Μία πολύ αξιόλογη έρευνα πραγματοποίησε ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπαίδευσης Κορυδαλλού – Αγίας Βαρβάρας, με αντικείμενο: “Την ανάδειξη της πραγματικής αποτύπωσης των προβλημάτων σχετικά με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση”.
Παρακάτω παρουσιάζουμε την σημαντική αυτή εργασία:
Το προηγούμενο διάστημα, στο πλαίσιο ανάδειξης της πραγματικής αποτύπωσης των προβλημάτων σε πανελλαδικό επίπεδο σχετικά με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, καταγράψαμε ως Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε. Κορυδαλλού – Αγ. Βαρβάρας, αφενός τη δυνατότητα πρόσβασης των μαθητών στην «τηλεκπαίδευση», αφετέρου τις δυσκολίες που δημιουργούνται κατά τη διάρκεια του διδακτικού χρόνου που υποχρεώνονται να «κάνουν μάθημα» παιδιά και εκπαιδευτικοί, αποκλειστικά και μόνο, μέσω της πλατφόρμας webex σε συγκεκριμένες, μεσημεριανές ώρες.
Δυστυχώς τα στοιχεία που συλλέξαμε, από το 70% των Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων του Συλλόγου μας, προκαλούν θλίψη και επιβεβαιώνουν με τον πλέον οδυνηρό τρόπο την καταστρατήγηση του αναφαίρετου, συνταγματικού δικαιώματος ΟΛΩΝ των ΠΑΙΔΙΩΝ για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία, στη δημόσια εκπαίδευση, χωρίς οικονομικούς ή/και κοινωνικούς περιορισμούς οι οποίοι οδηγούν αναπόφευκτα στη διεύρυνση των ανισοτήτων.
* 515 μαθητές και μαθήτριες, το 14%, δεν έχουν καμία δυνατότητα διαδικτυακής σύνδεσης με τη σχολική μονάδα, είτε λόγω έλλειψης οποιουδήποτε ψηφιακού μέσου ή γραμμής, είτε γιατί τα ψηφιακά μέσα της οικογένειας χρησιμοποιούνται από άλλο παιδί ή γονέα.
* 892 παιδιά, το 24%, μπορούν να συνδεθούν μόνο από κινητό τηλέφωνο!
Για πόσο ακόμη το Υπουργείο θα εμπαίζει εκπαιδευτικούς και γονείς που έρχονται στα σχολεία να ρωτήσουν για τα tablet που έχουν έρθει; Μόνο στα Δ.Σ της Αγ. Βαρβάρας έχουν σταλεί ως τώρα 2 tablet σε κάθε σχολείο! Στα υπόλοιπα δημοτικά και νηπιαγωγεία Κορυδαλλού και Αγ. Βαρβάρας το Υπουργείο δεν έστειλε τίποτα!!!
Σημαντική είναι η ανάλυση των ποιοτικών στοιχείων που καταγράφονται:
* Ακόμη και όταν σχολεία έχουν υποδομή (σταθεροί υπολογιστές/λάπτοπ με μικρόφωνα, κάμερα, ηχεία) για να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς από τον χώρο του σχολείου δεν είναι , σε πολλές περιπτώσεις, εφικτό αφού οι ταχύτητες σύνδεσης είναι χαμηλές.
* Σε σχολεία που φοιτούν Ρομά, αλλοδαποί δεν έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν την τηλεκπαίδευση.
* Στη συντριπτική πλειοψηφία των σχολείων αναφέρονται προβλήματα, εκτός της έλλειψης του εξοπλισμού παιδιών και εκπαιδευτικών:
Παρά την αναβάθμιση της πλατφόρμας, καθημερινά υπάρχουν προβλήματα ήχου, εικόνας, σύνδεσης, το σύστημα κάποιες φορές πέφτει, πετάγονται έξω, κατά τη διάρκεια του μαθήματος, παιδιά ή / και εκπαιδευτικοί, μέσα στη διδακτική ώρα κάποιοι «χάνονται».
Υπάρχει πρόβλημα κατά την αλλαγή από τον έναν εκπαιδευτικό σε άλλον, (αποσύνδεση-σύνδεση).
Οικογένειες με 2-3 παιδιά δημοτικού/νηπιαγωγείου δεν μπορούν να παρακολουθήσουν συστηματικά το πρόγραμμα, καθώς δεν διαθέτουν επαρκή εξοπλισμό ή την ίδια ώρα έχει μάθημα και το αδερφάκι τους, οπότε ο εξοπλισμός τους χρησιμοποιείται ήδη και δεν υπάρχει άλλος και κάνουν επιλογή διδακτικών αντικειμένων, επίσης δυσκολεύει ακόμη περισσότερο, όταν ταυτόχρονα υπάρχει τηλεργασία γονέων.
Συχνά για να ακουστεί καθαρά το παιδί πρέπει να έχει την κάμερα κλειστή, αλλιώς παγώνει η εικόνα, χάνεται ο ήχος για στιγμές, υπάρχει επιστροφή ήχου σε παιδιά ή/και εκπαιδευτικούς.
Υπάρχουν παιδιά με συσκευή που οι γονείς εργάζονται και δεν έχουν κανέναν να τα συνδέσει και να είναι δίπλα τους. Αδυναμία επίσης γονέων να χειριστούν την πλατφόρμα.
Οι περισσότεροι μαθητές έχουν 24αρι internet στο σπίτι τους , εμφανίζεται μεγάλο πρόβλημα όταν συνδέονται και τα αδέλφια ή οι γονείς για τηλεργασία. Υπάρχουν και κάποιοιες οικογένειες που δεν έχουν internet και παίρνουν από γείτονα.
