
Με την παρούσα επιστολή, ως γονέας μαθητή που ολοκλήρωσε τη φοίτησή του στο 2ο Γυμνάσιο Αγίας Βαρβάρας, αισθάνομαι την ανάγκη να εκφράσω δημόσια κάποιους προβληματισμούς που με συνόδευσαν κατά τα τρία χρόνια αυτής της πορείας.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της φοίτησης, δεν πραγματοποιήθηκε σχεδόν καμία ουσιαστική σχολική εκδρομή ή δραστηριότητα που θα συνέβαλε θετικά στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Αυτή η έλλειψη στέρησε από τους μαθητές εμπειρίες ζωής και στιγμές συναισθηματικής ανάτασης, απαραίτητες για τη μαθητική και εφηβική τους εξέλιξη.
Ένα από τα βασικά επιχειρήματα που προβαλλόταν για τη ματαίωση τέτοιων δράσεων ήταν η δυσκολία στη συγκρότηση επαρκούς αριθμού συμμετεχόντων. Ωστόσο, πιστεύω ακράδαντα πως με σωστή προετοιμασία, κατάλληλη οργάνωση και ευελιξία, μπορούν να σχεδιαστούν δράσεις που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις δυνατότητες όλων των μαθητών, χωρίς αποκλεισμούς.
Παράλληλα, ο ρόλος της διεύθυνσης του σχολείου – η οποία διατηρεί θεσμική σχέση και με την τοπική αυτοδιοίκηση – φάνηκε να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός ως προς την ανάδειξη των δυσκολιών. Ίσως σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν εντάσεις ή να μην αναδειχθούν ορισμένα διαχειριστικά προβλήματα. Ωστόσο, πίσω από τις αποφάσεις βρίσκονται παιδιά και οικογένειες που περιμένουν από το σχολείο στήριξη, φροντίδα και διεκδίκηση.
Από την άλλη, αρκετοί εκπαιδευτικοί αξίζουν την εκτίμηση όλων μας, καθώς σε ένα περιβάλλον που συχνά χαρακτηριζόταν από προκλήσεις, έδειξαν συνέπεια, υπομονή και διάθεση να κρατήσουν το επίπεδο της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε ικανοποιητικό επίπεδο.
Ο σκοπός αυτής της τοποθέτησης δεν είναι η στοχοποίηση προσώπων ή θεσμών, αλλά η ανάγκη να ανοίξει ένας ειλικρινής διάλογος για το πώς μπορούν να βελτιωθούν οι συνθήκες φοίτησης για όλους τους μαθητές, χωρίς εξαιρέσεις.
Προτάσεις για τη Βελτίωση της Σχολικής Εμπειρίας:
1. Σχολικές Εκδρομές & Δραστηριότητες:
Διοργάνωση κοντινών, οικονομικά προσβάσιμων ημερήσιων εκδρομών.
Δημιουργία ταμείου αλληλεγγύης για την κάλυψη εξόδων μαθητών με οικονομικές δυσκολίες.
Συνεργασία με φορείς ή ιδρύματα που παρέχουν δωρεάν εκπαιδευτικά προγράμματα και μετακινήσεις.
2. Ενίσχυση Συμμετοχής & Σχολικής Συνοχής
Διοργάνωση κοινών δράσεων και βιωματικών ημερίδων που ενισχύουν τη συνεργασία, την αποδοχή και τη συμμετοχή όλων των μαθητών.
Ανάδειξη των απόψεων των παιδιών μέσα από τα μαθητικά συμβούλια και εκπροσώπησης αυτών στα ανώτερα όργανα.
Τακτική επικοινωνία με τους γονείς όλων των μαθητών, ώστε να ενισχυθεί η σχέση εμπιστοσύνης με το σχολείο.
3. Υποστήριξη Εκπαιδευτικού Έργου
Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα παιδαγωγικής διαχείρισης ετερογενών τάξεων και ενίσχυσης του μαθητικού ενδιαφέροντος.
Παρουσία ψυχολόγου και κοινωνικού λειτουργού με οργανική θέση στο σχολείο, με στόχο τη στήριξη μαθητών και οικογενειών.
Οργάνωση δράσεων προσωπικής ανάπτυξης για τους μαθητές (π.χ. αυτοεκτίμηση, διαχείριση συγκρούσεων, συνεργασία).
4. Διαφάνεια & Συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση:
Δημόσιες παρουσιάσεις απολογισμού της σχολικής χρονιάς με συμμετοχή γονέων και κοινότητας.
Ενεργή υποστήριξη του Δήμου με τη μορφή πολιτιστικών, κοινωνικών και εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών.
Καθαρός διαχωρισμός διοικητικού/εκπαιδευτικού ρόλου από τυχόν πολιτικές ιδιότητες στελεχών, όπου αυτό είναι απαραίτητο.
Η δημόσια εκπαίδευση οφείλει να προσφέρει ίσες ευκαιρίες και ασφαλές περιβάλλον μάθησης για όλα τα παιδιά. Ελπίζω το παρόν κείμενο να συμβάλλει θετικά στην κοινή μας προσπάθεια για ένα σχολείο ουσιαστικό, συμπεριληπτικό και ζωντανό.
Με σεβασμό,
Λούκος Σωκράτης
Πρώην μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 2ου Γυμνασίου Αγίας Βαρβάρας.
Μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων του 8ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Αγίας Βαρβάρας.
Μέλος του ΔΣ της Ένωσης Γονέων & Κηδεμόνων Αγίας Βαρβάρας.
Μα πάνω απ’ όλα …
Ενεργό μέλος της τοπικής κοινωνίας της Αγίας Βαρβάρας.