Ο θεσμός της Black Friday- της Μαύρης Παρασκευής δηλαδή – με μεγάλη καθυστέρηση είναι η αλήθεια, έφτασε και στη χώρα μας.
Γιορτάζεται παραδοσιακά την επομένη της ημέρας των Ευχαριστιών (Thanksgiving), την Παρασκευή δηλαδή μετά την 4η Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου. Ουσιαστικά πρόκειται για τέσσερις μέρες μεγάλων εκπτώσεων και προσφορών, που φτάνουν μέχρι και το 80%!
Στις ΗΠΑ, αλλά και στο Ηνωμένο Βασίλειο πρόκειται για ένα πολύ διαδεδομένο θεσμό, όπου κυριολεκτικά δημιουργείται το αδιαχώρητο στα καταστήματα και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα. Φαίνεται πως η μεγάλη κρίση οδηγεί τους καταστηματάρχες να υιοθετήσουν αυτή την τακτική και στη χώρα μας και να εκμεταλλευτούν την ευκαιρία να αυξήσουν κάπως το εισόδημά τους. Ήδη πολλά καταστήματα έχουν ανακοινώσει ότι θα συμμετέχουν στις εκδηλώσεις και καλούν το καταναλωτικό κοινό, μόλις λίγες μέρες πριν από την περίοδο των Χριστουγέννων να κάνουν τα ψώνια τους και να επωφεληθούν.
Ποια καταστήματα συμμετέχουν
Τα καταστήματα Public πρωτοέφεραν αυτό το θεσμό στην Ελλάδα και ήδη έχουν ανακοινώσει τις πρώτες προσφορές τους που αφορούν το κομμάτι του gaming.
Προσφορές θα έχουμε ωστόσο και σε εμπορικά κέντρα και πολυκαταστήματα, όπως το εκπτωτικό χωριό McArthurglen Athens που έχει ήδη ανακοινώσει τις προσφορές του, το εμπορικό κέντρο River West, το εκπτωτικό πολυκατάστημα Factory Outlet, η δανέζικη αλυσίδα με είδη σπιτιού Jysk (με προσφορές έως τις 27/11 και τη Cyber Monday), τα καταστήματα GAP στις 25 και 26/11, όπως και τα καταστήματα Prince Oliver. Πρόσφατα προστέθηκε στη λίστα και ο Γερμανός, το Πλαίσιο, αλλά και τα Media Μarkt. Και τα Oysho θα έχουν όλη τους την κολεξιόν με έκπτωση 20%. Ενδέχεται την τελευταία στιγμή να προστεθούν πολλά ακόμα καταστήματα, όποτε να έχετε το νου σας, γιατί είναι ιδανική περίοδος για να κάνετε τα χριστουγεννιάτικά σας δώρα σε ασυναγώνιστες τιμές.
Πώς ξεκίνησε ο θεσμός;
Ξεκίνησε στην Αμερική στις αρχές της δεκαετίας του ’60 επίσημα, αν και υπάρχει ήδη από το 1932, την εποχή του μεγάλου Κραχ, όπου οι καταστηματάρχες δεν είχαν άλλη λύση πέρα από το κάνουν εξευτελιστικές προσφορές , για να μπορέσουν να βγάλουν ένα μεροκάματο.
Αν αναρωτιέστε γατί μια μέρα που είναι η χαρά του καταναλωτή λέγεται μαύρη, υπάρχουν αρκετές εκδοχές.
Τη δεκαετία του ‘60 τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφα, οπότε τα καταστήματα είχαν δύο χρώματα μελανιού για να καταγράφουν τα στοιχεία. Με κόκκινο γράφονταν οι ημέρες με αρνητικό ισολογισμό πωλήσεων και με μαύρο οι ημέρες με θετικό απολογισμό.
Άλλοι απλά θεωρούν ότι είναι καταστροφική μέρα για τα καταστήματα γι’ αυτό ονομάστηκε μαύρη, επειδή οι τόσο μεγάλες εκπτώσεις κάνουν ουσιαστικά ζημιά στους ιδιοκτήτες στο τελικό απολογισμό.
Μια τρίτη εκδοχή θέλει την ονομασία αυτή να τη δίνουν οι τροχονόμοι στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ , επειδή όταν πρωτοκαθιερώθηκε ο θεσμός δημιουργήθηκε μεγάλος συνωστισμός στους δρόμους, που η μέρα τους έγινε κόλαση.
Μάλιστα, αν και δεν αποτελεί επίσημη αργία η συγκεκριμένη μέρα , σε ορισμένες πολιτείες, όπως στην Καλιφόρνια , δίνονται άδειες στους εργαζομένους για να πάνε να ψωνίσουν. Πραγματικά, είναι εντυπωσιακές οι εικόνες από καταστήματα του εξωτερικού αυτές τις μέρες, όπου πραγματικά γίνεται σκοτωμός για ένα μπλουζάκι. Μέχρι και βιαιοπραγίες έχουν σημειωθεί κατά καιρούς από τους έξαλλους καταναλωτές που διεκδικούν για τον εαυτό τους την μεγαλύτερη προσφορά. Ενώ δεν λείπουν και οι αναφορές για κάποια περιστατικά που είχαν τραγική έκβαση, με τραυματίες, ακόμα και νεκρούς.
Στις χώρες του εξωτερικού συνήθως τα μαγαζιά ανοίγουν στις έξι το πρωί και μένουν ανοιχτά ως αργά τη νύχτα, αλλά αυτό δεν θα συμβεί στη χώρα μας.
Ο θεσμός τα τελευταία χρόνια έχει εξαπλωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων σε η Γερμανία, Γαλλία, Δανία, Ιταλία, Ισπανία, Αυστρία, Φινλανδία, Πολωνία.
Στην Ελλάδα έχει έρθει τα τελευταία τέσσερα χρόνια, όμως φέτος έχει πάρει έκταση και πολλά καταστήματα έχουν δηλώσει ότι θα συμμετέχουν.
Τι να προσέχετε
Οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων που θα θελήσουν να συμμετάσχουν σε αυτό το θεσμό -αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς -θα πρέπει να γνωρίζουν τις εξής παραμέτρους:
Η ποσότητα των προσφερόμενων ειδών δεν μπορεί να υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.
Θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς η παλαιά και η νέα μειωμένη τιμή των προϊόντων και προαιρετικά το ποσοστό της μείωσης σε εμφανή σημεία του καταστήματος και οπωσδήποτε στα σημεία που πωλούνται τα προσφερόμενα προϊόντα.
Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι η παλιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.