Στην πόλη μας το τελευταίο διάστημα πραγματοποιούνται διάφορα έργα.
Άλλα μικρά και άλλα μεγαλύτερης εμβέλειας, που επηρεάζουν την γενικότερη λειτουργικότητα της πόλης μας.
Άλλα έργα είναι απαραίτητα και άλλα μικρότερης σημασίας.
Μερικά κοστίζουν λίγα χρήματα και άλλα εκατομμύρια ή εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ.
Όλα όμως έχουν ένα κοινό παρονομαστή ή τα περισσότερα από αυτά.
Κατασκευάζονται σε δρόμους κάτω από τους οποίους περνάνε διάφορα δίκτυα εταιρειών κοινής ωφέλειας, ιδιαίτερα ύδρευσης που είναι ένα δίκτυο κουρασμένο, από τις δεκαετίες ύπαρξής του στο υπέδαφος.
Δίκτυο όχι μόνο γερασμένο, αλλά και από επικίνδυνο υλικό κατά τόπους, το οποίο πλέον πολύ συχνά σπάει και υπάρχουν πολλές ώρες χωρίς νερό σε δεκάδες οικοδομικά τετράγωνα.
Το δίκτυο ύδρευσης που υπάρχει στην πόλη μας αποτελείται μέχρι και από πήλινους σωλήνες. Άλλοι αγωγοί είναι από πλαστικό, PVC, μέταλλο, τσιμέντο. και αμίαντο.
Αναφερόμαστε τελευταία στο υλικό αυτό που έχει χαρακτηριστεί ως ΚΑΡΚΙΝΟΓΟΝΟ.
.
Το δίκτυο αυτό λοιπόν ανεξάρτητα του υλικού που είναι κατασκευασμένο, συχνά – πυκνά σπάει, διαλύεται από το βάρος των οχημάτων έργων ή κατά τη διάρκεια έργων.
Τότε έρχονται στην επιφάνεια οι αγωγοί και ιδιαίτερα οι σκουριασμένοι μεταλλικοί “δείχνουν” πως δεν αντέχουν άλλο.
Τι γίνεται λοιπόν σε αυτές τις περιπτώσεις.
Απλά αλλάζεται ένα κομμάτι από τον σπασμένο αγωγό, σκεπάζεται το σημείο της βλάβης και το έργο συνεχίζεται πάνω στο υπόλοιπο σάπιο δίκτυο, το οποίο σε λίγο καιρό θα παρουσιάσει προβλήματα κάτω από τα πανάκριβα έργα που γίνονται.
Είναι τραγελαφικό να ενώνεται μία σύγχρονη σωλήνα από συνθετικό μεγάλης αντοχής, με το υπόλοιπο σκουριασμένο μεταλλικό αγωγό, ο οποίος δεν έχει ακόμα πολύ χρόνο ζωής.
Η άποψή μας είναι πως όπου πραγματοποιείται έργο σε δρόμους, να αντικαθίσταται, τουλάχιστον το γερασμένο δίκτυο ύδρευσης, πριν πάνω από αυτό κατασκευαστούν έργα που αποσκοπούν να έχουν διάρκεια και ωφελιμότητα για κάποιες δεκαετίες.
Όταν ένα έργο κοστίζει π.χ. εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, ΔΕΝ μπορούμε να κάνουμε οικονομία 2 – 3 χιλιάδες ευρώ και να μην αντικαθιστούμε το δίκτυο όταν ο δρόμος είναι σκαμμένος και το κόστος αλλαγής του είναι σχετικά μικρό σε σύγκριση με την σπουδαιότητά του και το γενικότερο κόστος του.
Πιστεύουμε στην επόμενη μελέτη έργου που θα γίνει από το δήμο να προβλεφθεί και η αντικατάσταση του δικτύου ύδρευσης όπου είναι αναγκαίο.