Μετρό: Βλάβες και συνωστισμό έφερε η επέκταση προς Πειραιά – Ξεπέρασε τα όριά του το δίκτυο


Δεν πρόλαβαν καλά καλά να σβήσουν οι προβολείς των εγκαινίων της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά που πραγματοποιήθηκαν παρουσία του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη το πρωί της Δευτέρας για να αποδειχθεί στην πράξη ότι το σύστημα λειτουργεί πραγματικά στα όριά του χωρίς να μπορεί πλέον να «σηκώσει» την παραμικρή βλάβη.

Εξι νέοι σταθμοί προστέθηκαν στο δίκτυο από το 2020 χωρίς όμως να έχει προστεθεί ούτε ένας συρμός, αλλά και ούτε ένας σταθμάρχης.

Το επιβατικό κοινό το πρωί της Πέμπτης, βίωσε μία απίστευτη ταλαιπωρία με καθυστερήσεις που για πολλούς ξεπέρασαν και τη μία ώρα για να φτάσουν στους προορισμούς τους, με ταξιδιώτες που κινδύνευσαν να χάσουν τις πτήσεις τους και με το ταχύτερο και πιο αγαπημένο μέσο μαζικής μεταφοράς των Αθηναίων να κινδυνεύει να χάσει την καλή φήμη που τόσα χρόνια έχτιζαν εργαζόμενοι και διοικήσεις.

Αιτία για την πρωινή ταλαιπωρία ήταν βραχυκύκλωμα σε συρμό, το οποίο ανάγκασε τον οδηγό του να το ακινητοποιήσει. Το αποτέλεσμα ήταν η κυκλοφορία να διεξάγεται σε μονή τροχιά μεταξύ των σταθμών Αμπελόκηποι και Πανόρμου, προκαλώντας όμως ντόμινο μεγάλων καθυστερήσεων σε όλα τα δρομολόγια. Η κυκλοφορία στη Γραμμή 3 αποκαταστάθηκε τελικά στις 11:10 οπότε και ξεκίνησε η κίνηση των συρμών να διεξάγεται κανονικά σε όλο το μήκος της.

Λίγες ώρες αργότερα οι επιβάτες ενός άλλου συρμού με κατεύθυνση προς τον Πειραιά χρειάστηκε να κατέβουν στο σταθμό «Ευαγγελισμός» και να επιβιβαστούν σε επόμενο συρμό, στον οποίο όμως βρέθηκαν στην κυριολεξία να είναι ο ένας πάνω στον άλλον.

Ωστόσο και η εικόνα στις αποβάθρες μεγάλων και πολυσύχναστων σταθμών, όπως αυτός του Συντάγματος ειδικά τις ώρες αιχμής είναι από την περασμένη Τρίτη αποκαρδιωτική με φαινόμενα απίστευτου συνωστισμού.

«Τα πράγματα είναι απλά. Εχουν προστεθεί περίπου 200.000 επιβάτες στο σύστημα και όλα τα υπόλοιπα παρέμειναν ίδια. Ιδια τρένα, ίδιοι άνθρωποι. Οι εικόνες στις αποβάθρες είναι σοκαριστικές, η κατάσταση ανυπόφορη», λέει στο «ethnos.gr» ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στη Λειτουργία του μετρό, Σπύρος Ρεβύθης.

Ο ίδιος εξηγεί ότι το σύστημα λειτουργεί πλέον πέρα από τα όριά του με αποτέλεσμα οι συρμοί να «βγάζουν» βλάβες προσθέτοντας ότι «τα τρένα δε σταματάνε σχεδόν ποτέ για να μπορέσουν να βγουν τα προγράμματα σε όλες τις γραμμές».

Λείπουν συρμοί

Υπενθυμίζεται ότι με την προσθήκη των τριων τελευταίων σταθμών της επέκτασης προς Πειραιά «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο» χάθηκαν ήδη πέντε δρομολόγια προς και από το Αεροδρόμιο (εκτελούνται πλέον 30 αντί για 35 ανά κατεύθυνση) καθώς οι σταθμοί δόθηκαν στην κυκλοφορία χωρίς η Αττικό Μετρό να έχει προμηθευτεί τους επτά ειδικούς διρευματικούς συρμούς που εξυπηρετούν το υπέργειο δίκτυο στο τμήμα μεταξύ Δουκίσσης Πλακεντίας και Αεροδρόμιο. Την ίδια στιγμή ο συνωστισμός είναι μεγαλύτερος καθώς η αναμονή για τα δρομολόγια προς Αεροδρόμιο αυξήθηκε στα 36 από τα 30 λεπτά για πρώτη φορά μετά το 2004 και αυτό όταν όλα κινούνται βάσει προγράμματος και δεν υπάρχει κανένα απρόοπτο και μάλιστα σε μία περίοδο με μειωμένη τουριστική κίνηση συγκριτικά με τους καλοκαιρινούς μήνες.

