Με καλύτερους «οιωνούς» απ’ ό,τι πέρυσι ετοιμάζεται το ελληνικό εμπόριο για τις χειμερινές εκπτώσεις, που αρχίζουν την προσεχή Δευτέρα 8 Ιανουαρίου και θα διαρκέσουν μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου. Τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά και την πρώτη Κυριακή της εκπτωτικής περιόδου, στις 14 Ιανουαρίου (11 π.μ. έως 8 μ.μ.).
Οι προσδοκίες σε συγκεκριμένους κλάδους είναι καλές, με βάση τη γενικά θετική εικόνα της αγοράς και τα Χριστούγεννα, και λίγο νωρίτερα κατά τις ενδιάμεσες εκπτώσεις, αλλά και τις σταθεροποιητικές τάσεις που καταγράφονται τελευταία σε μεγάλες αλυσίδες – συμπεριλαμβανομένης και της διαδικασίας Black Friday με τις… επεκτάσεις της, που λειτούργησε πιο οργανωμένα και αποτελεσματικά, για δεύτερη φορά στη χώρα μας, στα τέλη Νοεμβρίου του 2017.
Αυτή τη φορά, όπως είναι φυσικό, το ενδιαφέρον πέφτει στην ένδυση και την υπόδηση, που κινήθηκαν συγκρατημένα στις γιορτές, επειδή κατά παράδοση στις μεγάλες εκπτωτικές περιόδους οι προτάσεις των εμπόρων του είδους είναι πραγματικά συμφέρουσες. Όπως δηλώνει ο αναπληρωτής αντιπρόεδρος & γενικός διευθυντής του ΣΕΛΠΕ Αντώνης Ζαΐρης, κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις θα προσφέρουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων σε πολύ χαμηλές τιμές, με άψογη εξυπηρέτηση και σεβασμό στο καταναλωτικό κοινό.
Η περσινή πτώση
Το 2016, πάντως, στο δίμηνο των χειμερινών εκπτώσεων είχε καταγραφεί ιδιαίτερα μεγάλη μεσοσταθμική πτώση του τζίρου, της τάξης του 20%, σε 8 στα 10 εμπορικά καταστήματα του κλάδου της ένδυσης και υπόδησης, σύμφωνα με την περιοδική έρευνα του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ. Αυτό οφειλόταν εν μέρει και στο γεγονός ότι το ινστιτούτο εστίασε σε πολύ μικρές και μικρές εμπορικές επιχειρήσεις, με κύκλο εργασιών, τις περισσότερες φορές, πολύ χαμηλότερο εκείνου που παρακολουθεί η ΕΛΣΤΑΤ, βάσει ισολογισμών. Ήταν, ασφαλώς, απογοητευτικό το γεγονός ότι η μείωση του τζίρου το πρώτο δίμηνο του έτους (Ιανουαρίου-Φεβρουαρίου 2017) σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2016 παρέπεμπε στα ποσοστά μείωσης (-21%) της περιόδου 2012-13. Σε απόλυτα νούμερα οι πωλήσεις στις χειμερινές εκπτώσεις του 2017 κινήθηκαν μεταξύ 830 και 890 εκατ. ευρώ και μειώθηκαν κατά περίπου 200 εκατ. ευρώ στον συγκεκριμένο κλάδο, που ως γνωστόν έχει το μεγαλύτερο ποσοστό προτίμησης των καταναλωτών την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων.
Υπενθυμίζεται, βεβαίως, η δραματική πτώση άνω του 50% που έχει γνωρίσει ο τζίρος στα καταστήματα του κλάδου της ένδυσης και υπόδησης σε μικρά εμπορικά, καθώς και σε πολυκαταστήματα, εν μέσω κρίσης. Όπως προκύπτει από την εκτίμηση της περσινής έρευνας του ΙΝΕΜΥ για τις χειμερινές εκπτώσεις, η σωρευτική υποχώρηση του κύκλου εργασιών στα εν λόγω καταστήματα από το 2009 έως και το 2017 είναι της τάξης του 53,1%. Η κατάρρευση των πωλήσεων από το 1,77 δισ. ευρώ το 2009 στο 1,04 δισ. ευρώ το 2016 είναι η αιτία των δεκάδων χιλιάδων «λουκέτων» στο λιανεμπόριο.
Στο επίκεντρο οι μμε
Το 2018, πάντως, όπως τονίζει σκωπτικά ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, «το εμπόριο αναμένει την εξόφληση πέντε “μεταχρονολογημένων” επιταγών της κυβέρνησης, ώστε να τεθεί η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα στο επίκεντρο και να διαμορφωθούν προϋποθέσεις βιώσιμης ανάπτυξης.
Πρώτον, να θεσπιστεί ένα απλοποιημένο και σταθερό φορολογικό σύστημα, με βασικά χαρακτηριστικά την υιοθέτηση χαμηλότερων φορολογικών συντελεστών στους συνεπείς φορολογούμενους και εργοδότες.
Δεύτερον, την εφαρμογή του επιχειρηματικού λογαριασμού με παράλληλη ισχύ του ακατάσχετου ορίου και του “κτισίματός” του μέσω ηλεκτρονικών αποδείξεων.
Τρίτον, να προωθηθεί η καθολική χρήση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, με εξορθολογισμό των χρεώσεων από τα πιστωτικά ιδρύματα και τον εναρμονισμό τους με τις προβλεπόμενες Κοινοτικές Οδηγίες.
Τέταρτον, να διοχετευθούν πόροι στην πραγματική οικονομία, με έμφαση στις μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις, αρκετές εκ των οποίων έχουν ή τηρούν τις προϋποθέσεις για να αποκτήσουν προσανατολισμό ευκαιρίας.
Πέμπτον, να υπάρξουν βελτιωτικές ρυθμίσεις στο πλαίσιο του Εξωδικαστικού Μηχανισμού και των 120 δόσεων ρύθμισης οφειλών των επιχειρήσεων στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, με κυριότερη όλων την ελαστικοποίηση των κριτηρίων ένταξης, προκειμένου να επωφεληθούν όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν ουσιαστικό ζήτημα επιβίωσης, προς όφελος όλων».
Του Γιάννη Κανουπάκη
jkan@naftemporiki.gr