Οι θέσεις της ΚΕΔΕ για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας

.

Στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), συζητήθηκε ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και οι επιπτώσεις του στη λειτουργία των δήμων. Ο νέος ΚΟΚ, του οποίου η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε, φέρνει αλλαγές που αφορούν τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, την ασφάλεια στους δρόμους και τον έλεγχο της τήρησης των κανόνων οδικής κυκλοφορίας. Την εισήγηση στην ΚΕΔΕ την έκανε ο Α’ Αντιπρόεδρος και Δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος.

Βασικά Θέματα που Αναδείχθηκαν στη Συζήτηση

Ανασχετήρες Ταχύτητας και Κυκλοφοριακές Ρυθμίσεις

Ο Α’ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, κ. Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, επισήμανε ότι ο νέος ΚΟΚ περιλαμβάνει διατάξεις που αφορούν άμεσα τη λειτουργία των δήμων. Ένα βασικό σημείο κριτικής είναι η υφιστάμενη διάταξη που επιτρέπει την τοποθέτηση ανασχετήρων ταχύτητας (σαμαράκια) μόνο σε δρόμους με κλίση έως 3%, κάτι που δεν εφαρμόζεται σε καμία άλλη χώρα και δημιουργεί προβλήματα σε περιοχές με έντονες κλίσεις.
«Δεν μπορείς να βάλεις σαμαράκια μόνο στο ίσιωμα, ενώ οι ταχύτητες που θέλεις να ανασχέσεις αναπτύσσονται κυρίως στις κατηφόρες ή ακόμα και στις ανηφόρες», τόνισε ο κ. Κωνσταντέλλος, ζητώντας την τροποποίηση της διάταξης.

Ψηφιακά Μέσα Ελέγχου και Επιβολή Προστίμων από τους Δήμους

Ένα ακόμα αίτημα της ΚΕΔΕ είναι η δυνατότητα των δήμων να χρησιμοποιούν ψηφιακά και ηλεκτρονικά μέσα για τον έλεγχο της ταχύτητας εντός του αστικού ιστού. Ο κ. Κωνσταντέλλος ανέφερε ότι οι δήμοι θα πρέπει να έχουν το δικαίωμα να επιβάλλουν πρόστιμα μέσω καμερών, ειδικά σε “hotspots” υψηλής επικινδυνότητας όπου παρατηρούνται συχνά τροχαία ατυχήματα.
Η πρόταση αυτή προκάλεσε συζήτηση μεταξύ των παρευρισκόμενων, με τον κ. Δημήτρη Μπίρμπα, τέως Δήμαρχο Αιγάλεω, να υπογραμμίζει ότι η τοποθέτηση καμερών δεν πρέπει να οδηγήσει σε ανεξέλεγκτη επιτήρηση. «Ναι στις κάμερες, αλλά με μέτρο και με συγκεκριμένη τεχνολογία που θα καταγράφει μόνο κυκλοφοριακές παραβάσεις, χωρίς να παραβιάζει την ιδιωτικότητα των πολιτών», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ελεγχόμενη Στάθμευση και Γραφειοκρατικά Εμπόδια

Ένα από τα σημαντικά θέματα που τέθηκαν προς συζήτηση ήταν το καθεστώς της ελεγχόμενης στάθμευσης. Σύμφωνα με τον κ. Κωνσταντέλλο, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο είναι παρωχημένο και αναποτελεσματικό, καθώς οι εγκρίσεις για εφαρμογή ελεγχόμενης στάθμευσης από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις είναι χρονοβόρες και γραφειοκρατικές.
Οι δήμοι ζητούν να έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στον καθορισμό και τη διαχείριση των ελεγχόμενων θέσεων στάθμευσης, λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες τεχνολογικές δυνατότητες. Η ΚΕΔΕ προτείνει τη χρήση ψηφιακών εργαλείων και εφαρμογών, που θα επιτρέπουν την εύκολη και άμεση διαχείριση των θέσεων στάθμευσης, προς όφελος των πολιτών και της τοπικής οικονομίας.

Αλλαγές στα Πρόστιμα και Διοικητικές Ποινές

Ο νέος ΚΟΚ προβλέπει σημαντικές αλλαγές στο σύστημα επιβολής προστίμων, μειώνοντας τα χρηματικά ποσά αλλά ενισχύοντας τις διοικητικές κυρώσεις.
«Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ είναι να μειώσει τα πρόστιμα, αλλά να αυξήσει τις διοικητικές ποινές, όπως η αφαίρεση διπλώματος και πινακίδων κυκλοφορίας, καθώς και η δυνατότητα ακινητοποίησης του οχήματος στο σημείο της παράβασης», ανέφερε ο κ. Κωνσταντέλλος.

Σημαντική καινοτομία είναι η ενίσχυση του “point system”, το οποίο πλέον μπορεί να οδηγήσει σε πλήρη αφαίρεση της άδειας οδήγησης σε περίπτωση πολλαπλών παραβάσεων.

Ο Δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, κ. Σίμος Δανιηλίδης, έθεσε το ερώτημα αν ο νέος ΚΟΚ προβλέπει αυστηρότερα πρόστιμα για την παράνομη στάθμευση σε θέσεις ΑμεΑ. Ο κ. Κωνσταντέλλος απάντησε ότι πλέον θα επιβάλλεται και χρηματικό πρόστιμο, εκτός από την αφαίρεση πινακίδων, για τέτοιου είδους παραβάσεις.

Πιο Αυστηροί Έλεγχοι για Επικίνδυνες Παραβάσεις

Ο κ. Κυρίζογλου υπογράμμισε την ανάγκη αυστηρότερης αστυνόμευσης των επικίνδυνων παραβάσεων, σημειώνοντας ότι υπάρχει μεγάλη χαλαρότητα στην εφαρμογή του ΚΟΚ:

«Δεν πάει άλλο! Οι οδηγοί παραβιάζουν μονόδρομους, οδηγούν μεθυσμένοι, αδιαφορούν για τα φανάρια. Πρέπει να γίνει κάτι άμεσα!».

Η ΚΕΔΕ συμφώνησε ότι η αυστηρότερη επιτήρηση των παραβάσεων είναι απαραίτητη, αλλά πρέπει να συνοδεύεται από έξυπνες, σύγχρονες λύσεις και όχι απλώς περισσότερη αστυνόμευση.

Η γενική αίσθηση από τη συνεδρίαση της ΚΕΔΕ είναι ότι ο νέος ΚΟΚ κινείται σε θετική κατεύθυνση, αλλά απαιτούνται τροποποιήσεις σε 12 άρθρα, ώστε να ληφθούν υπόψη οι ανάγκες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Η ΚΕΔΕ θα αποστείλει τις παρατηρήσεις της προς το αρμόδιο υπουργείο, ζητώντας να ενσωματωθούν οι προτάσεις των δήμων πριν από την τελική ψήφιση του νόμου.

πηγή: MyOTA.GR