Έως τις αρχές καλοκαιριού αναμένεται να παραδοθούν σε λειτουργία οι τρεις από τους συνολικά έξι νέους σταθμούς (Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) που περιλαμβάνει η επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά.
Το περασμένο σαββατοκύριακο πραγματοποιήθηκαν εργασίες και δοκιμές στους σταθμούς Αγ. Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια, οι οποίοι αναμένεται να παραδοθούν σε λειτουργία το αργότερο έως τις αρχές του καλοκαιριού.
Οι υπόλοιποι τρεις σταθμοί θα λειτουργήσουν το 2022, με την ολοκλήρωση συνολικά του έργου να εμφανίζει καθυστέρηση περίπου τριών χρόνων. Ο εντοπισμός αρχαιολογικών ευρημάτων, ο αργός ρυθμός υλοποίησης απαλλοτριώσεων, τα κενά που εμφάνιζαν οι μελέτες, η τετράμηνη διακοπή των εργασιών λόγω και των capital controls το 2015, αλλά και η εύρεση πυρομαχικών του β’ παγκοσμίου πολέμου ανήκουν στις βασικές αιτίες καθυστέρησης του έργου.
Το σύστημα συλλογής κομίστρου
Ο επόμενος σκόπελος που καλείται να ξεπεράσει το έργο με ανάδοχο την κοινοπραξία J&P Άβαξ-Ghella- Alstom-εφόσον ο κοροναϊός δεν επηρεάσει την πορεία υλοποίησής του-αφορά την έγκαιρη εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος συλλογής κομίστρου. Για να γίνει αυτό εφικτό, σχεδιάζεται η επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης που υλοποιεί η Hellas Smart Ticket, που αποτελεί κοινοπραξία των εταιρειών ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή (80%) και LG – CNS (20%)
Το έργο
Το έργο της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά είναι προϋπολογισμού 575 εκατ. ευρώ, με 450 εκατ. ευρώ να προέρχονται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Με την επέκταση του μετρό προς τον Πειραιά θα εξυπηρετούνται καθημερινά πάνω από 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα διανύεται με το μετρό μόλις σε 45 λεπτά. Με τη λειτουργία του έργου υπολογίζεται ότι θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 Ι.Χ. οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων διοξειδίου του άνθρακα κατά 119 τόνους ημερησίως.
Μειωμένα έσοδα
Η κατακόρυφη πτώση της επιβατικής κίνησης στα μέσα μεταφοράς λόγω της πανδημίας, που αγγίζει το 80% αναμένεται να έχει επίπτωση στα έσοδα του ΟΑΣΑ. Η συνεχώς μειούμενη κίνηση, από τα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου, σε συνδυασμό με την υποχώρηση, λόγω εποχικότητας (π.χ. καλοκαίρι), του αριθμού όσων μετακινούνται με μέσα μαζικής μεταφοράς εκτιμάται ότι θα επηρεάσει σημαντικά τα μεγέθη του οργανισμού για το 2020. Τον Ιανουάριο τα έσοδα αυξήθηκαν κατά περίπου 3,5%, σε 17,5 εκατομμύρια ευρώ έναντι 17,1 εκατομμυρίων ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Tα βλέμματα είναι στραμμένα και στο έργο της πρώτης φάσης, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, της επέκτασης της γραμμής 4 του μετρό που έχουν καταθέσει οι δύο κοινοπραξίες που διεκδικούν το έργο και αναμένεται να συζητηθούν αύριο.
dimitris.delevegos@capital.gr