Νέα εποχή για το Κτηματολόγιο με αλλαγή αρμοδιοτήτων

Στην εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης πέρασε και επίσημα το Κτηματολόγιο και η λειτουργία των Κτηματολογικών Γραφείων όλης της χώρας με Προεδρικό Διάταγμα που δημοσιεύτηκε χθες στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά: “Το Τμήμα Κτηματολογικών Γραφείων της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών της Γενικής Διεύθυνσης Πολεοδομίας της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος (άρθρο 40 του π.δ. 132/2017, Α’ 160) μεταφέρεται, ως σύνολο αρμοδιοτήτων, θέσεων και προσωπικού, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Η εποπτεία του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία “Ελληνικό Κτηματολόγιο Α.Ε.”, το οποίο συνεστήθη με το άρθρο 1 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), μεταφέρεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας στον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρεται ο υπουργός σε θέματα της μεταφερόμενης υπηρεσίας και της μεταφερόμενης εποπτείας του νομικού προσώπου, νοείται πλέον ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης”

Την αρμοδιότητα διαχείρισης του Κτηματολογίου αλλά και άλλων σημαντικών Ψηφιακών Έργων αναλαμβάνει ο νέος υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Γιώργος Στύλιος, Λέκτορας Εφαρμογών στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και Βουλευτής Άρτας της Νέας Δημοκρατίας.

Σημειώνεται πως στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης περνά η διαχείριση των γραφείων και του Κτηματολογίου με βασικό σκοπό την ψηφιοποίηση των αρχείων και των διαδικασιών. Σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες, η πολιτική κτηματογράφησης παραμένει στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Οι στόχοι για το 2021
Όπως είχε παρουσιαστεί πρόσφατα από την ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος στόχος είναι μέσα στην χρονιά το μεγαλύτερο τμήμα των παλαιών υποθηκοφυλακείων να έχουν μετεξελιχθεί σε σύγχρονα Κτηματολογικά Γραφεία του Κτηματολογίου. Μέχρι σήμερα έχουν μετεξελιχθεί 6 από τα 17 Κτηματολογικά Γραφεία και 13 από τα 75 Υποκαταστήματα τους.

Παράλληλα θα πρέπει να έχουν επεκταθεί σε όλα τα Γραφεία οι ψηφιακές υπηρεσίες όπως η ολοκληρωμένη ψηφιακή διαδικασία για αιτήσεις, πληρωμές και παραλαβές πιστοποιητικών, η ολοκληρωμένη ψηφιακή διαδικασία για παραλαβές, πληρωμές και αιτήσεις από τους δικηγόρους αγωγών, δικογράφων και άλλων πράξεων που συντάσσουν και διακινούν για καταχώριση στα Κτηματολογικά Γραφεία καθώς και η ψηφιακή υποβολή συμβολαίων από τους συντάκτες τους για καταχώριση στα Κτηματολογικά Γραφεία.

Σύντομα πρόκειται να μπει σε λειτουργία η ηλεκτρονική πρόσβαση των επαγγελματιών (δικηγόροι, συμβολαιογράφοι, μηχανικοί, δικαστικοί επιμελητές) στα κτηματολογικά στοιχεία (είδος ιδιοκτησίας, εμβαδόν, είδος δικαιώματος κτλ.) και να επεκταθεί η ηλεκτρονική χορήγηση σε όλα τα πιστοποιητικά που εκδίδονται από τα Κτηματολογικά Γραφεία του Φορέα. Σήμερα εκδίδονται τα 3 δημοφιλέστερα που καλύπτουν το 80% των αιτούμενων πιστοποιητικών.

Τέλος, εντός του έτους αναμένεται να ξεκινήσει και το μεγάλο έργο της ψηφιοποίησης του συνόλου των αρχείων των 390 υποθηκοφυλακείων, με ορίζοντα υλοποίησης τα 3 έτη και με χρηματοδότηση 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Υπολογίζεται πως πάνω από 600 εκατομμύρια σελίδες πρόκειται να ψηφιοποιηθούν.

kostaskets@capital.gr