Ποια στοιχεία πρέπει να υποβάλουν οι επιχειρήσεις προκειμένου να πιστωθεί η ενίσχυση για την πληρωμή φόρων και εισφορών
Η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαΐου 2021. Εάν το επίπεδο απασχόλησης την 1η Μαΐου 2021 είναι χαμηλότερο από αυτό που είχε την 1η Αυγούστου 2020, η επιχείρηση πρέπει να διατηρήσει το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Αυγούστου 2020 για τουλάχιστον τρεις μήνες εντός του 2021.
Μέχρι τις 4 Αυγούστου θα πρέπει οι 31.000 επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα παγίων δαπανών να υποβάλουν την τελική αίτηση προκειμένου να τους πιστωθεί το σχετικό «κουπόνι» για την πληρωμή φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Οπως προκύπτει από την απόφαση που εξέδωσε το υπουργείο Οικονομικών, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να υποβάλουν την αίτηση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα myBusinessSupport, αναγράφοντας το ποσό της ενίσχυσης που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν για δικαίωμα έκπτωσης από τρέχουσες φορολογικές υποχρεώσεις, καθώς και το ποσό της ενίσχυσης που θα χρησιμοποιηθεί για την πληρωμή ασφαλιστικών εισφορών. Σε κάθε περίπτωση, όσες επιχειρήσεις υποβάλουν την οριστική αίτηση υποχρεούνται να διατηρήσουν έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 το επίπεδο της απασχόλησης, δηλαδή τον αριθμό των εργαζομένων, στα επίπεδα που είχαν κατά την 1η Μαΐου 2021.
Η διαδικασία
Ειδικότερα, και όπως προκύπτει από την απόφαση:
• Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις υποβάλλουν αίτηση για την ενίσχυση με τη μορφή επιδότησης παγίων δαπανών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα myBusinessSupport έως την 4η Αυγούστου 2021.
• Κατά την αίτηση, η επιχείρηση δηλώνει το ύψος της ενίσχυσης που αιτείται να λάβει.
• Κατά την αίτηση, οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις υποβάλλουν επιπλέον στην πλατφόρμα myBusinessSupport τα παρακάτω στοιχεία:
α) Το ποσό της ενίσχυσης που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν για δικαίωμα έκπτωσης από τρέχουσες φορολογικές οφειλές έτους 2021 που καθίστανται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2021.
β) Το ποσό της ενίσχυσης που επιθυμούν να χρησιμοποιήσουν για αποπληρωμή τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών έτους 2021 που καθίστανται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2021. Οπως τονίζεται στην απόφαση, τα στοιχεία που θα υποβληθούν δεν μπορούν να τροποποιηθούν μετά τη λήξη της ημερομηνίας υποβολής της αίτησης.
• Η είσοδος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα myBusinessSupport διενεργείται με τους κωδικούς TAXISnet.
• Με την είσοδο στην εφαρμογή και την υποβολή της αίτησης, η επιχείρηση πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων. Παράλληλα ελέγχεται αυτοματοποιημένα η δήλωση λογαριασμού – ΙΒΑΝ από την επιχείρηση στην προσωποποιημένη πληροφόρηση του TAXISnet.
• Η ενίσχυση χορηγείται με τη μορφή δικαιώματος έκπτωσης από τρέχουσες οφειλές έτους 2021 στη φορολογική αρχή, που καθίστανται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2021, ή και με τη μορφή πιστωτικού για την αποπληρωμή τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών έτους 2021 που καθίστανται πληρωτέες από 1η Ιουλίου 2021 μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2021. Η ενίσχυση μπορεί να χρησιμοποιηθεί το αργότερο έως 31.12.2021. Τυχόν υπόλοιπο της ενίσχυσης που παραμένει μετά το τέλος Δεκεμβρίου ακυρώνεται αυτόματα.
Πληρωμή φόρων
Η ενίσχυση για τις φορολογικές οφειλές εφαρμόζεται με την ακόλουθη σειρά:
α) Από φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων ή από φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων/νομικών οντοτήτων.
β) Από ΕΝΦΙΑ.
γ) Από ΦΠΑ.
δ) Από κάθε άλλο φόρο, τέλος, εισφορά ή χρηματική κύρωση που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του κώδικα φορολογικής διαδικασίας.
Πληρωμή εισφορών
Η ενίσχυση για τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις εφαρμόζεται ως εξής:
α) Η ΑΑΔΕ μετά το τέλος της επεξεργασίας στοιχείων χορηγεί στον e-ΕΦΚΑ αρχεία δικαιούχων επιχειρήσεων ανά ΑΦΜ, με τα ποσά ενίσχυσης κάθε επιχείρησης που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για κάλυψη τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών. Τα ποσά εντάσσονται ως πιστωτικά υπόλοιπα στις μερίδες των δικαιούχων επιχειρήσεων και συμψηφίζονται με τις τρέχουσες ασφαλιστικές υποχρεώσεις που προκύπτουν από τις αναλυτικές περιοδικές δηλώσεις των μισθολογικών περιόδων Ιουνίου 2021 έως και Νοεμβρίου 2021.
β) Τα ποσά που συμψηφίζονται με τις τρέχουσες ασφαλιστικές υποχρεώσεις των δικαιούχων επιχειρήσεων καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Οι σχετικές πιστώσεις εγγράφονται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ως επιχορήγηση προς τον e-ΕΦΚΑ για λοιπούς σκοπούς.
• Η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει έως την 31η Δεκεμβρίου 2021 το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Μαΐου 2021, βάσει των στοιχείων του συστήματος «Εργάνη». Σε περίπτωση που το επίπεδο απασχόλησης που είχε η επιχείρηση κατά την 1η Μαΐου 2021 είναι χαμηλότερο από αυτό που είχε κατά την 1η Αυγούστου 2020, βάσει των στοιχείων του συστήματος «Εργάνη», η επιχείρηση υποχρεούται να διατηρήσει το επίπεδο απασχόλησης που είχε κατά την 1η Αυγούστου 2020 για τουλάχιστον τρεις μήνες εντός του 2021.
• Ολα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος.
• Το ύψος της ενίσχυσης προσδιορίζεται τυποποιημένα με ειδικό αλγόριθμο της ΑΑΔΕ.
• Η ενίσχυση δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη του 70% της ζημίας προ φόρων της επιχείρησης και στην περίπτωση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων του 90% της ζημίας προ φόρων, με την εξαίρεση των εταιρειών ΚΤΕΛ Α.Ε. και ΚΤΕΛ για τις οποίες δεν εφαρμόζεται το όριο αυτό. Συνυπολογίζονται τα προσωρινά μέτρα ενίσχυσης από τα οποία έχει επωφεληθεί η επιχείρηση. Η ενίσχυση δεν δύναται να υπερβαίνει το ποσό του 1.500.000 ευρώ.
Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ – Προκόπης Χατζηνικολάου