Για τα πλασματικά έτη που ενδιαφέρουν χιλιάδες εργαζόμενους οι οποίοι «βλέπουν» προς τη σύνταξη, τα… νέα δεν είναι ενθαρρυντικά. Όπως αναφέρουν πληροφορίες τις οποίες επικαλείται το Ενιαίο Δίκτυο Συνταξιούχων, οδεύουν προς κατάργηση οι 12 κατηγορίες πλασματικών ετών!
Πλέον τα πλασματικά έτη περιορίζονται σε πέντε από έως και 12 που προβλέπονται για το Δημόσιο, δεν θα επιτρέπεται η αναδρομική αναγνώριση πλασματικού χρόνου για να κατοχυρωθεί συνταξιοδοτικό δικαίωμα με τις προϋποθέσεις χρόνου ασφάλισης και ορίου ηλικίας που ήταν σε ισχύ έως το 2012, ενώ το ποσοστό αναπλήρωσης για τα πέντε έτη θα είναι μειωμένο με επιπτώση στο τελικό ποσό της σύνταξης.
Οι αλλαγές που σχεδιάζονται
Όμως γενικότερα, στο ασφαλιστικό σχεδιάζονται και άλλες αλλαγές.
Οι, υπό επεξεργασία, ρυθμίσεις, αφορούν μεταξύ άλλων τις συντάξεις χηρείας, την Εισφορά Αλληλεγγύης, τον Ενιαίο Κανονισμό Παροχών, έως και την έκτακτη οικονομική ενίσχυση των συνταξιούχων που διατηρούν ακόμα Προσωπική Διαφορά.
Πιο αναλυτικά, οι παρεμβάσεις που ετοιμάζονται, αφορούν τα εξής πεδία:
–Συνταξιούχοι με αναπηρία: Την εξαίρεση στον κανόνα αποτελεί η διάταξη για την απασχόληση συνταξιούχων με αναπηρία. Πρόκειται για σημαντικό κενό της προηγούμενης νομοθετικής παρέμβασης του υπουργείου Εργασίας για τους εργαζόμενους συνταξιούχους, εξαιτίας του οποίου οι δικαιούχοι αναπηρικής σύνταξης που επιθυμούν να συνεχίσουν να απασχολούνται είναι υποχρεωμένοι να διακόψουν την εργασία τους και αφού συνταξιοδοτηθούν να επιχειρήσουν την επαναπρόσληψη τους.
– Συνταξιούχοι χηρείας: Με άλλη διάταξη προβλέπεται η μείωση της σύνταξης για τους δικαιούχους σύνταξης χηρείας του ιδιωτικού τομέα, οι οποίοι μια τριετία μετά την έναρξη της καταβολής έχουν εισόδημα από εργασία ή δική τους σύνταξη, όπως ήδη συμβαίνει για τους δικαιούχους του Δημοσίου τομέα.
Ο συνταξιούχος, θα έχει το δικαίωμα να επιλέξει ποιά σύνταξη από αυτές που λαμβάνει θα περικοπεί, ενώ θα υποστεί και αναδρομική κράτηση αλλά με…έκπτωση από 50% έως και 80% σε περιπτώσεις εφάπαξ καταβολής της διαφοράς.
– Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων: Επίσης, παρά την διεκδίκηση των εκπροσώπων των συνταξιούχων για κατάργηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων, η ρύθμιση που προωθείται προβλέπει την διατήρηση της για το τμήμα των κύριων συντάξεων που υπερβαίνει τα 1.400 ευρώ, αντί για ολόκληρη την σύνταξη, όπως συμβαίνει σήμερα (από το πρώτο ευρώ).
Ωστόσο, δεδομένου ότι το μέτρο θα πρέπει να είναι δημοσιονομικά ουδέτερο, αναμένεται αναμόρφωση των κλιμακίων της εισφοράς, τα οποία θα αυξηθούν, μετακυλίοντας το οικονομικό βάρος σε ορισμένες κατηγορίες συνταξιούχων.
–Ενιαίος Κανονισμός Παροχών: Το επόμενο βήμα προβλέπει την καθιέρωση ενιαίου κανονισμού παροχών του ΕΦΚΑ. Ως βάση για τα προνοιακά επιδόματα και τις παροχές σε είδος, θεωρείται βέβαιο ότι θα χρησιμοποιηθούν οι σημερινές προβλέψεις για το πρώην ΙΚΑ.
Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις αυστηρότερες προϋποθέσεις που θα τεθούν, θα οδηγήσει στην δραστική περικοπή παροχών.
– Προσωπική Διαφορά: Η έκτακτη οικονομική ενίσχυση με εφάπαξ ποσό, συνταξιούχων που δεν θα λάβουν αύξηση λόγω προσωπικής διαφοράς, κρύβει τέσσερις παγίδες:
α. Το πάγιο αίτημα των συνταξιουχικων οργανώσεων για κατάργηση της προσωπικής διαφοράς, απορρίπτεται και πάλι.
β. Οι περισσότεροι από τους 750.000 συνταξιούχους που έχουν ακόμα προσωπική διαφορά, δεν θα λάβουν για τρίτη συνεχόμενη χρονιά αύξηση
γ. Δικαιούχοι της εφάπαξ ενίσχυσης θα είναι -με βάση τις ενισχύσεις των προηγουμένων ετών- συνταξιούχοι οι οποίοι δεν λαμβάνουν ποσά υψηλότερα από 1.600 ευρώ μικτά
δ. Οι αυξήσεις που θα δοθούν το 2025 θα προέλθουν από «δείκτη μισθών», που πρόκειται να δημιουργηθεί από το υπουργείο Εργασίας και όχι βάσει του ρυθμού ανάπτυξης της χώρας και του πληθωρισμού, όπως συνέβη φέτος και πέρυσι με κίνδυνο να είναι σημαντικά χαμηλότερες από τις εισοδηματικής απώλειες που έχουν υποστεί οι συνταξιούχοι εξαιτίας των αυξήσεων σε τρόφιμα και φάρμακα.
– ΤΕΚΑ: Επιπλέον θα υπάρξει ρύθμιση με την οποία θα παρέχεται η δυνατότητα στο ταμείο επικουρικής κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) να επενδύει τις εισφορές των ασφαλισμένων, χωρίς τους περιορισμούς που ισχύουν για τα ταμεία κύρια και επικουρικής υποχρεωτικής ασφάλισης.
Με τον τρόπο αυτό, το ταμείο θα μπορεί να επενδύει τα αποθεματικά του δημιουργώντας προφίλ χαμηλού ή υψηλού επενδυτικού ρίσκου, χωρίς να έχει τη δέσμευση να τα καταθέτει στην ΤτΕ, όπως συμβαίνει με τα υπόλοιπα δημόσια ασφαλιστικά ταμεία.
πηγή: Aftodioikisi.gr