Διττός είναι ο στόχος των αλλαγών στον εκλογικό νόμο για την Αυτοδιοίκηση , που παρουσίασε στο Υπουργικό Συμβούλιο η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εσωτερικών και εγκρίθηκαν, χωρίς καμία προηγούμενη διαβούλευση με την Αυτοδιοίκηση συνολικά .
Πέραν της διασφάλισης της «κυβερνησιμότητας» των δήμων και των περιφερειών, που επικαλείται και διατυμπανίζει η κυβέρνηση , εκμεταλλευόμενη , τα ολέθρια λάθη και τις παραλείψεις στον τωρινό νόμο « Σκουρλέτη», η νυν κυβέρνηση στοχεύει κυρίως :
– Στη διατήρηση του σχεδόν απόλυτου πολιτικού ελέγχου που έχει σήμερα των Περιφερειών της χώρας, με το όριο εκλογής από το πρώτο γύρο στο 43% να θεωρείται απολύτως εφικτό να επιτευχθεί για τι μισές και πλέον Περιφέρειες της χώρας. Οι Περιφέρειες αποτελούν το “φιλέτο” της Αυτοδιοίκησης διότι έχουν σημαίνοντα ρόλο στη διαχείριση και διαμόρφωση του ΕΣΠΑ και άλλων σημαντικών χρηματοδοτικών εργαλείων . Επίσης στην άσκηση πολιτικής αλλά και διοίκησης του Κράτους με τις εκατοντάδες αρμοδιότητες που έχουν .
– Στη διαμόρφωση από τώρα συμπαγών με “αέρα νίκης” συσπειρώσεων των «γαλάζιων» αυτοδιοικητικών δυνάμεων στους δήμους, στη συντριπτική πλειοψηφία των οποίων στις Δημοτικές Εκλογές του 2019 πλην ελαχίστων εξαιρέσεων ήταν κατακερματισμένες. Με «λαμπρότερο» παράδειγμα ο δήμος Θεσσαλονίκης .
Σ΄αυτό συντείνουν τόσο η εκλογή από τον α΄ γύρο με 43% όσο και η επιβολή πλαφόν 3% για να μπει μια παράταξη στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Βέβαια όλα αυτά είναι «επί χάρτου» και ουδείς μπορεί να προεξοφλήσει από τώρα τι θα συμβεί στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2023. Όπως εξάλλου συνέβη και με το νόμο «Σκουρλέτη» επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, που του γύρισε «μπούμερανγκ» και «πλήρωσε» πολύ ακριβά στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019, το υπάρχον τότε πολιτικό κλίμα, με ισχυρές πλειοψηφούσες συμπράξεις -“αντισυσπειρώσεις” στο β΄ γύρο, σε βάρος των υποψηφίων του .
Οι κύριες αλλαγές
Οι βασικές αλλαγές που επιφέρει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο συνοψίζονται στα παρακάτω:
– Επαναφορά της 5ετούς θητείας. Οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες που θα εκλεγούν τον Οκτώβριο του 2023, θα έχουν πλήρη πενταετή θητεία.
– Μειώνεται οριακά ο αριθμός των μελών του δημοτικού και του περιφερειακού συμβουλίου ώστε να ενισχυθεί ο ουσιαστικός διάλογος.
– Το όριο εκλογής από τον πρώτο γύρο τίθεται στο 43%.
– Εξασφαλίζεται κατά κανόνα τουλάχιστον η εκλογή των 3/5 των μελών του συμβουλίου στον νικητή των εκλογών.
– Τίθεται όριο 3% για τη εκλογή δημοτικού ή περιφερειακού συμβούλου, το οποίο είναι ευθυγραμμισμένο με το ισχύον στις βουλευτικές εκλογές και ανεξάρτητο από τον αριθμό των μελών του.
– Καταργείται η ξεχωριστή κάλπη για την εκλογή των «κοινοτικών αρχών» η οποία δημιούργησε έναν de facto τρίτο βαθμό αυτοδιοίκησης παρά τη ρητή πρόβλεψη του Συντάγματος.
– Επαναφορά της ορολογίας «κοινότητας» σε «δημοτική κοινότητα» ώστε να μην υπάρχει καμία σύγχυση με την προ του «Καποδίστρια» διοικητική διαίρεση της χώρας.
– Εναρμονίζεται η πλειοψηφία του δημάρχου στα συμβούλια δημοτικών κοινοτήτων με πληθυσμό μεγαλύτερο των 500 κατοίκων.
– Σε μικρότερες δημοτικές κοινότητες ο εκπρόσωπος της εκλέγεται από ενιαία λίστα υποψηφίων και εκτός συνδυασμών.
– Τίθεται καταληκτική ημερομηνία η 30η Ιουνίου για την κατάρτιση των συνδυασμών ώστε να υπάρχει πλήρης έλεγχος των εκλογικών δαπανών και να είναι εγκαίρως στο εκλογικό σώμα γνωστοί οι υποψήφιοι.
πηγή: ΝΕΑ Τ.Α.