Έχουν αναφερθεί, σε πολλά σχολεία, ότι υπάρχουν παιδιά που πηγαίνουν σε σπίτια συμμαθητών τους να κάνουν μάθημα μαζί, όταν δεν διαθέτουν συσκευές, ή το ίντερνετ δεν αντέχει ή έχουν παλιάς τεχνολογίας συσκευές που δεν επιτρέπουν τη σύνδεση.
* Υπάρχουν γονείς, μικρότερων κυρίως παιδιών, που δεν θέλουν να εκθέσουν τα παιδιά τους τόσες ώρες μπροστά σε οθόνη, καθώς μετά σίγουρα θα ζητήσουν να παίξουν και στο κινητό τους και θα πολλαπλασιαστεί ο χρόνος έκθεσης. Επίσης αναφέρεται ότι είναι προβληματικό το μεσημεριανό ωράριο για τα παιδιά, ιδιαίτερα του νηπιαγωγείου, καθώς είναι χρόνος που συνήθως κοιμούνται ή ξεκουράζονται.
* Περίπου το 1/3 των εκπαιδευτικών δουλεύουν στο σχολείο καθημερινά, με τον εξοπλισμό που υπάρχει ή μέσω των κινητών τους τηλεφώνων, είτε γιατί δεν διαθέτουν εξοπλισμό ή καλή σύνδεση, ή γιατί στο σπίτι υπάρχουν μεγαλύτερα παιδιά/σύζυγος που κάνουν ταυτόχρονα τηλεκπαίδευση/τηλεργασία.
* Επίσης αναφέρεται από εκπαιδευτικούς η παντελής έλλειψη, ουσιαστικής επιμόρφωσης, τόσο στο κομμάτι του τεχνικού μέρους, όσο και του παιδαγωγικού μέρους. Είναι καθημερινή συνθήκη η υποστήριξη μεταξύ τους, συχνά, συμμετέχοντας σε κοινωνικά δίκτυα που μοιράζονται απορίες, προτάσεις, σκέψεις, είτε μέσω της επικοινωνίας με συναδέλφους/ισσες μέσα στη σχολική μονάδα.
Είναι αδιαμφισβήτητη η έλλειψη σεβασμού των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, αφενός σε σχέση με τον απαιτούμενο χρόνο απασχόλησής τους (προετοιμασία εκπαιδευτικού υλικού, υλοποίηση διδασκαλίας, αξιολόγηση και ανατροφοδότηση εργασιών κ.α.), αφετέρου με την υποχρέωσή τους να διαθέτουν και να χρησιμοποιούν τεχνολογικό εξοπλισμό τον οποίο δεν παρέχει, ως θα όφειλε, η Πολιτεία.
Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας, ιδιαίτερα μέσω των ΜΜΕ, υποκρίνονται πως όλα βαίνουν καλώς με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση!
Για πόσο ακόμη θα αρέσκονται σε «επικοινωνιακές φιέστες» με στόχο την ωραιοποίηση της κατάστασης, αποκρύπτοντας τους αριθμούς και τα στοιχεία;
Για πόσο ακόμη θα νιώθουν ικανοποίηση με την πολιτική του παγουρίνο και το «φαγοπότι» των εκατομμυρίων ευρώ σε μάσκες «αλεξίπτωτα» και μάσκες που δεν ήρθαν ποτέ;
Συνεχίζουμε να ρωτάμε την Κεραμέως, η οποία αρνείται από τη στιγμή που έκλεισαν τα σχολεία, συνάντηση με τα Δ.Σ της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ:
Τι έκανε 9 μήνες τώρα για:
1. Την προετοιμασία των ψηφιακών υποδομών του Υ.ΠΑΙ.Θ., σε κεντρικό επίπεδο, ώστε να υποστηρίξουν και να διακινήσουν όλο αυτόν τον όγκο δεδομένων και συνδεδεμένων χρηστών, διασφαλίζοντας και τα προσωπικά τους δεδομένα;
2. Την ενίσχυση των ψηφιακών υποδομών, εξοπλισμού – συνδέσεων, σε επίπεδο σχολικής μονάδας (δημοτικών και νηπιαγωγείων) για να επαρκούν να υποστηρίξουν τους/τις εκπαιδευτικούς στη χρήση των ψηφιακών εργαλείων που καλούνται να αξιοποιήσουν;
3. Την παροχή σε εκπαιδευτικούς και μαθητές/μαθήτριες του απαιτούμενου ατομικού εξοπλισμού, ώστε να εξασφαλιστεί η δυνατότητα συμμετοχής ΟΛΩΝ στη νέα μορφή «εκπαίδευσης»;
4. Την απαιτούμενη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της «ψηφιακής εκπαίδευσης» που καλούνται να εφαρμόσουν (παιδαγωγικές προσεγγίσεις, διδακτικές μεθόδους και τεχνικές, εξοικείωση με το ψηφιακό εργαλείο και τη χρήση του) αλλά και την παραγωγή κατάλληλου, ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού προσαρμοσμένου για «τηλεκπαίδευση»;
5. Τη διασφάλιση ότι η ψηφιακή πλατφόρμα έχει λειτουργίες κατάλληλες για την αξιοποίηση ψηφιακού, εκπαιδευτικού υλικού και την εφαρμογή διδακτικών πρακτικών που να προωθούν την ενεργητική μάθηση και την εμπλοκή των μαθητών και μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία, όπως προβλέπεται από όλες τις σύγχρονες μεθοδολογικές προσεγγίσεις;
Στο σύνολό τους οι εκπαιδευτικοί θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τους/τις μαθητές/τριές μας και τις οικογένειές τους, όπως κάναμε πάντα, και σε κάθε συνθήκη και θα συνεχίσουμε να απαιτούμε ισότιμη πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία για όλα τα παιδιά χωρίς τους αποκλεισμούς που διαπιστώσαμε.