Κώδικας Δεοντολογίας των Ψηφιακών Μέσων Ενημέρωσης

 

Κώδικας Δεοντολογίας των Ψηφιακών Μέσων Ενημέρωσης παρουσιάστηκε από την Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου (ΕΝΕΔ). Η ΕΝ.Ε.Δ εκπροσωπεί τις εκδοτικές εταιρείες πρωτογενούς (branded) ψηφιακού περιεχομένου. Σκοπός της ΕΝΕΔ είναι μεταξύ άλλων και η ανάπτυξη και προώθηση του πρωτογενούς ψηφιακού περιεχομένου καθώς και η ενίσχυση της αξιοπιστίας, της αξίας και της συνολικής παρουσίας των επώνυμων sites.

Ο Κώδικας Δεοντολογίας των Ψηφιακών Μέσων Ενημέρωσης υλοποιήθηκε από ερευνητική ομάδα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Επικοινωνίας (ECI – European Communication Institute), στο πλαίσιο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Ποιοτική Δημοσιογραφία και Νέες Τεχνολογίες» (Quality Journalism & New Technologies, Master of Arts). To ΕΙΕ αποτελεί Συνέργεια Ευρωπαϊκών Δημοσίων Πανεπιστημιακών και Ερευνητικών Φορέων και συνεποπτεύεται από το Ερευνητικό Κέντρο Αθηνά (Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων). Ο Κώδικας Δεοντολογίας Ψηφιακών Μέσων περιλαμβάνει δύο εκδόσεις (selfregulation longform – handbook) ορισμούς και προτεινόμενες πρακτικές για κάθε online medium. Η διαδικασία αυτή έχει εξελικτικό χαρακτήρα και οι εκδοτικοί κανόνες θα ανανεώνονται διαρκώς.

Ο ΚΔΨΜ δεν απευθύνεται μόνο στους επαγγελματίες του χώρου. Απευθύνεται και στους πολίτες που μπαίνουν στο ρόλο του publisher (citizen journalism κλπ) και φυσικά, απευθύνεται και στους «καταναλωτές» του ψηφιακού περιεχομένου.

Οι γνώστες του Κώδικα Δεοντολογίας της κλασικής δημοσιογραφίας δεν θα εκπλαγούν όταν δουν ότι τα πρώτα άρθρα του ΚΔΨΜ αφορούν στο θεμελιώδες της δημοσιογραφίας είτε αυτή είναι ψηφιακή είτε όχι: η είδηση, η ακρίβεια, η επιβεβαίωσή της, οι βασικές αρχές της ποιοτικής δημοσιογραφίας, η αμεροληψία, η εγκυρότητα. Πουθενά δεν χρησιμοποιείται η λέξη «αντικειμενικότητα», καθώς, πολύ ορθά μια τέτοια χρήση θα ήταν αντιεπιστημονική, καθώς αντικειμενικότητα δεν είναι δυνατόν να υπάρξει. Για το λόγο αυτό εξάλλου, υπάρχουν όλες αυτές οι αρχές της Ποιοτικής Δημοσιογραφίας, όπως η ακεραιότητα, η ουδετερότητα, η αμεροληψία, η ισορροπία, η ακρίβεια, το καθήκον απέναντι στο κοινό, η επιβεβαίωση, η ανεξαρτησία, η δημόσια κριτική, η αναλογικότητα, η ελεύθερη συνείδηση, τα δικαιώματα και οι ευθύνες των πολιτών.

Αυτή η τελευταία βασική αρχή της ποιοτικής δημοσιογραφίας, αφορά τους πολίτες και για να επιτευχθεί απαιτεί γνώσεις που θα προσφέρουν, εν τέλει, ένα ικανοποιητικό επίπεδο Μιντιακού Εγραμματισμού (Media Literacy), ώστε να μπορεί πραγματικά ο πολίτης να ασκεί τα δικαιώματά του και να αναλαμβάνει τις ευθύνες του απέναντι στο περιεχόμενο που καταναλώνει. Με τον τρόπο αυτό θα αντιμετωπίζει επιτυχώς τους σύγχρονους Λαιστρυγόνες του Διαδικτύου και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, όπως είναι οι ψευδείς ειδήσεις, τα click baits, τα hoaxes, οι αμφιβόλου ακρίβειας πηγές.

Στις συνολικά 85 σελίδες του ΚΔΨΜ, αυτού του οδηγού αυτορρύθμισης των Ψηφιακών Μέσων θα διαβάσετε, όλες, σχεδόν, τις περιπτώσεις που πρέπει να γνωρίζετε ως ψηφιακοί πολίτες, δημοσιογράφοι και καταναλωτές. Είναι ένα έργο υπό συνεχή εξέλιξη καθώς τα τεχνολογικά και όχι μόνο δεδομένα αλλάζουν.

Για την Έρευνα και Σύνταξη του ΚΔΨΜ εργάστηκαν:

Επικεφαλής Έρευνας Βασίλης Βασιλόπουλος

Επιβλέποντες: Νικολέτα Νάκου, Γιάννης Χελιώτης, Χρήστος Παναγόπουλος

Ερευνητές: Ναταλία Ανδρικοπούλου, Παρασκευή Βονάτσου, Μαρία Νίκη Γεωργαντά, Αλέξανδρος Καλαφάτης, Γιώργος Κόκκαλης, Μαρία Κωφίδου, Νίκος Λουπάκης, Άννα Ομηρίδου, Δήμητρα Τζαγαδούρα.