αλλά δύσκολα μπορεί να καλύψει τα Ταμπούρια.

Με αυτά τα δεδομένα, προτάθηκε και διεκδικείται μία διαφορετική ιδέα- η ημιυπογειοποίηση της γραμμής Τραμ από τον Άγιο Διονύσιο ως τα Ταμπούρια στην παλαιά χάραξη του Περάματος, με ένα ελαφρύ μετρό ή tram-train και η ανάδυση του στο κέντρο του Κερατσινίου. Χωροταξικά και μεταφορικά είναι η βέλτιστη λύση, τεχνικά είναι η πιο χρονοβόρα και η πιο ακριβή για το Τραμ.

Κάτι που είναι σχεδόν άγνωστο αφορά τη νέα Γραμμή 6 του ευρύτερου Πειραιά. Από το 2008 και έως το 2012 υπήρχε στους σχεδιασμούς της «Αττικό Μετρό» ως πλήρης εκδοχή. Είναι η γραμμή Θησείο-Νίκαια-Κερατσίνι-Πέραμα με δεύτερο κλάδο Θησείο-ΚΙΣ Σ.Νιάρχος-Μοσχάτο-Καμίνια-Δημοτικό Θέατρο-Πειραϊκή και παράλληλη επέκταση της Γραμμής 1 ΗΣΑΠ από Νέο Φάληρο προς Καμίνια-Λιμάνι-Δραπετσώνα-Ταμπούρια-Αμφιάλη με υπογειοποίηση του τμήματος Φάληρο-Πειραιάς. Το σχέδιο εγκαταλείφθηκε και προκρίθηκαν τα έργα μόνο στον κεντρικό Πειραιά. Αυτό το σχέδιο επέκτασης του Μετρό καλύπτει πλήρως τον Μείζονα Πειραιά, μισό εκατομμύριο κάτοικους και εργαζόμενους. Όμως ακόμη και αν επανέλθει σήμερα-και καλό είναι να επανέλθει- χρειάζεται είκοσι χρόνια για να υλοποιηθεί.

Επομένως με όλα αυτά ποια είναι η λύση; Είναι η νέα Γραμμή 6. στην πλήρη εκδοχή του σχεδίου της «Αττικό Μετρό» του 2012. Οι κλάδοι θα καλύψουν Πειραϊκή, Καμίνια, Δραπετσώνα, Ταμπούρια, Αμφιάλη και Πέραμα. Πότε θα γίνει αυτό; Αν ακολουθηθούν οι συνήθεις ρυθμοί θα το έχουμε μετά το 2040! Ως τότε τι κάνουμε;

Πρώτον: Ελέγχουμε επιτέλους το κυκλοφοριακό πρόβλημα με επείγουσα νέα κυκλοφοριακή μελέτη και μελέτη ελεγχόμενης στάθμευσης στον Δήμο Πειραιά. Το φαινόμενο της ζούγκλας των ΙΧ οχημάτων πρέπει να σταματήσει, η πόλη και το λιμάνι έχουν διαλυθεί.

Δεύτερον: Απαιτούμε πύκνωση των δρομολογίων∙ του Προαστιακού που μπορεί να συλλειτουργήσει στο δίκτυο προς και από αεροδρόμιο αλλά καλύπτει και περιοχές που δεν καλύπτονται σήμερα, τα Καμίνια και τον Ρέντη, όπως και της Γραμμής 3 προς αεροδρόμιο, της οποίας τα δρομολόγια μειώθηκαν αντί να αυξηθούν.

Τρίτον: Συζητάμε σοβαρά και στους τρεις παραλιμένιους δήμους για άμεσες επεκτάσεις του Τραμ προς Πειραϊκή, Κερατσίνι και Πέραμα με βάση τα ήπια σενάρια που σχεδιάστηκαν και εγκρίθηκαν το 2006-2010.

Τέταρτον: Ασκούμε ισχυρή διαδημοτική πολιτική πίεση προς τις κεντρικές κυβερνήσεις, για τη δρομολόγηση των νέων γραμμών Μετρό (Επέκταση και υπογειοποίηση Γραμμής 1 και Γραμμή 6) προς τον ευρύτερο Πειραιά με χρονοδιαγράμματα 10ετίας. Το σχέδιο υπάρχει ήδη, ώρα να επανέλθει.

15 Οκτωβρίου 2022
Νίκος Μπελαβίλας

πηγή: Πειραιάς για Όλους