Αυτοαξιολόγηση σχολικής μονάδας και στη συνέχεια ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικού προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Η έλλειψη αξιολόγησης στις δομές του σχολικού συστήματος αποτυπώθηκε με μελανά χρώματα στην έκθεση της PISA για τον ΟΟΣΑ, όπου οι περισσότεροι 15χρονοι Ελληνες μαθητές δεν κατάφεραν να αξιολογήσουν και να συσχετίσουν ένα κείμενο με την καθημερινή ζωή.
Στόχος της αξιολόγησης θα είναι η βελτίωση και η επιβράβευση του εκπαιδευτικού έργου και δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα καθώς η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έχει ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους οτι «Πιστεύουμε και επενδύουμε στους δασκάλους και στους καθηγητές μας». Οπως περιγράφει στο «Πρώτο Θέμα» ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γιάννης Αντωνίου, στόχος είναι από τον Σεπτέμβριο να ξεκινήσει με συγκεκριμένα κριτήρια το πρόγραμμα αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Ρόλος του σχολείου είναι να «γίνει ένας πνευματικός πνεύμονας, να φύγουν τα κάγκελα και να ανοίξει στην κοινωνία το σχολείο σε συνεργασία με τους δήμους».
Ο κ. Αντωνίου υπογραμμίζει οτι «η πρώτη ύλη της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών θα είναι τα νέα αναμορφωμένα προγράμματα που θα είναι έτοιμα περί το τέλος της άνοιξης». Τα κριτήρια θα είναι οι δείκτες παραγόμενου έργου και θα αφορούν ανά μάθημα, δηλαδή πώς διδάσκονται τα ελληνικά, ενώ σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΙΕΠ στόχος είναι «να πάψει το σχολείο να είναι πίσω από κλειστές πόρτες και οι τάξεις να ανοίξουν στην ανταλλαγή ιδεών και στις συνεργασίες». Πρόκειται για ιδέες που εφαρμόστηκαν παλαιότερα στα πρότυπα σχολεία, από τα οποία προέρχεται ο κ. Αντωνίου, και το σχέδιο είναι να επεκταθούν αυτές οι πρακτικές στο σύνολο των σχολείων. Σε οτι αφορά στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα γίνεται από πανεπιστημιακούς, σχολικούς συμβούλους και μέντορες,άτομα δηλαδή με επιμορφωτική κατάρτιση και πιστοποίηση οι οποίοι, όπως εξηγεί ο πρόεδρος του ΙΕΠ, κλιμακωτά θα πολλαπλασιάσουν το έργο της επιμόρφωσης εντός των σχολικών κτιρίων.
Την ίδια ώρα αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες προωθεί το υπουργείο Παιδείας, η ηγεσία του οποίου θέλει από τους πρώτους μήνες του νέου έτους με την προώθηση νομοσχεδίων να φανούν οι μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση. Σε ό,τι αφορά στους μαθητές την νέα σχολική χρονιά 2020-21 στα Δημοτικά και Γυμνάσια θα ενταχθούν στο σχολικό πρόγραμμα ενότητες εκτός των «κλασσικών» μαθημάτων που θα αφορούν στην εκμάθηση δεξιοτήτων όπως η επιχειρηματικότητα, ενώ στο ίδιο σχέδιο περιλαμβάνεται η έναρξης της αξιολόγησης.
Στόχος του υπουργείου Παιδείας, είναι η σταδιακή έναρξη της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών
Σε πρώτη φάση, σε συνεργασία με το ΙΕΠ το οποίο επεξεργάζεται τα σχέδια εφαρμογής, θα προχωρήσει η εσωτερική αξιολόγηση, που θα αφορά τις σχολικές μονάδες. Πρόκειται για μια διαδικασία κατά την οποία η σχολική κοινότητα, διευθυντής, εκπαιδευτικοί, μαθητές θα προχωρήσουν σε αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Στη συνέχεια και μετά την ολοκλήρωση του αρχικού σταδίου θα γίνει και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Βασικό συστατικό της έναρξης της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είναι η επιμόρφωση τους που αναμένεται να πραγματοποιείται μέσα στο σχολικό περιβάλλον.
