Για την κατάσταση στα σχολεία και την ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας
σε σχέση με την εξ αποστάσεως διδασκαλία !
Η αύξηση των κρουσμάτων του κορωνοϊού στην Ελλάδα και σε όλη την Ευρώπη οδήγησαν στο κλείσιμο όλων των σχολείων της χώρας, για δύο εβδομάδες. Εκατοντάδες σχολικές μονάδες είχαν αναστείλει τη λειτουργία τους αρκετές ημέρες νωρίτερα.
Η διάρκεια και η ένταση των μέτρων δεν μπορεί να προσδιοριστεί σε αυτή τη φάση, αλλά σίγουρα θα έχει επιπτώσεις στην εκπαιδευτική διαδικασία, στην ψυχολογία των μαθητών, ειδικά αυτών που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά και στην περαιτέρω επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των λαϊκών οικογενειών.
Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας, μετά την αναγκαστική απόφαση για το κλείσιμο όλων των εκπαιδευτικών δομών, ανακοίνωσε την έναρξη της εξ αποστάσεως διδασκαλίας.
Αρχικά, το μέτρο αφορά την Γ’ Λυκείου και στη συνέχεια θα επεκταθεί στις υπόλοιπες τάξεις του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου. Μάλιστα, η Υπουργός δήλωσε, ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλία θα πραγματοποιηθεί τόσο με σύγχρονο τρόπο (δηλαδή, η διδασκαλία θα πραγματοποιείται σε πραγματικό χρόνο με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς να επικοινωνούν πλήρως, κάνοντας χρήση τεχνολογιών τηλεδιάσκεψης) όσο και με ασύγχρονο τρόπο (δηλαδή, διδασκαλία κατά την οποία ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει σε διαφορετικό χρόνο από τη διαδικασία παράδοσης του μαθήματος).
Φυσικά, όσο αναγκαίο ακούγεται αυτό το μέτρο, βασικά για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, τόσο η πραγματική εικόνα των δημόσιων σχολείων στραπατσάρει τις “high tech” εξαγγελίες της Υπουργού.
Η χρήση των νέων τεχνολογιών, στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, πρέπει να έχει καθαρά υποστηρικτικό ρόλο στην παιδαγωγική πράξη. Η διδασκαλία στην τάξη ή εκτός αυτής με τη φυσική παρουσία εκπαιδευτικών και μαθητών είναι αναντικατάστατη.
Με βάση τις εξαγγελίες του Υπουργείου αναδεικνύονται ζητήματα, που δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε:
-
Απαρχαιωμένα Εργαστήρια και Τεχνολογικές Υποδομές.
Γίνονται κάποιες υποθέσεις για την προ-εγκατεστημένη υποδομή. Ισχύουν για όλα τα σχολεία και όλους τους μαθητές;
Τα σχολεία δε διαθέτουν τον σύγχρονο εξοπλισμό, που είναι απαραίτητος για να υποστηρίξει την καθημερινή αλλά και την εξ αποστάσεως διδασκαλία (δηλαδή ηλεκτρονικούς υπολογιστές, web – κάμερες, ταχύτητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, ταυτόχρονα για όλους τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές), ιδιαίτερα για τις απαιτήσεις του «σύγχρονου» τρόπου. Αντίστοιχα, υπάρχει μερίδα εκπαιδευτικών και μαθητών, που δε διαθέτει τον εξοπλισμό, προκειμένου, με ίσους όρους, να πραγματοποιήσει και να παρακολουθήσει αυτού του είδους τη διδασκαλία. Αλήθεια, τι μέτρα παίρνει το Υπουργείο για όλα αυτά, πέρα από τις επικοινωνιακού τύπου μεγαλόστομες δηλώσεις;
-
Εξοικείωση Εκπαιδευτικών και Μαθητών.
Θεωρείται δεδομένο ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές γνωρίζουν τη χρήση αυτών των εργαλείων.
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στον συγκεκριμένο τομέα, όπως και σε πολλούς άλλους, είναι ανύπαρκτη. Η γνώση και η χρήση των νέων τεχνολογιών εναπόκειται στην προσωπική πρωτοβουλία του κάθε εκπαιδευτικού και γίνεται χωρίς τεχνική και εκπαιδευτική υποστήριξη από την υπηρεσία. Αντίστοιχα, για τους μαθητές, η εξοικείωση με τις νέες τεχνολογίες (κινητό, social media, gaming) δεν μπορεί να θεωρείται ικανή συνθήκη για τη χρήση των παιδαγωγικών εργαλείων.
-
Τεχνική Υποστήριξη Εκπαιδευτικών και Μαθητών.
Υπάρχει το τεχνικό προσωπικό για να υποστηρίξει την εκπαιδευτική κοινότητα σε τέτοια κλίμακα;
Τα ΚΕ.ΠΛΗ.ΝΕΤ. έχουν καταργηθεί και τα σχολεία δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τις καθημερινές λειτουργικές ανάγκες που προκύπτουν. Η αδυναμία αυτή είναι ανυπέρβλητη από τη στιγμή που θα επεκταθεί σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αντίστοιχα, οι μαθητές και οι οικογένειες τους δε θα μπορούν να αντιμετωπίσουν αντίστοιχα προβλήματα.
