Άσχημα τα νέα για όσους δεν έχουν καινούργιο αυτοκίνητο

Πολλές ευρωπαϊκές πόλεις έχουν θέσει αυστηρά πρότυπα χαμηλών εκπομπών CO2 στα αυτοκίνητα που κινούνται και μάλιστα έχουν θεσπίσει αυστηρά πρόστιμα για τους παραβάτες! Οι ζώνες χαμηλών εκπομπών ρύπων (LEZ) όπως ονομάζονται αποτελούν αστικές ζώνες στις οποίες επιτρέπεται η κίνηση των οχημάτων με πολύ χαμηλές εκπομπές CO2. Τα κριτήρια για την είσοδο σε αυτές τις περιοχές καθορίζονται από τις Δημοτικές Αρχές, με βάση την ηλικία και τις τεχνικές προδιαγραφές των οχημάτων. Κατά γενικό κανόνα, απαγορεύεται η κίνηση των παλαιών πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων που δεν διαθέτουν φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων.

Το όφελος των LEZ μπορεί να μετρηθεί ως προς τη δημόσια υγεία, χάρη στην καθημερινή τηλεμετρία της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Η εισαγωγή ενός περιορισμού στα οχήματα με υψηλή εκπομπή μικροσωματιδίων οδηγεί στη μείωσή τους αλλά και των αερίων του θερμοκηπίου, οπότε όσο λιγότερα οχήματα αυτού του τύπου κινούνται στους δρόμους της πόλης, τόσο βελτιώνεται η ποιότητα του αέρα.

Σύμφωνα και με το newsauto.gr, τις ζώνες χαμηλών εκπομπών, οι Δημοτικές Αρχές έχουν υιοθετήσει διάφορες τεχνικές για να πιάνουν τους παραβάτες και ήδη κάποιες χρησιμοποιούν ειδικά αυτοκόλλητα (τοποθετημένα σε ορατή περιοχή του ταμπλό) ή κάμερες (που συνδέονται με βάσεις δεδομένων ταξινόμησης οχημάτων) για την επαλήθευση του κατά πόσον ένα όχημα διαθέτει την κατάλληλη πιστοποίηση για οδήγηση σε αυτές τις ζώνες.

Από το 2019, υπήρχαν σχεδόν 300 ζώνες χαμηλών εκπομπών στην Ευρώπη, διασκορπισμένες σε περίπου δώδεκα χώρες. Σε ορισμένες πόλεις, πρέπει να εγγραφείτε στο Διαδίκτυο για να έχετε το δικαίωμα οδήγησης σε αυτές τις περιοχές, ενώ σε άλλες πρέπει να ζητήσετε ένα αυτοκόλλητο που λαμβάνεται μέσω του ταχυδρομείου και τοποθετείται στο όχημά σας ώστε να αποφύγετε τα πρόστιμα. Είναι επομένως απαραίτητο για τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες να κάνουν την έρευνά τους προτού κατευθυνθούν σε κάποια κέντρα της πόλης! svg%3E

Γαλλία
Η Γαλλία διαθέτει σήμερα τέσσερις ζώνες χαμηλών εκπομπών που αφορούν μία στην ευρύτερη περιοχή του Παρισιού, μία στη Λυών, άλλη στη Γκρενόμπλ και μια τέταρτη στο Στρασβούργο. Οι τρεις τελευταίοι χώροι περιορίζουν την κυκλοφορία σύμφωνα με την πιστοποίηση Crit’air του οχήματος, που περιλαμβάνει ένα αυτοκόλλητο τοποθετημένο στο όχημα που προσδιορίζει μία από τις έξι κατηγορίες. Η κατηγορία Crit’Air 0 αφορά σε οχήματα με μηδενικές εκπομπές CO2 ενώ η κατηγορία Crit ‘ Air 5 αναφέρεται σε οχήματα με πολύ υψηλές εκπομπές CO2. Τα πολύ παλαιά και ρυπογόνα οχήματα απλά «δεν ταξινομούνται» και βέβαια δεν λαμβάνουν το ειδικό αυτοκόλλητο.

Βέλγιο
Οι ζώνες χαμηλών εκπομπών του Βελγίου, ή «Zones de Basse Émissions» ανάλογα με την τοποθεσία, είναι προσβάσιμες μόνο σε ορισμένα οχήματα. Βρίσκονται στις Βρυξέλλες και στο Anvers και οι δύο κοινότητες απαιτούν την εγγραφή οχημάτων στο Διαδίκτυο. Η βελγική πρωτεύουσα επιτρέπει μόνο οχήματα diesel που έχουν ταξινομηθεί μετά τον Ιανουάριο του 2006 (ξεκινώντας από το πρότυπο Euro 3)
Νέες ζώνες εισήχθησαν στη Γάνδη τον Ιανουάριο του 2020. Οι Malines θα παρουσιάσουν σύντομα τις δικές τους, όπως και η περιφέρεια της Βαλλονίας και οι δήμοι του Ναμούρ, Eupen, και Λιέγη.

