Εκνευρισμό έχει προκαλέσει στους καταναλωτές το φαινόμενο των «φουσκωμένων» λογαριασμών της ΔΕΗ.
Συγκεκριμένα, ανησυχητική αύξηση κατέγραψαν οι καταγγελίες που αφορούν το ηλεκτρικό ρεύμα, σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ. Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021, η ΕΚΠΟΙΖΩ και άλλες ενώσεις έλαβαν 414 καταγγελίες που αφορούν πλήθος παραπόνων και τις κατατάσσουν στην δεύτερη θέση στον πίνακα καταγγελιών, μετά τις τράπεζες.
Ανοδικά κινούνται το πρώτο τρίμηνο του έτους οι καταγγελίες καταναλωτών που αφορούν τους λογαριασμούς ηλεκτρισμού, με βασικότερα προβλήματα τις υπέρογκες χρεώσεις, τις διακοπές ηλεκτροδότησης, τις ρυθμίσεις οφειλών, αθέμιτες εμπορικές πρακτικές και πλημμελείς υπηρεσίες εκ μέρους των προμηθευτών αλλά και του ΔΕΔΔΗΕ.
Ειδικότερα, η καταναλωτική οργάνωση ΕΚΠΟΙΖΩ επισημαίνει ότι έχει δεχτεί το πρώτο τρίμηνο του 2021 αυξημένο αριθμό καταγγελιών (414) για τον τομέα της ενέργειας, κατατάσσοντάς τον ήδη στη δεύτερη θέση, μετά τις τράπεζες, ενώ η ανοδική αυτή τάση συνεχίζεται. Πέρυσι, για το σύνολο του έτους οι καταγγελίες για τον ενεργειακό τομέα βρίσκονταν στην τρίτη θέση με 1.280 καταγγελίες (μετά τους τομείς τραπεζών και τηλεπικοινωνιών).
Υψηλό ποσοστό καταναλωτών καταγγέλλει υπέρογκα ποσά στους λογαριασμούς που καλείται να πληρώσει, τα οποία αφορούν είτε επιπρόσθετες χρεώσεις, όπως η Ρήτρα Προσαρμογής με βάση την Οριακή Τιμή Συστήματος, είτε Ρυθμιζόμενες Χρεώσεις (ΥΚΩ / ΕΤΜΕΑΡ) είτε άσχετες με την κατανάλωση χρεώσεις, όπως ΕΡΤ, δημοτικά τέλη κ.λπ. Οι καταναλωτές διαμαρτύρονται επίσης για μη τακτική (ή και λανθασμένη) καταμέτρηση / εκκαθάριση της κατανάλωσης από τον ΔΕΔΔΗΕ, με αποτέλεσμα την έκδοση δυσανάλογων και υπέρογκων, σωρευτικών λογαριασμών, που οι καταναλωτές καλούνται να πληρώσουν άμεσα.
Κατά την ΕΚΠΟΙΖΩ, μεγάλο είναι και το ποσοστό των καταναλωτών που καταγγέλλουν είτε ότι οι προμηθευτές δεν δέχονται τους προτεινόμενους διακανονισμούς, είτε ότι αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στους διακανονισμούς τους λόγω πανδημίας και ιδιαίτερων συνθηκών, είτε ότι αποβάλλονται αδικαιολόγητα από τις ευνοϊκές ρυθμίσεις του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, με αποτέλεσμα τη διακοπή του ρεύματος. Συγχρόνως αναφέρεται από καταναλωτές η αδυναμία τους να αποπληρώσουν τους υπέρογκους λογαριασμούς και η επιθυμία να αιτηθούν τη ρύθμιση των οφειλών τους. Σε αρκετές περιπτώσεις, η απαιτούμενη προκαταβολή για να γίνει ρύθμιση είναι αρκετά υψηλή, καταργώντας εντέλει τη δυνατότητα διακανονισμού.
Επιπλέον καταγγέλλεται παραπλάνηση καταναλωτών σε σχέση με τα προσφερόμενα προγράμματα ενέργειας, όπως παραπλανητικές διαφημίσεις και τηλεφωνικές προσφορές στις οποίες η τιμή της κιλοβατώρας είναι μεν χαμηλότερη από τον βασικό προμηθευτή ή την αγορά, ωστόσο επιβαρύνουν τους καταναλωτές με υψηλό πάγιο και επιπλέον χρεώσεις που αποσιωπούνται. Ειδικότερα, οι εκπρόσωποι των εταιρειών δεν ενημερώνουν προσηκόντως για τα εξής: κόστος παγίου, διάρκεια συμβολαίου (εικοσιτετράμηνη), εγγύηση, ρήτρες αναπροσαρμογής που ανεβάζουν το κόστος της κιλοβατώρας, ποσοστό της έκπτωσης (“έως 46% ή 25% χαμηλότερη”, δημιουργώντας την εντύπωση μεγαλύτερου οφέλους από το πραγματικό), επιπλέον πάγιο για ένταξη σε “πράσινα” προγράμματα. Σε αρκετές περιπτώσεις οι εταιρείες – προμηθευτές προβαίνουν σε αλλαγή προγραμμάτων και συμβολαίων χωρίς τη σύννομη υπογραφή των καταναλωτών, πιέζουν και απειλούν τους καταναλωτές μέσω εισπρακτικών εταιρειών για διακοπή, ακόμα και για ανεξόφλητα μικρά ποσά κ.λπ.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ ζητεί από αρμόδια υπουργεία και Αρχές να προχωρήσουν άμεσα σε τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου ώστε να απαλειφθούν από τους λογαριασμούς χρεώσεις άσχετες με την κατανάλωση ρεύματος, πιο απλοποιημένους, διαφανείς και κατανοητούς λογαριασμούς, συνεχή αξιολόγηση της αγοράς και συστηματικούς έλεγχους στους προμηθευτές, με συστάσεις – επιβολή κυρώσεων όταν διαπιστώνονται παραβάσεις νομοθεσίας.
Από τους προμηθευτές ζητεί απάλειψη καταχρηστικών όρων, αναλυτική – σαφή προσυμβατική ενημέρωση, παράλειψη επιθετικών, αθέμιτων / παραπλανητικών πρακτικών (διαφημίσεων) προσέγγισης, υιοθέτηση ευνοϊκών διακανονισμών κ.ά.
Αν λάβατε «φουσκωμένο» λογαριασμό, μπορείτε να τσεκάρετε στοιχεία περί χρεώσεων είτε στον πάροχό σας ή αν πιστεύετε ότι υπάρχει κάποιο τεχνικό ζήτημα ή πρόβλημα με την καταμέτρηση να απευθυνθείτε στον ΔΕΔΔΗΕ
Πηγή: Aftodioikisi.gr