-
Ιδιωτικοποίηση – εμπλοκή εταιριών.
Τα χρόνια προβλήματα των τεχνολογικών υποδομών των σχολείων έρχονται να τα λύσουν ως «ευεργέτες» οι ιδιωτικές εταιρείες.
Το Υπουργείο Παιδείας παραδέχεται ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλία, σε ένα μεγάλο μέρος της, θα ανατεθεί σε μεγάλους μονοπωλιακούς ομίλους (CISCO, Google και Microsoft), τις οποίες μάλιστα «ευχαριστεί θερμά». Την ίδια στιγμή, η Περιφέρεια Αττικής διαφημίζει και προωθεί ως εκπαιδευτική πρόταση ιδιωτικές εταιρείες τηλεκπαίδευσης και προγράμματα με αμφίβολο περιεχόμενο και μεθοδολογία. Είναι απαράδεκτη πρόκληση, ο δημόσιος τομέας να μην αναλαμβάνει τις ευθύνες του και να γίνεται μεσάζοντας των ιδιωτικών εταιρειών, οι οποίες με το αζημίωτο διαφημίζουν τα εκπαιδευτικά τους προϊόντα.
Η Δημόσια Εκπαίδευση είναι υποχρέωση της πολιτείας, χιλιοπληρωμένη από το λαό, η οποία οφείλει σε συνθήκες «κρίσης» να ανταποκρίνεται στις αυξημένες ανάγκες. Είναι απαράδεκτο, φορείς της Τοπικής Διοίκησης, όπως ο κ. Πατούλης, που επανειλημμένα έχουν ταχθεί υπέρ του περάσματος της εκπαίδευσης στην ευθύνη της Τοπικής Διοίκησης, να βλέπουν τις «ιδιαίτερες συνθήκες» που διαμορφώνονται ως ευκαιρία να υλοποιήσουν τους σχεδιασμούς τους. Αυτά τα σχέδια θα ακυρωθούν στην πράξη!!
-
Κίνδυνος παγίωσης των μεθόδων τηλεκπαίδευσης και τηλεργασίας
Η εξ αποστάσεως διδασκαλία δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης παιδαγωγική πράξη. Η συλλογικότητα και η αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού με μαθητή και μαθητών μεταξύ τους είναι αναντικατάστατη.
Σε μία περίοδο, που το αγαθό της γνώσης πετσοκόβεται, οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικούς, οι ελαστικές σχέσεις εργασίας (αναπληρωτές και ωρομίσθιοι) και η υποχρηματοδότηση διευρύνονται, υπάρχουν σχεδιασμοί, που στόχο έχουν το μοντέλο της εξ αποστάσεως διδασκαλίας να παγιωθεί σε κανονικές συνθήκες. Αυτό σημαίνει λιγότεροι εκπαιδευτικοί (σε απομακρυσμένες περιοχές), ελαστικοποίηση και εντατικοποίηση της εργασίας (εργασία χωρίς ωράριο από το σπίτι).
Με βάση τις παραπάνω επισημάνσεις, ως γονείς που παλεύουμε για καθολικά δημόσια και δωρεάν παιδεία, τοποθετούμαστε συγκεκριμένα για τους σχεδιασμούς της Κυβέρνησης.
Α. Για τη Γ΄ Λυκείου
-
Βιώνοντας καθημερινά την αγωνία αλλά και τον κόπο που καταβάλλουν τα παιδιά μας, που προετοιμάζονται όλο το χρόνο για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και χρειάζονται τη διδακτική και ψυχολογική υποστήριξη των καθηγητών τους, απαιτούμε να παρθούν όλα τα μέτρα ουσιαστικής και έμπρακτης στήριξης στην προσπάθεια που καταβάλλουν.
-
Να μειωθεί και να ανακοινωθεί άμεσα η ύλη για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, ώστε τα παιδιά μας να ανακουφιστούν και να συνεχίσουν την προετοιμασία τους.
-
Η κυβέρνηση να πάρει όλα τα μέτρα, ώστε να αποφευχθεί η μεταφορά των Πανελλαδικών τον Σεπτέμβρη.
-
Να παρθούν μέτρα, που θα εξασφαλίζουν γρήγορα την όσο το δυνατόν ισότιμη προετοιμασία των μαθητών της Γ΄ Λυκείου για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
-
Έκτακτη χρηματοδότηση στα σχολεία και τους μαθητές, ώστε να έχουν τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό για την ισότιμη πρόσβαση στην εξ αποστάσεως διδασκαλία.