Ολλανδία
Το Άμστερνταμ, το Ρότερνταμ και η Ουτρέχτη έχουν εισαγάγει «milieuzones» όπου απαγορεύονται ορισμένες κατηγορίες οχημάτων. Δεν χρειάζεται να εγγραφείτε εκ των προτέρων, αλλά τα αυτοκίνητα diesel που χρονολογούνται πριν από το 2001 δεν μπορούν να οδηγηθούν στην Ουτρέχτη ή στο Ρότερνταμ. Αυτοί οι περιορισμοί θα τυποποιηθούν σε εθνικό επίπεδο εντός του 2020, οπότε οι ίδιοι κανόνες θα ισχύουν και για το Άμστερνταμ, το Ρότερνταμ, την Ουτρέχτη, το Άρνεμ και το Μάαστριχτ. Η χρήση ηλεκτρικών αυτοκινήτων ενθαρρύνεται επίσης με τις οικολογικές περιοχές της Ολλανδίας. svg%3E

Γερμανία
Η Γερμανία ήταν πρωτοπόρος των LEZ (αναφέρεται ως “Umweltzone”) και εκατοντάδες γερμανικές πόλεις χρησιμοποιούν ένα διαφοροποιημένο σύστημα κυκλοφορίας, όπου επιτρέπεται η κίνηση των diesel οχημάτων με 1η άδεια κυκλοφορίας μετά το 2006 και οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 1993. Επίσης πολλές πόλεις έχουν επιλέξει την τοποθέτηση ειδικού αυτοκόλλητου που δείχνει σε ποιες ζώνες μπορεί να κινηθεί κάποιο όχημα.

Πιο δραστικοί περιορισμοί έχουν εισαχθεί σε ορισμένες πόλεις, όπως το Αμβούργο, η Στουτγκάρδη και το Βερολίνο. Μεγάλα τμήματα δρόμων και γειτονιών σε αυτές τις πόλεις απαγορεύονται σε οχήματα diesel που δεν πληρούν το πρότυπο Euro 6.

Ιταλία
Το “Zona a traffico limato” (ZTL) έχει εφαρμοστεί σε περισσότερες από εκατό ιταλικές κοινότητες, και ισχύει ειδικά για τους τουρίστες. Είναι ένας τρόπος ρύθμισης της κυκλοφορίας των οχημάτων, αλλά δεν βασίζονται απαραίτητα σε περιβαλλοντικά κριτήρια. Σε ορισμένες πόλεις, τα ZTL στοχεύουν στη διατήρηση τοπικών πολιτιστικών ή φυσικών θησαυρών. Οι συνθήκες ZTL εξαρτώνται από διάφορους παράγοντες. Οι διάφοροι δήμοι δεν έχουν τυποποιήσει το σύστημά τους σε εθνικό επίπεδο, οπότε όταν ταξιδεύετε από πόλη σε πόλη στην Ιταλία, είναι καλύτερο να κάνετε την έρευνά σας πριν φύγετε ώστε να ελέγξετε αν πρέπει να εγγραφείτε online σε κάποια ειδική πλατφόρμα.

Ισπανία
Ενώ το σύστημα «zona de baja emision» της Μαδρίτης περιλαμβάνει αυτοκόλλητα, ισχύουν μόνο για ταξινομήσεις ισπανικών οχημάτων. Οι τουρίστες προμηθεύονται μια «πρόσκληση» για ελεύθερη κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης αρκεί το όχημα να μην είναι πολύ παλαιό. Ειδικότερα τα οχήματα diesel πρέπει να έχουν 1η άδεια κυκλοφορίας μετά το 2006 ενώ τα βενζινοκίνητα μετά το 2000.

Η Βαρκελώνη έχει επίσης ορίσει μια περιοχή όπου απαγορεύονται τα οχήματα βενζίνης πριν από το πρότυπο Euro 2 και τα οχήματα diesel πριν από το πρότυπο Euro 4 κατά τη διάρκεια της εβδομάδας από τις 7:00 π.μ. έως τις 8:00 μ.μ., από φέτος. Επίσης σχεδόν 138 πόλεις της Ισπανίας αναμένεται να υιοθετήσουν ανάλογα συστήματα απαγόρευσης της κυκλοφορίας. svg%3E

Πορτογαλία
Στη Λισαβόνα, κατά τη διάρκεια της ημέρας, μόνο συγκεκριμένοι τύποι οχημάτων μπορούν να κινούνται, με διαφορετικές απαιτήσεις σε δύο ξεχωριστές ζώνες. Το ιστορικό κέντρο είναι προσβάσιμο μόνο σε αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά το 2000, ενώ στις απομακρυσμένες περιοχές μπορούν να κινηθούν οχήματα με 1η άδεια κυκλοφορίας από το 1997.

Βρετανία
Την άνοιξη του 2019, το Λονδίνο εγκαινίασε ακόμη πιο περιοριστικές ζώνες χαμηλών ρύπων εφαρμόζοντας το Ultra Low Emission Zone ή το ULEZ. Αυτό το σύστημα βασίζεται στη βαριά φορολογία των ρυπογόνων οχημάτων μόλις εισέλθουν στη ζώνη, η οποία παρακολουθείται από κάμερες. Τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί πριν από το 2006 (βενζίνης) ή το 2015 (για diesel) πρέπει να καταβάλλουν ημερήσια χρέωση περίπου 15 ευρώ.

πηγή: Aftodioikisi.gr