Ανάρτηση του ΜyOTA.gr, τη Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου, προκαλεί αναστάτωση σε τρεις τουλάχιστον Δήμους, μεταξύ των οποίων και του δικού μας, αφού αφήνεται να εννοηθεί πως ο σταθμός ΜΕΤΡΟ στην πλατεία Αγίας Ελεούσας δεν θα παραδοθεί σε λειτουργία, έως τον Ιούνιο που έχει ανακοινωθεί.
Παρακάτω αναδημοσιεύουμε το σχετικό κείμενο με τα ζητήματα που προκύπτουν:
Η σύμβαση κατασκευής της επέκτασης του Μετρό από την Αγ. Μαρίνα προς τον Πειραιά, με 6 νέους σταθμούς (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια, Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) υπογράφηκε τον Μάιο του 2012.
Οι 3 πρώτοι σταθμοί (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) βρίσκονται σε κεντρικές πλατείες των ομώνυμων Δήμων, οι άλλοι 3 στο Δήμο Πειραιά. Ο σταθμός του Πειραιά βρίσκεται ακριβώς εμπρός στον τερματικό σταθμό του ΗΣΑΠ και θα συνδέεται με αυτόν, ενώ ο τερματικός στην πλατεία Δημοτικού Θεάτρου.
Ορισμένα από τα εξειδικευμένα συστήματα που είναι αναγκαία για τη λειτουργία αυτής της επέκτασης του Μετρό δεν είχαν περιληφθεί στην κυρίως σύμβαση κατασκευής του έργου, κατά παγία τακτική του ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ (όπως π.χ. τα συστήματα σηματοδότησης, αυτοματισμού & ελέγχου των σταθμών, έκδοσης & ακύρωσης εισιτηρίων), επειδή λόγω ακριβώς του τεχνολογικά εξαιρετικά εξειδικευμένου χαρακτήρα τους μπορούν να κατασκευαστούν από περιορισμένο αριθμό συγκεκριμένων εταιρειών. Στην πορεία ανατέθηκαν οι συμβάσεις των συστημάτων σηματοδότησης, υπάρχει όμως τεράστια καθυστέρηση για το σύστημα αυτοματισμού και ελέγχου των σταθμών, καθώς και για το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το οποίο πρέπει να λειτουργήσει ενοποιημένο με το αντίστοιχο σύστημα που εδώ και κάποιους μήνες λειτουργεί στο δίκτυο του Μετρό.
Το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ολοκλήρωση του έργου τον Αύγουστο του 2017. Παρουσιάστηκαν όμως μεγάλες καθυστερήσεις, για διάφορους λόγους, περιβαλλοντικούς, αρχαιολογίας, ιδιαίτερων τεχνικών δυσχερειών στον σταθμό του Πειραιά (όπου η καθυστέρηση έφτασε σχεδόν τα 4 χρόνια), καθώς επίσης χρηματοδότησης το 2015, όταν κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια εκείνου του έτους τα εργοτάξια ή υπολειτουργούσαν ή είχαν εντελώς διακόψει κάθε δραστηριότητα.
Για τους λόγους αυτούς η ολοκλήρωση του έργου έχει μετατεθεί για το καλοκαίρι του 2021. Με δεδομένο όμως ότι οι 3 πρώτοι σταθμοί (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια) είναι πολύ περισσότερο προχωρημένοι από τους 3 τελευταίους, ανακοινώθηκε ότι αυτοί θα μπορέσουν να λειτουργήσουν τον Ιούνιο του 2019.
Έχουν γίνει ανακοινώσεις, τόσο από τον υπουργό κύριο Σπίρτζη όσο και από τη Διοίκηση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, ότι τον Ιούνιο του 2019 θα μπουν σε λειτουργία οι 3 σταθμοί του Μετρό στην Αγία Βαρβάρα, τον Κορυδαλλό και τη Νίκαια. Όμως ακόμη και σήμερα δεν έχουν γίνει οι αναθέσεις των συμβάσεων κατασκευής των απολύτως αναγκαίων συστημάτων για τη λειτουργία του Μετρό στην επέκταση προς Πειραιά, όπως του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (αυτό που τόσο ταλαιπώρησε και που εν μέρει συνεχίζει να ταλαιπωρεί το επιβατικό κοινό στους εν λειτουργία σταθμούς), και του συστήματος αυτοματισμού και ελέγχου των σταθμών.
Είναι απορίας άξιο γιατί καθυστέρησαν τόσο αυτές οι συμβάσεις, και υπάρχουν ερωτηματικά για το κατά πόσον αυτή η καθυστέρηση θα επηρεάσει την έναρξη της λειτουργίας του Μετρό στους Δήμους της Δυτικής Αττικής. Είναι αδύνατο να λειτουργήσουν οι σταθμοί στην Αγία Βαρβάρα, τον Κορυδαλλό και τη Νίκαια χωρίς αυτά τα συστήματα. Πόσο μάλλον όταν έχουμε την εμπειρία με τις μεγάλες δυσκολίες, καθυστερήσεις και δυσλειτουργίες που υπήρξαν στην εγκατάσταση και λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στους υπάρχοντες σταθμούς του Μετρό. Συνεπώς καθίσταται εξαιρετικά αμφίβολο αν θα επιτευχθεί η λειτουργία των σταθμών στην Αγία Βαρβάρα, τον Κορυδαλλό και τη Νίκαια τον Ιούνιο.
Μάλιστα, με δεδομένο ότι μπορεί ν’ απαιτηθούν πάνω από 10μήνες για να εγκατασταθούν και καταστούν λειτουργικά αυτά τα συστήματα, που οι συμβάσεις τους ακόμη εκκρεμούν και κανείς δεν ξέρει πότε θα ανατεθούν, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο οι σταθμοί της Αγίας Βαρβάρας, του Κορυδαλλού και της Νίκαιας να μην είναι δυνατό να λειτουργήσουν μέχρι και το τέλος του 2019.
Επειδή οι τοπικές κοινωνίες στους Δήμους Αγίας Βαρβάρας, Κορυδαλλού και Νίκαιας αδημονούν να λειτουργήσουν οι τρεις σταθμοί και να αρχίσουν να χρησιμοποιούν το ΜΕΤΡΟ από τον ερχόμενο Ιούνιο όπως έχει ανακοινωθεί, είναι απαραίτητο η Διοίκηση της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και ο κ. Σπίρτζης να ενημερώσουν άμεσα Δημόσια και με ειλικρίνεια εάν είναι δυνατόν σε 4,5 μήνες από σήμερα να λειτουργήσουν οι τρεις σταθμοί όταν ακόμη δεν έχει ξεκινήσει η εγκατάσταση των κρίσιμων για τη λειτουργία τους συστημάτων αυτοματισμού και ελέγχου των σταθμών και ηλεκτρονικού εισιτηρίου.