Ένα από τα πιο δυσάρεστα συμβάντα στο δίκτυο των μέσων σταθερής τροχιάς είναι η πτώση ατόμων, είτε ηθελημένα είτε εξαιτίας ατυχήματος, στις γραμμές.
Η γρήγορη και σωστή αντίδραση των παριστάμενων, μαζί με την άμεση επέμβαση του εκπαιδευμένου προσωπικού, μπορούν να κάνουν τη διαφορά και να σωθεί μία ζωή. Δυστυχώς όμως μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει κάποια καμπάνια ενημέρωσης, αν και αρκετά τέτοια περιστατικά συμβαίνουν κάθε χρόνο.
Πέρα από τον κίνδυνο της πτώσης από ύψος ή της σύγκρουσης με διερχόμενο συρμό, λιγότερο προφανής αλλά πάντα σημαντικός είναι και ο κίνδυνος της ηλεκτροπληξίας μέσω άμεσης ή έμμεσης επαφής με την ηλεκτροφόρο ράβδο που βρίσκεται συνήθως ανάμεσα στις δύο γραμμές σε σταθμούς με πλευρικές αποβάθρες.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο των εργαζομένων στο Μετρό στο Δ.Σ. της ΣΤΑ.ΣΥ. κ. Σπύρο Ρεβύθη, βασική σημασία έχει η γρήγορη ενημέρωση των υπευθύνων ώστε αφενός να σταματήσει η κυκλοφορία και αφετέρου τα αρμόδια άτομα τα οποία και έχουν λάβει ειδική εκπαίδευση, να προχωρήσουν στη διάσωση του εμπλεκόμενου ατόμου.
Σε αυτό το σημείο οι παριστάμενοι επιβάτες είναι καλό να γνωρίζουν για την ύπαρξη του διακόπτη διακοπής της ισχύος (TCR) ο οποίος είναι τοποθετημένος στα δύο άκρα της κάθε αποβάθρας των σταθμών του Μετρό και μέσω του οποίου μπορεί να διακοπεί άμεσα η ηλεκτροδότηση των γραμμών, άρα και η κυκλοφορία των συρμών. Μέσω της ίδιας συσκευής, γίνεται και η επικοινωνία με τον υπεύθυνο ελεγκτή ισχύος ώστε να ενημερωθεί για το περιστατικό και να ενημερώσει με τη σειρά του τους αρμοδίους.
Επιπλέον, σε κάθε αποβάθρα υπάρχει και σύστημα ενδοεπικοινωνίας μέσω του οποίου είναι δυνατή η άμεση ειδοποίηση του σταθμάρχη του κάθε σταθμού προκειμένου να προβεί στις προβλεπόμενες ενέργειες.
Όπως τονίζει ο κ. Ρεβύθης, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει κάποιος παριστάμενος επιβάτης να προσπαθήσει να βοηθήσει κατεβαίνοντας στις γραμμές από την αποβάθρα, αφού αυτό ενέχει σημαντικούς κινδύνους και για τον ίδιο. Πρώτη προτεραιότητα θα πρέπει να είναι η άμεση ενημέρωση των υπευθύνων προκειμένου να βοηθήσουν με τον ενδεδειγμένο τρόπο.
Το ίδιο ασφαλώς ισχύει και για την περίπτωση πτώσης αντικειμένων στις γραμμές τα οποία ανασύρονται μόνο από τους υπεύθυνους των σταθμών με τη χρήση ειδικού εργαλείου είτε άμεσα είτε μετά το τέλος της κυκλοφορίας.
Η σημασία της πρόληψης
Εξίσου σημαντική με την άμεση αντίδραση αποτελεί και η πρόληψη για την αποφυγή συμβάντων πτώσης στις γραμμές του Μετρό είτε λόγω απόπειρας αυτοκτονίας ή ατυχήματος. Το μοναδικό μέτρο με πλήρη αποτρεπτική ισχύ είναι η εγκατάσταση συστήματος θυρών επί των αποβαθρών που αποτελούν πλέον κανόνα για το σύνολο των αυτοματοποιημένων δικτύων Μετρό όπως στο μέλλον η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Η εγκατάσταση θυρών στις αποβάθρες γραμμών που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία (ιδιαίτερα αν αυτές δεν λειτουργούν με υψηλό επίπεδο αυτοματισμού) αποτελεί μία πιο πολύπλοκη και ακριβή διαδικασία γι’ αυτό και μέχρι στιγμής υπάρχουν λίγα παραδείγματα διεθνώς.
Από εκεί και πέρα, σημαντική είναι πάντα η εκπαίδευση του προσωπικού τόσο στην άμεση αντίδραση σε περίπτωση συμβάντων όσο και στην πρόληψή τους. Όπως προέκυψε πρόσφατα, τα περιστατικά αυτοκτονιών στο δίκτυο του Μετρό του Λονδίνου μειώθηκαν στο μισό από το 2017 ως το 2021, γεγονός που αποδίδεται κυρίως στο διπλασιασμό των προληπτικών επεμβάσεων του προσωπικού των σταθμών, το οποίο έλαβε ειδική εκπαίδευση για την αναγνώριση ατόμων που παρουσιάζουν αυτοκτονικό ιδεασμό.
Σημείωση: Στον τηλεφωνικό αριθμό 1018, λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο η γραμμή παρέμβασης για την αυτοκτονία για όσους σκέφτονται την αυτοκτονία ή ανησυχούν για κάποιο δικό τους. Πληροφορίες: suicide-help.gr
Αλέξανδρος Λιάρος – athenstransport.com