Αλαλούμ αντί για «ανάσες» προκαλεί στην αγορά η πολυαναμενόμενη ΚΥΑ για τις αναδρομικές ενεργειακές επιδοτήσεις σε πάνω από 1 εκατ. επιχειρήσεις. Με υπεύθυνη δήλωση-σταυρόλεξο.
Θέλεις επιδότηση για το ρεύμα; Υπόγραψε… υπεύθυνη δήλωση.
Όχι, δεν πρόκειται για ευφυολόγημα. Με αυτή την απαίτηση καλούνται να συμμορφωθούν μικρές επιχειρήσεις, επαγγελματίες και αγρότες, στους οποίους ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας υποσχέθηκε πέρσι την Άνοιξη πρόσθετες επιδοτήσεις για την ανακούφιση του ενεργειακού κόστους. Πρόκειται συνολικά για 1.250.000 επιχειρήσεις με παροχή ισχύος έως 35 kVA (εστιατόρια, κομμωτήρια, εμπορικά καταστήματα, περίπτερα, ψιλικά, κ.λπ.), όλα τα αρτοποιεία χωρίς όριο ισχύος παροχής, καθώς και αγρότες χωρίς όριο ισχύος και επίπεδο τάσης.
Τις υπεσχημένες ενισχύσεις, που αφορούν από τον Φεβρουάριο έως και τον Νοέμβριο του 2022, δεν τις είδαν οι δικαιούχοι τον προηγούμενο χρόνο. Αιτία, η καθυστέρηση της έκδοσης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης, που θα τις κατοχύρωνε. Γιατί ο Κώστας Σκρέκας «έταξε» πρώτα τη στήριξη και μετά άνοιξε διάλογο με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ε.Ε., προκειμένου να διασφαλιστεί το πράσινο φως, ώστε να μην εκληφθούν ως κρατικές ενισχύσεις. Το πράσινο φως από τις Βρυξέλλες ήρθε τον περασμένο Οκτώβριο και στις 3 Ιανουαρίου 2023 δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ η σχετική ΚΥΑ, που υπογράφουν από το υπουργείο Οικονομικών ο υπουργός και ο αναπληρωτής υπουργός κ.κ. Σταϊκούρας και Σκυλακάκης, από το ΥΠΕΝ ο Κώστας Σκρέκας και από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ο Γιώργος Γεωργαντάς.
Και ενώ εννέα μήνες μετά ετοιμάζονταν όλες αυτές οι επιχειρήσεις να πάρουν μια ανάσα από τα δυσβάστακτα τιμολόγια ηλεκτρισμού και μάλιστα αναδρομικά, προκύπτει το πρόβλημα. Γιατί ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Η ΚΥΑ ενσωματώνει πρότυπο υπεύθυνης δήλωσης, με πληθώρα στοιχείων που καλούνται να συμπληρώσουν οι δικαιούχοι, αν θέλουν να εισπράξουν την επιδότηση που τους αναλογεί.
Τη διαδικασία αυτή υποχρεούνται να διεκπεραιώσουν οι εταιρείες προμήθειας ηλεκτρισμού για τους πελάτες τους που εμπίπτουν στη ρύθμιση. Να στείλουν, δηλαδή, σε κάθε δικαιούχο τη δήλωση και να την πάρουν συμπληρωμένη, ώστε να γίνει δυνατή η πίστωση των ποσών στους λογαριασμούς τους.
Κι από εδώ ξεκινά το δεύτερο αλαλούμ, που έχει προκαλέσει τη σφοδρή δυσαρέσκεια της λιανικής αγοράς ηλεκτρισμού. Πρώτα πρώτα, οι προμηθευτές δεν είναι και δεν θέλουν να είναι αρμόδιοι για τον έλεγχο των όσων θα δηλωθούν, με την ΚΥΑ να τους υποχρεώνει να το κάνουν.