-
Το περιεχόμενο της εξ αποστάσεως διδασκαλίας πρέπει να προσδιοριστεί αυστηρά στην επανάληψη ήδη διδαγμένων αντικειμένων, στη διατήρηση της επαφής των μαθητών με την ήδη διδαχθείσα ύλη. Δε θα δεχτούμε τα παιδιά μας να εξεταστούν σε ύλη που θα έχει «προχωρήσει» με διαδικασίες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
-
Το μέτρο της παροχής εξ αποστάσεως διδασκαλίας, αν δεν δοθούν λύσεις στα παραπάνω ζητήματα, εντείνει τον ανισότιμο ανταγωνισμό στις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Β. Για τις υπόλοιπες τάξεις
-
Διεύρυνση της ενισχυτικής διδασκαλίας και έναρξη της πρόσθετης διδακτικής στήριξης στους μαθητές, όταν ανοίξουν τα σχολεία.
-
Μείωση της διδακτέας ύλης για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και προσαρμογή της, ανάλογα με τον χαμένο διδακτικό χρόνο.
-
Ο τρόπος αναπλήρωσης των χαμένων διδακτικών ωρών πρέπει να εξεταστεί, όταν θα ανοίξουν κανονικά τα σχολεία.
-
Είναι ανέφικτη τεχνικά και κυρίως παιδαγωγικά η διαδικασία της «σύγχρονης» εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τις μικρότερες ηλικίες και κυρίως για τα παιδιά του Δημοτικού, για τα οποία δεν πρέπει να υπάρχει καμία σκέψη για online μαθήματα.
-
Η αξιοποίηση των όποιων μορφών «ασύγχρονης» διδασκαλίας (π.χ. ιστοσελίδες και πλατφόρμες που προσφέρει το Υπουργείο) δεν μπορούν να έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα.
-
Να υλοποιήσει το Υπουργείο Παιδείας μορφές μαζικής και απευθείας ενημέρωσης των μαθητών και γονιών. Π.χ. ειδικά προγράμματα στη Δημόσια Τηλεόραση, λειτουργία εκπαιδευτικής τηλεόρασης με βάση τις ιδιαίτερες ανάγκες ανά τάξη και ανά ηλικιακή ομάδα, εκπαιδευτικά ντοκιμαντέρ κ.ά.
-
Το πρόγραμμα της Δημόσιας Τηλεόρασης, στα υπάρχοντα κανάλια ή σε επιπλέον, που θα εκπέμψουν, να προσαρμοστεί με βάση τις ανάγκες των μαθητών. Υπάρχει πλούτος καλών παιδικών και εφηβικών ταινιών και εκπομπών, που μπορούν να αξιοποιηθούν.
Τα όποια μέτρα λόγω των ειδικών καταστάσεων δεν πρέπει να μονιμοποιηθούν/ επεκταθούν μετά το άνοιγμα των σχολείων. Κάθε τέτοια προσπάθεια θα μας βρει απέναντι! Καμία σκέψη για νομοθέτηση «στα μουλωχτά» των αλλαγών στο Λύκειο (Τράπεζα θεμάτων, Εθνικό Απολυτήριο, μείωση των εισακτέων κ.λπ.), την αξιολόγηση κ.ά.
Συνάδελφοι γονείς, φίλοι εκπαιδευτικοί,
Στις δύσκολες αυτές συνθήκες, για όλους μας, προτάσσουμε το αίσθημα της αλληλεγγύης και της συλλογικότητας. Αναδεικνύουμε την πραγματική εικόνα της κατάστασης των δημόσιων σχολείων και ταυτόχρονα στεκόμαστε δίπλα σε κάθε οικογένεια, που κοπιάζει και αγωνίζεται για να δώσει εφόδια στα παιδιά της για μια καλύτερη ζωή. Με την γροθιά μας ψηλά συνεχίζουμε να παλεύουμε να διεκδικούμε και να υπερασπιζόμαστε το δικαίωμα όλων των παιδιών στην μόρφωση. Βρισκόμαστε σε επαφή με τους Συλλόγους Γονέων.
Οι γονείς μαζί με τους φυσικούς μας συμμάχους, τους εκπαιδευτικούς, βρισκόμαστε δίπλα στα παιδιά μας. Μαζί έχουμε τον τρόπο, με απλά λόγια, να αντιμετωπίσουμε τη δικαιολογημένη ανασφάλεια που υπάρχει, το άγχος και τον φόβο.
-
Στηρίζουμε με όλες μας τις δυνάμεις τα αιτήματα των Υγειονομικών, για τα άμεσα μέτρα στήριξης του Δημόσιου Συστήματος Υγείας, καθώς και τα αιτήματα των εργατικών Συνδικάτων για την προάσπιση των εργατικών δικαιωμάτων!
-
Στεκόμαστε όρθιοι και αλληλέγγυοι, ώστε να επιστρέψουν τα παιδιά μας σύντομα και με αξιώσεις στις τάξεις τους!
-
Δεν αναστέλλουμε τους αγώνες και τις διεκδικήσεις μας!
ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΑΓΙΑΣ ΒΑΡΒΑΡΑΣ
Μάρτιος 2020