Να σημειωθεί ότι το τμήμα μεταξύ του σταθμού Δουκίσσης Πλακεντίας και Αεροδρομίου δε θα μπορούσε να εξυπηρετηθεί από τους υπόλοιπους συρμούς που διαθέτει η εταιρία ακόμα κι αν αυτοί επαρκούσαν. Οι διρευματικοί συρμοί είναι ειδικής κατασκευής ώστε να μπορούν να ρευματοδοτούνται από τη γραμμή ηλεκτροδότησης στο υπόγειο τμήμα του δικτύου, ενώ διαθέτουν οροφή και παντογράφο ώστε να παίρνουν ρεύμα και εναέρια στο υπέργειο τμήμα του δικτύου έως το Αεροδρόμιο.

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι εν λόγω επτά συρμοί, τους οποίους πρέπει να προμηθευτεί η Αττικό Μετρό και θα προστεθούν στους επτά υφιστάμενους που λειτουργούν αδιάκοπα από το 2004, θα ενταχθούν στο ΕΣΠΑ 2021 – 2027 με το σχετικό διαγωνισμό να βγαίνει στον αέρα το νωρίτερο στις αρχές του 2023 και την προμήθεια να ολοκληρώνεται περίπου τρία χρόνια αργότερα. Το κόστος προμήθειας των επτά νέων συρμών αναμένεται να φτάσει τα 120 εκ. ευρώ.

Εκτακτό Δ.Σ. από τους εργαζομένους

«Χρειαζόμαστε τρένα και κάλυψη των 500 οργανικών θέσεων του προσωπικού που παραμένουν κενές άμεσα. Σε διαφορετική περίπτωση εάν δεν έρθουν συρμοί, ανταλλακτικά και εργαζόμενοι, σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα αρκετά δρομολόγια θα αρχίσουν να χάνονται. Το πρόβλημα είναι ήδη τεράστιο. Παρατηρείται φοβερή δυσλειτουργία. Αν δε ληφθούν μέτρα, μοιραία το μετρό της Αθήνας και γενικότερα οι Σταθερές Συγκοινωνίες, θα πάψουν να μπορούν να εξυπηρετούν με την ταχύτητα και την αξιοπιστία που όλοι γνωρίζουμε, αγαπάμε και σεβόμαστε και θα μετατραπούν σε κάτι άλλο», επισημαίνει ο κ. Ρεβύθης.

Για το ζήτημα αυτό την Παρασκευή που μας πέρασε, οι εργαζόμενοι προγραμμάτισαν έκτακτο Διοικητικό Συμβούλιο προκειμένου να εκτιμήσουν την κατάσταση, όπως έχει διαμορφωθεί.

Στο μεταξύ ήδη από την ημέρα των εγκαινίων των νέων σταθμών και οι σταθμάρχες είχαν προειδοποιήσει για τα προβλήματα και τις ελλείψεις. Σύμφωνα με το Συνδικάτο Σταθμαρχών ΣΤΑΣΥ «Πρώτη Γραμμή», «το άνοιγμα των τριών νέων σταθμών στη Γραμμή 3 (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) σχεδιάζεται να γιορταστεί με πλούσιο ρεπερτόριο, κρύβοντας όμως τον τρόπο με τον οποίο θα γίνει. Όπως και το 2020, κατά το άνοιγμα των νέων τότε σταθμών (Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια), έτσι και τώρα επισκιάζεται τεχνηέντως το θέμα της υποστελέχωσης των σταθμών με Σταθμάρχες, με αποτέλεσμα στα εγκαίνια, πίσω από τους γυαλισμένους γρανίτες και τα λαμπερά inox, να σιγοβράζει η οργή των εξουθενωμένων εργαζομένων από τα δεδουλευμένα ρεπό και τις υπερωρίες που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν για να βγουν τα νούμερα».

Οι εργαζόμενοι προσθέτουν πως επί 2,5 χρόνια η πολιτική ηγεσία ενώ γνώριζε τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης και λειτουργίας των νέων σταθμών, το μόνο που έκανε για την στελέχωσή τους, «ήταν να καθησυχάζει τους εργαζόμενους με επικείμενες προσλήψεις (που δεν έγιναν ποτέ) και να αποψιλώσει άλλες ειδικότητες με τη βία, προκειμένου να δημιουργήσει νέους Σταθμάρχες με συνοπτικές διαδικασίες ταχύρρυθμων εκπαιδευτικών διαδικασιών». Ωστόσο και πάλι κάνουν λόγο για «τραγικές ελλείψεις που έχουν οδηγήσει σε εντατικοποίηση της εργασίας, αναγκάζοντας το προσωπικό να δουλεύει τις ημέρες ανάπαυσής του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ομαλή και ασφαλή λειτουργία του μέσου. Με αυτές τις ελλείψεις θα κληθούν να αναπληρωθούν άδειες, ασθένειες και περιστατικά COVID από τούδε και στο εξής».

πηγή: ΕΘΝΟΣ – Μαρία Λιλιοπούλου