— Γιατί είναι αντίθετα με το Σύνταγμα της Ελληνικής Δημοκρατίας, όπου στο άρθρο 16 ορίζει ότι «H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.»
Γιατί ο νομοθέτης (επί Κωνσταντίνου Καραμανλή, ας μην το ξεχνάμε) έλαβε αυτή την πρόνοια; Προφανώς για να εξασφαλίσει την ισότιμη πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση για όλες και όλους, που είναι από τους ουσιαστικότερους παράγοντες για την πρόοδο της χώρας στην διεθνή κοινότητα, σε κάθε επίπεδο. Επίσης, για να εξασφαλίσει την πρόοδο της Έρευνας υπό δημόσιο έλεγχο, με αποτελέσματα ανοιχτά και προσβάσιμα στην κοινωνία.
(Δείτε Γιώργος Τσιριγώτης / Δημόσια εκπαίδευση: Ένα «ασανσέρ» που δεν πρέπει να χαλάσει – tvxs.gr)
— Γιατί δεν είναι τα ιδιωτικά παν/μια που θα «απελευθερώσουν» την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Γιατί στην πραγματικότητα εμπόδια στην δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση βάζει η ελάχιστη βάση εισαγωγής, που θέτει κάθε χρόνο δεκάδες χιλιάδες νέους εκτός ΑΕΙ, ενώ υπάρχει δυνατότητα να φοιτήσουν. Όπως επίσης η τραγική υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση των Πανεπιστημίων. Σύμφωνα με το Συμβούλιο Διοίκησης του ΕΜΠ, από το 2009 ως το 2024, η χρηματοδότηση του ιδρύματος μειώθηκε πάνω από 60%. Η Ελλάδα έχει, με μεγάλη διαφορά, την χειρότερη αναλογία φοιτητών ανά διδάσκοντα στην ΕΕ (40 φοιτητές ανά διδάσκοντα με μέσο όρο 12 για την ΕΕ). (Δείτε Ανακοίνωση του Συμβουλίου Διοίκησης του ΕΜΠ. Επίσης Ετσι έστρωσαν το χαλί για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια | ΕΦΣΥΝ)
— Ακόμη και με όρους αγοράς, κανένα μεγάλο ξένο ίδρυμα δεν πρόκειται να κάνει παράρτημα στην χώρα μας, όπου το όποιο οικονομικό όφελος θα είναι μικρό. (Δείτε Οικονομική ή εκπαιδευτική μεταρρύθμιση; | Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Επίσης Φάκελος «Ιδιωτικά Πανεπιστήμια» – Σπύρος Γεωργάτος / Μη κρατικά Πανεπιστήμια: ιδεολογικά αντίποινα ή αλλαγή υποδείγματος; – tvxs.gr)
— Το επιχείρημα «Καλύτερα σε ιδιωτικό ΑΕΙ στην Αθήνα παρά σε Δημόσιο στην Επαρχία» είναι επίσης λανθασμένο. Κατ’ αρχήν, δεν σπουδάζουν μόνο τα παιδιά της Αθήνας, υπάρχουν και σπουδάζουν και τα παιδιά της Επαρχίας.Δεν θα κλείσουν έτσι τα περιφερειακά Παν/μια; Ή μήπως δεν μας νοιάζει; Υπάρχει Περιφερειακή Πολιτική σ’ αυτή τη χώρα; Η σχέση της Περιφερειακής Πολιτικής με την Εθνική Κυριαρχία δεν είναι αλληλένδετα; Επίσης, η Φοιτητική Μέριμνα απασχολεί το Υπουργείο Παιδείας; Οι Φοιτητικές Εστίες; Ένα εθνικό σύστημα υποτροφιών; Η φοιτητική κινητικότητα υπάρχει σε όλες τις χώρες και είναι ένα θετικό στοιχείο, με την προϋπόθεση να στηρίζεται επαρκώς.
— Η ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ δεν έχει να κάνει με την εκπαίδευση. Έχει να κάνει με την επιλογή της αποδυνάμωσης της Δημόσιας Παιδείας για όλους. Έχει να κάνει με την απόσυρση του κράτους προς όφελος κερδοσκοπικών συμφερόντων. Και είναι λανθασμένη επιλογή. Επικίνδυνη επιλογή για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και της έρευνας.
— Μερικοί υποστηρίζουν ότι είναι καλύτερα να σπουδάσουν τα παιδιά μας εδώ, σε Ιδιωτικές Σχολές στον τόπο μας, παρά να γράφονται σε Πανεπιστήμια του εξωτερικού, αν αποτυγχάνουν στις εξετάσεις. Είναι όμως έτσι, τελικά; Μήπως απλά πρέπει να επανεξεταστεί το υπάρχον προπτυχιακό σύστημα εκπαίδευσης και ο τρόπος αξιολόγησης των μαθητών που πρέπει να συνεχίσουν τις σπουδές τους; Τα «μπορώ» και τα «θέλω» τους;
Αν νοιαστούμε όλοι μας για την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού συστήματος στην Ελλάδα, τότε πράγματι αυτό μπορεί να γίνει καλύτερο.
Κωνσταντίνος Σαρόπουλος
Επικεφαλής δημοτικής παράταξης
Μαζί με τους πολίτες