«H αξιολόγηση πρέπει να υπάρχει παντού χωρίς καμία τιμωρητική διάθεση αλλά με τάσεις βελτίωσης, λένε όσοι γνωρίζουν καλά το ελληνικό σύστημα το οποίο έμεινε «μεταξεταστέο» στην τελευταία έρευνα του ΟΟΣΑ. Η αξιολόγηση του συστήματος είναι βασικό στοιχείο της προσπάθειας αλλαγής των δεδομένων, προκειμένου στην επόμενη έρευνα της PISA οι επιδόσεις των μαθητών να είναι καλύτερες.
Τα κριτήρια της αξιολόγησης, καθώς και τα όποια αποτελέσματά της, θα αποτιμώνται από την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, ενώ η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ξεκαθαρίζει σε όλους τους τόνους οτι στόχος της αξιολόγησης είναι η αντιμετώπιση των αδυναμιών και των προβλημάτων σε επίπεδο σχολικής μονάδας, ενώ θα συνδυάζεται με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Στο υπουργείο Παιδείας εκτιμούν οτι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αναμένεται να αρχίσει σύντομα ενώ από τον Σεπτέμβριο θα αρχίσει η εσωτερική αξιολόγηση των σχολείων. Εως τον Ιούνιο αναμένεται και η συγγραφή των νέων προγραμμάτων σπουδών. Όπως έχει ανακοινώσει η υπουργός Παιδείας, στα αναλυτικά προγράμματα του δημοτικού και του γυμνασίου θα εισαχθούν νέα γνωστικά αντικείμενα όπως η επιχειρηματικότητα, ο εθελοντισμός, η προστασία του περιβάλλοντος, η σεξουαλική αγωγή ο επαγγελματικός προσανατολισμός κ.ά.
Ενδεικτικό της σελίδας που θέλει να αλλάξει το υπουργείο Παιδείας είναι η δήλωση της κ. Κεραμέως: «Αξιολόγηση για όλους. Αξιολόγηση, η οποία θα είναι χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα, με διπλή στόχευση, πρώτον, να επιβραβεύσει τους αρίστους και δεύτερον να δώσει κίνητρα για βελτίωση μέσω επιμόρφωσης σε όσους δεν αποδίδουν αρκετά έως σήμερα». Και τόνισε, ότι θα δοθεί «ιδιαίτερη έμφαση στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση», ως ένα «σημαντικό εργαλείο για να «γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ της εκπαιδευτικής διαδικασίας από τη μία και των πραγματικών αναγκών της αγοράς εργασίας από την άλλη», ενώ πρόσθεσε: «Πρότυπα σχολεία παντού. Πρότυπα σχολεία σε κάθε περιφερειακή ενότητα της χώρας και πειραματικά σχολεία, καθώς επίσης και πρότυπα επαγγελματικά λύκεια για να περάσουμε ένα μήνυμα υπέρ της επαγγελματικής εκπαίδευσης».
Η αναμόρφωση του σχολικού προγράμματος θα συνδυαστεί με την χρήση του πολλαπλού βιβλίου προκειμένου η γνώση να προσφέρεται σε ευέλικτη μορφή.
Περιγράφοντας το όραμα της και της κυβέρνησης για την Παιδεία, η κ. Κεραμέως, υπογράμμισε ότι «η Παιδεία αποτελεί το σπουδαιότερο όχημα για αυτοδύναμη Ελλάδα που σέβεται τον εαυτό της. Στοχεύουμε σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που εμπιστεύεται τους εκπαιδευτικούς τους αξιολογεί τους στηρίζει και επιμορφώνει και δίνει εφόδια στους μαθητές.
Πηγή: protothema.gr – Ισμήνη Χαραλαμποπούλου