Λάβαμε από το Γραφείο του Δημάρχου κ. Λάμπρου Μίχου, για δημοσίευση, το παρακάτω κείμενο – παρέμβαση που αφορά το ζήτημα της χρησιμοποίησης Δημοτικών υπαλλήλων σε ρόλο Δημοτικού Αστυνόμου.
Το κείμενο έχει ως εξής:
Λίγα λόγια για μια άδικη κριτική σε μία εύστοχη τροπολογία του υπουργείου Εσωτερικών
(αφορά τη δυνατότητα των δημοτικών αρχών να χρησιμοποιήσουν διοικητικό προσωπικό για τον έλεγχο τήρησης των μέτρων κατά της πανδημίας στους δήμους τους)
Αγία Βαρβάρα 18 Νοεμβρίου 2020
Ο έλεγχος της τήρησης των κανονιστικών αποφάσεων των Δημοτικών Συμβουλίων που ρυθμίζουν την λειτουργία της πόλης, δηλαδή την χρήση των κοινόχρηστων χώρων, την άσκηση των οικονομικών δραστηριοτήτων, την προστασία του περιβάλλοντος έχει κεφαλαιώδη σημασία για την καθημερινή ζωή των πολιτών. Η σημασία είναι εντονότερη υπό το καθεστώς της Πανδημίας όπου ο έλεγχος των μέτρων που επιβάλλονται για την προστασία της δημόσιας υγείας εν πολλοίς σχετίζεται άμεσα με τον έλεγχο των κανονιστικών αποφάσεων που ρυθμίζουν την λειτουργία της πόλης.
Οι παραπάνω αρμοδιότητες κατά κανόνα ασκούνται από την Δημοτική Αστυνομία η οποία ευτυχώς επανήλθε στους Δήμους με τον Ν 4325/2015. Αρκετοί Δήμοι δεν έχουν την δυνατότητα ακόμη να συστήσουν Δημοτική Αστυνομία όχι μόνο για οικονομικούς λόγους αλλά και λόγω της χρονοβόρας διαδικασίας σύστασης και στελέχωσης. Ο νόμος σε αυτές τις περιπτώσεις (άρθρο 19, παρ.3β Ν 4325/2015) προβλέπει την ανάθεση της άσκησης σε υπηρεσίες ή υπαλλήλους του Δήμου με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και συνάμα ρητή πρόβλεψη στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας. Απαιτείται συνεπώς η διαδικασία τροποποίησης του Ο.Ε.Υ. η οποία είναι επίσης χρονοβόρα και αρκετές φορές περιπλέκεται στα Υπηρεσιακά Συμβούλια.
Επειδή όμως ο έλεγχος των κανόνων που ρυθμίζουν την ζωή στην πόλη δεν μπορεί να περιμένει, ιδίως στην κατεπείγουσα κατάσταση της πανδημίας, κρίθηκε αναγκαία μία μεταβατική επί της ουσίας ρύθμιση η οποία καταστρώθηκε με τροπολογία που πρότεινε ο Υπουργός Εσωτερικών και συμπεριλήφθηκε σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και η οποία είχε ως εξής:
«Σε Δήμους που δεν υφίσταται Δημοτική Αστυνομία ή το προσωπικό που υπηρετεί δεν επαρκεί κατά την κρίση του Δημάρχου, δύναται με Απόφαση του Δημάρχου, για όσο χρονικό διάστημα ισχύουν τα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 και πάντως όχι πέραν της 28ης.2.2021, να ορίζονται διοικητικοί Υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ ή ΔΕ, οι οποίοι θα ασκούν τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας που έχουν σχέση με την εύρυθμη λειτουργία της πόλης τους και τις αρμοδιότητες που ανατίθενται στη Δημοτική Αστυνομία αποκλειστικά τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Αστυνομίας ως αρμόδια Αρχή ελέγχου και επιβολής κυρώσεων των μέτρων για την αποτροπή της πανδημίας».
Η διάταξη αυτή η οποία μάλιστα είχε ρητή ημερομηνία λήξης δυστυχώς ξεσήκωσε αντιδράσεις από κόμματα της Αντιπολίτευσης και η Κυβέρνηση αναγκάστηκε να την περιορίσει μόνο στον έλεγχο των μέτρων που αναφέρονται στην πανδημία αφαιρώντας τις αρμοδιότητες για την εύρυθμη λειτουργία τη πόλης.
Το χειρότερο είναι ότι οι λόγοι της αντίδρασης είναι σχεδόν ακατάληπτοι. Η τροπολογία απευθύνεται κυρίως σε Δήμους που δεν έχουν Δημοτική Αστυνομία.
Αναρωτήθηκαν μήπως με ποιο τρόπο στους Δήμους αυτούς θα ασκηθούν οι αρμοδιότητες ελέγχου της τήρησης των κανονιστικών αποφάσεων για την λειτουργία των κοινόχρηστων χώρων, την τήρηση των κανονισμών καθαριότητας και προστασίας του περιβάλλοντος που τόση μεγάλη σημασία αποκτούν σήμερα για την προστασία της δημόσιας υγείας;
Εφόσον αφαιρέθηκαν αυτές οι αρμοδιότητες και περιορίστηκε η τροπολογία στην τήρηση των μέτρων της πανδημίας καταλαβαίνουν άραγε ότι ενδεχομένως στην πράξη δεν έχει πλέον αντικείμενο αρμοδιότητας παρά μόνο να συνδράμει επικουρικά την αστυνομία;
Εάν το πρόβλημα είναι η άσκηση αρμοδιοτήτων από μη ένστολο προσωπικό γνωρίζουν άραγε ότι ο νόμος 4325/2015 επιτρέπει, εκεί όπου δεν υπάρχει δημοτική αστυνομία, την ανάθεση αυτών των αρμοδιοτήτων σε προσωπικό χωρίς διάκριση, δηλαδή ακόμη και σε εργάτες καθαριότητας και οικοδόμους, ενώ με την καταγγελλόμενη τροπολογία περιορίζεται μόνο σε διοικητικό προσωπικό ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ ; Με τη διαφορά βέβαια ότι για να γίνει ακόμη και αυτό απαιτείται τροποποίηση του Οργανισμού, δηλαδή ακόμη και εάν ένας Δήμος ξεκινήσει σήμερα θα κάνει πολλούς μήνες για να ολοκληρώσει τη διαδικασία.
Προφανώς το τελευταίο που απασχόλησε τους διαφωνούντες ήταν η άμεση άσκηση των αρμοδιοτήτων ελέγχου για την εύρυθμη λειτουργία των πόλεων σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης όπως οι μέρες που βιώνουμε με την πανδημία. Πρυτάνευσε ίσως η επιρροή συντεχνιακών συμφερόντων ή η άγνοια των πραγματικών αναγκών που έχουν σήμερα οι Δήμοι για να αντεπεξέλθουν στην αποστολή τους.
Ιδιαίτερα μάλιστα πρέπει να το ξανασκεφθούν εκείνοι που κατά τα άλλα λένε ότι ευαγγελίζονται την ισχυρή και αποτελεσματική αυτοδιοίκηση σε ένα κράτος πολυεπίπεδης δημοκρατικής διακυβέρνησης.
Λάμπρος Μίχος
Δήμαρχος Αγίας Βαρβάρας