Σε λειτουργία μπαίνουν οι «ενισχυμένες» πύλες του ηλεκτρονικού εισιτηρίου σε 5 σταθμούς του Μετρό και στον δικό μας (Αγία Βαρβάρα)

.

Δύο χρόνια μετά την παράδοση των τριών τελευταίων σταθμών της γραμμής 3 του Μετρό στον Πειραιά (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) και τέσσερα χρόνια μετά την παράδοση των τριών προηγούμενων (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια), σε λειτουργία τίθενται οι πύλες του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και στους έξι παραπάνω σταθμού.

Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, από την Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2024, τίθενται σταδιακά σε λειτουργία ο εξοπλισμός του ηλεκτρονικού εισιτηρίου που περιλαμβάνει τις ηλεκτρονικές πύλες εισόδου/εξόδου στους έξι σταθμούς της γραμμής 3 του Μετρό, και τα νέα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων στους παραπάνω σταθμούς καθώς και στις στάσεις του Τραμ προς Πειραιά.

Ειδικότερα, ο νέος αναβαθμισμένος εξοπλισμός περιλαμβάνει:

  • 73 ηλεκτρονικές πύλες εισόδου/εξόδου με βελτιωμένα χαρακτηριστικά λειτουργίας και ασφάλειας, καθώς και 6 κέντρα διαχείρισης και μετάδοσης δεδομένων.
  • 46 συσκευές αυτόματης έκδοσης εισιτηρίων ATH.ENA Ticket και καρτών ATH.ENA Card στους σταθμούς του Μετρό (μία εξ αυτών ανά σταθμό θα διαθέτει ηχητική καθοδήγηση σε ελληνικά και αγγλικά).
  • 20 συσκευές αυτόματης έκδοσης εισιτηρίων και καρτών στις στάσεις του Τραμ, με οπτική καθοδήγηση σε 6 γλώσσες.

Μέσω των νέων πυλών του ηλεκτρονικού εισιτηρίου υπάρχουν ελπίδες για περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής στο δίκτυο του Μετρό χάρη στα βελτιωμένα χαρακτηριστικά ασφαλείας. Σε αυτά περιλαμβάνεται το μεγαλύτερο ύψος των πυλών που φτάνει τα 1,80 μέτρων ώστε να αποτρέπεται η υπερπήδησή τους αλλά και οι ειδικοί αισθητήρες για την ανίχνευση των επιβατών που διέρχονται χωρίς να επικυρώνουν το εισιτήριό τους.

Στους έξι σταθμούς της επέκτασης του Μετρό προς τον Πειραιά, όπως και στις νέες στάσεις του Τραμ λειτουργούσε μέχρι και σήμερα προσωρινός εξοπλισμός ηλεκτρονικού εισιτηρίου χωρίς πύλες, αφού κατά τα εγκαίνιά τους δεν είχε ολοκληρωθεί ο σχετικός διαγωνισμός του ΟΑΣΑ. Ο οργανισμός προκήρυξε τον διαγωνισμό τον Μάιο του 2021 ωστόσο αυτός κηρύχθηκε άγονος το Σεπτέμβριο του ίδιου έτους. Ανάδοχος της δεύτερης διαγωνιστικής διαδικασίας που ακολούθησε ήταν η εταιρεία ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, έναντι τιμήματος 6.574.799 ευρώ πλέον ΦΠΑ.

Το αντικείμενο της σύμβασης περιλαμβάνει την προμήθεια 46 ΑΜΕΚ (Αυτόματα Μηχανήματα Έκδοσης Καρτών) για το Μετρό και 20 ΑΜΕΚ για το Τραμ, 70 Πύλες για 6 σταθμούς, 6 ΚΔΣ (Κέντρα Διαχείρισης Σταθμού) και 1 ΚΔΦ (Κέντρο Διαχείρισης Φορέα) καθώς και 3 Εφεδρικές Πύλες. Επιπλέον, περιλαμβάνεται η λειτουργία και συντήρηση του συστήματος για 5 έτη.

Ενισχυμένα χαρακτηριστικά ασφάλειας

Σύμφωνα και με τις προδιαγραφές του διαγωνισμού, οι νέες πύλες που τοποθετούνται στους σταθμούς του Μετρό θα έχουν ύψος εμποδίων που θα φτάνει τα 1,80 μέτρα (το κυρίως σώμα της πύλης θα έχει ύψους 1,20 μέτρα), με τα πετάσματα να είναι κατασκευασμένα από γυαλί ασφαλείας (safety glass). Το μήκος διέλευσης της πύλης θα είναι επίσης μεγαλύτερο των παλαιότερων πυλών αφού θα φτάνει τα 2 μέτρα. Ο επιβάτης δηλαδή θα πρέπει να κάνει κάποια επιπλέον βήματα από την επικύρωση του εισιτηρίου του μέχρι να διέλθει από την πύλη.

Οι νέες πύλες διαθέτουν ειδικά «έξυπνα» χαρακτηριστικά μέσω των οποίων θα αποτρέπεται η διέλευση περισσοτέρων του ενός επιβατών για μια επικύρωση (antifraud control) και αποτροπή του tailgating, δηλαδή του «στριμώγματος» επιβατών ακριβώς πίσω από επιβάτες που διέρχονται με εισιτήριο.

Μέσω υπέρυθρων αισθητήρων σε διαφορετικά σημεία της κάθε πύλης θα ανιχνεύεται η παρουσία και ασφαλή διέλευσης ατόμων για την ασφάλειά τους αλλά και για την αποτροπή διέλευσης ατόμων επιβατών χωρίς επικύρωση εισιτηρίου.

Τόσο σε επίπεδο σταθμού όσο και σε επίπεδο φορέα (ΟΑΣΑ, ΣΤΑΣΥ) θα υπάρχει ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για τις διελεύσεις από τις πύλες χωρίς την επικύρωση εισιτηρίου. Επιπλέον, θα παρέχονται ακριβή στοιχεία μέτρησης επιβατών με επικύρωση και χωρίς επικύρωση.

Αναβαθμισμένα θα είναι και τα νέου τύπου αυτόματα μηχανήματα έκδοσης καρτών (ΑΜΕΚ) η εγκατάσταση των οποίων έχει ήδη ξεκινήσει στους σταθμούς της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά. Τα μηχανήματα που θα εκδίδουν και θα επαναφορτίζουν εισιτήρια και κάρτες θα έχουν μεταξύ άλλων τη δυνατότητα επιστροφής μετρητών ως ρέστα. Πρόκειται για μία δυνατότητα που δεν υπάρχει στα μηχανήματα που λειτουργούν ήδη, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η μέγιστη αξία χαρτονομισμάτων που δέχονται ανά συναλλαγή.

«Η προσθήκη νέου αναβαθμισμένου εξοπλισμού στο Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο συνδυασμένων παρεμβάσεων και αλλαγών που υλοποιούνται από τις Συγκοινωνίες Αθηνών για τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών αστικής μετακίνησης», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΑΣΑ, Γιώργος Σπηλιόπουλος, με αφορμή την έναρξη λειτουργίας των πυλών στους έξι σταθμούς.

Αλέξανδρος Λιάρος – athenstransport.com