Κατά δεύτερο, προκύπτει ένας απίστευτος γραφειοκρατικός δαίδαλος με τις πληροφορίες που ζητούνται. Μπορεί μία επιχείρηση στην περίοδο εφαρμογής του μέτρου να έχει αλλάξει προμηθευτή, γεγονός που περιπλέκει τα πράγματα για την απόδοση των σωστών ποσών. Ακόμη πιο σύνθετη είναι η περίπτωση της ενιαίας επιχείρησης, με δύο-τρεις συνδεδεμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες, κάθε μία των οποίων μπορεί να εξυπηρετείται από διαφορετικό προμηθευτή, αλλά και να ισχύουν γι’ αυτές διαφορετικά μέγιστα ποσά. Η ΚΥΑ ορίζει να καθοριστεί συνολικό ποσό επιδότησης όχι μόνον για τις ατομικές αλλά και για τις ενιαίες επιχειρήσεις.
Οι προμηθευτές, επίσης, πρέπει, μεταξύ άλλων, να διαχωρίσουν λογαριασμούς «έναντι» (με εκτιμώμενη κατανάλωση) και εκκαθαριστικούς (με πραγματική) ανά μήνα εφαρμογής του μέτρου, ανά παροχή και ανά κατηγορία πελατών, να διαφοροποιήσουν τη μεθοδολογία υπολογισμού της επιδότησης για κάθε μήνα που ίσχυε η Ρήτρα Αναπροσαρμογής και για κάθε μήνα που ανεστάλη και ουκ έστιν τέλος.
Προμηθευτές που μίλησαν στο Euro2day.gr μετέφεραν την αγανάκτησή τους γιατί θα πρέπει να απασχοληθεί σημαντικός αριθμός προσωπικού για να διεκπεραιωθεί όλη αυτή η δουλειά και για μεγάλο διάστημα, κάτι που σημαίνει ότι δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στις τρέχουσες υποχρεώσεις τους. «Πρέπει να δημιουργηθεί ένα «Τμήμα πρόσθετης επιδότησης από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης», είπε χαρακτηριστικά εκπρόσωπος μεγάλου ενεργειακού ομίλου. Για τις εταιρείες που έχουν μικρότερο αριθμό πελατών-δικαιούχων, το πρόβλημα αυτό ίσως να μοιάζει διαχειρίσιμο, για τη ΔΕΗΔΕΗ +0,99%, ωστόσο, που έχει περίπου το 60% αυτής της κατηγορίας, καταλήγει να είναι βρόχος.
Το ΥΠΕΝ επικρίνεται από την αγορά ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση αποδεικνύεται «βασιλικότερος του βασιλέως», διότι στην προσπάθειά του να μην εγερθεί οποιαδήποτε αμφιβολία από την πλευρά της DG Comp για την παροχή αυτών των ενισχύσεων, επέλεξε να υλοποιήσει το μέτρο με δαιδαλώδη διαδικασία. Ουσιαστικά, λέει η αγορά, μοιάζει να καταλήγει «δώρο άδωρο».
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που διατυπώθηκαν, θα χρειαστούν δύο μήνες, κατά μέσο όρο, ώστε να μπορέσουν οι εναλλακτικοί πάροχοι να πιστώσουν τα ποσά στους πελάτες. Δηλαδή, από τον Μάρτιο και μετά, κοντά ένα χρόνο μετά την ανακοίνωση του ΥΠΕΝ. Για τη ΔEΗ εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί μεγαλύτερο διάστημα.
Με την πίστωσή τους οι προμηθευτές προσβλέπουν ότι θα πάρουν άμεσα τις επιδοτήσεις μέσω ΤΕΜ και στη συνέχεια τα στοιχεία που θα έχουν προσκομίσει στον ΔΑΠΕΕΠ, που έχει την ευθύνη του ΤΕΜ, θα ελεγχθούν από τον Διαχειριστή. Εάν εντοπισθούν αποκλίσεις και υπερβάσεις, τότε θα πρέπει οι δικαιούχοι να επιστρέψουν τα ποσά αυτά, με ανάλογες χρεώσεις στους λογαριασμούς τους. Μύλος, εντελώς.
Πηγή: Euro2day.gr – Αθηνά Καλαϊτζόγλου