Σε κεντρικό της άρθρο η εφημερίδα Καθημερινή, μιλάει για το χάος που υπάρχει στα μητρώα του Δημοσίου και τους τρόπους αντιμετώπισης που ετοιμάζει η Κυβέρνηση που ρίχνει όλα τα όπλα της σε αυτό το θέμα.
Ολόκληρο το άρθρο:
Στο ένα μητρώο είσαι παντρεμένος με παιδί. Στο άλλο, που είναι ακόμη από την περίοδο που ήσουν φοιτητής, είσαι εργένης. Σε κάποιο άλλο σε έχουν γράψει Κωνσταντίνο και σε άλλο Κωστή ή αντίστοιχα αλλού σε λένε Σταματία και αλλού Σταματίνα, καθώς ξέφυγε ένα «ν». Σε άλλο μητρώο μένεις στο Παγκράτι και σε άλλο στον Βόλο. Τα παιδιά που έκανες από τον πρώτο σου γάμο «χρεώνονται» στον δεύτερο γάμο και η μητέρα τους είναι ξαφνικά αόρατη, ενώ ο γιος σου παρότι πάει Δημοτικό είναι ακόμη «άρρεν», γιατί δεν πέρασε η βάπτισή του σε όλα τα μητρώα. Τα παραπάνω είναι μόνο μερικά προβλήματα που αντιμετωπίζει σχεδόν κάθε ελληνικό σπίτι από τις πολλές εγγραφές των Ελλήνων πολιτών στα τέσσερα συνολικά μητρώα που υπάρχουν: α) το φορολογικό, β) το ασφαλιστικό, γ) το Προστασίας του Πολίτη που έχει να κάνει με τις ταυτότητες και δ) το γενικό μητρώο πολιτών. Σημαντική σημείωση: το κάθε ένα από τα παραπάνω μητρώα υπάγεται σε… διαφορετικό υπουργείο. Το φορολογικό στο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, το Ασφαλιστικό στο Εργασίας, οι ταυτότητες στο Προστασίας του Πολίτη και το μητρώο πολιτών –οι ληξιαρχικές πράξεις δηλαδή– στο υπουργείο Εσωτερικών.
Εχουν απενεργοποιηθεί 20.000 κωδικοί προσώπων στα οποία αντιστοιχούσαν πολλαπλοί ΑΜΚΑ, ενώ συνδέθηκε το 99% των εμβολιασμένων ανηλίκων με τους ΑΦΜ και ΑΜΚΑ των γονέων τους.
Οι διαφορετικές πληροφορίες στο κάθε ένα από αυτά τα μητρώα τείνουν να γίνουν ο κανόνας και όχι η εξαίρεση, καθώς όπως λένε αρμόδιες πηγές, το μπέρδεμα είναι μεγάλο. Ακόμη κι εκεί που τα στοιχεία είναι σωστά, μπορεί οι ψηφιακές υπηρεσίες να μην τα αναγνωρίζουν, καθώς εκατομμύρια πολίτες είναι εγγεγραμμένοι αλλού με κάποια γράμματα στο ελληνικό αλφάβητο και άλλα στα… λατινικά, δημιουργώντας έξτρα πρόβλημα αναγνώρισης και ταυτοποίησης. Το μπάχαλο των μητρώων φάνηκε ακόμη πιο έντονα την περίοδο της πανδημίας, όπου γονείς αδυνατούσαν να κλείσουν ραντεβού εμβολιασμού στα παιδιά τους, καθώς δεν ήταν εφικτή η ταυτοποίηση της… σχέσης. Από το 2020 έχει ξεκινήσει ένα κολοσσιαίο πρόγραμμα υπό την ευθύνη του γ.γ Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημοσθένη Αναγνωστόπουλου, ο οποίος με την επίβλεψη αρχικά του πρώην υπουργού Κυριάκου Πιερρακάκη και τώρα του νυν, Δημήτρη Παπαστεργίου, επιχειρεί να ταυτοποιήσει και τελικά να «ενοποιήσει» εκατομμύρια μητρώα.
Η καινοτομία μπαίνει στο Δημόσιο
Το πρόγραμμα που είναι σε εξέλιξη έχει ήδη συμβάλει σε σημαντικό βαθμό στη διαλειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου και παράλληλα έχει αναδείξει έως τώρα τα τεράστια προβλήματα μεταξύ των μητρώων, πετυχαίνοντας σημαντικά αποτελέσματα: πρώτον, έχουν απενεργοποιηθεί πάνω από 20.000 κωδικοί προσώπων στα οποία αντιστοιχούσαν πολλαπλοί ΑΜΚΑ. Δεύτερον, έχει συνδεθεί το 99% των εμβολιασμένων ανηλίκων με τους ΑΦΜ και ΑΜΚΑ των γονέων τους. Τρίτον, έχουν ενημερωθεί πάνω από 400.000 ΑΦΜ στο μητρώο ΑΜΚΑ. Τέταρτον, έχουν επιβεβαιωθεί ή διορθωθεί ΑΜΚΑ 3,2 εκατ. εργαζομένων σε απογραφή και «Εργάνη». Πέμπτον, έχουν εντοπιστεί ΑΜΚΑ για 1,25 εκατ. εργαζομένους και 107.000 μαθητές με όχημα την περίοδο που χρειάζονταν τα δωρεάν self-tests. Τέλος, έχουν αποκατασταθεί λανθασμένες ενδείξεις θανάτου σε τουλάχιστον 180 περιπτώσεις, δηλαδή ανθρώπων που ζουν, αλλά για το κράτος… είχαν πεθάνει. Πολύ πιο συνηθισμένο βεβαίως είναι το ανάποδο, δηλαδή άνθρωποι που έχουν φύγει από τη ζωή, αλλά δεν έχουν περάσει σε όλα τα μητρώα.
Δημόσιο με πεντάστερες υπηρεσίες;
Πολλαπλά τα οφέλη για τους πολίτες
Η διαδικασία ταυτοποίησης που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2024 θα έχει πολλαπλά οφέλη για τους πολίτες, που σήμερα ταλαιπωρούνται. Με έναν αριθμό, που θα είναι ο νέος «προσωπικός αριθμός», θα μπορεί το κράτος να ταυτοποιήσει το πρόσωπο και στα τέσσερα μητρώα τα οποία θα εξακολουθήσουν να υφίστανται, έχοντας όμως πλέον ίδιες πληροφορίες.
Πώς αποτρέπονται προβλήματα, μεταξύ άλλων, σχετικά με αιτήσεις στο ΑΣΕΠ, λήψη επιδόματος τέκνων, μεταδημοτεύσεις.
Η ταυτοποίηση είναι μια σύνθετη διαδικασία, καθώς η κάθε αρμόδια πηγή δίνει τα σωστά στοιχεία στην άλλη. Π.χ. το σωστό ονοματεπώνυμο από το μητρώο πολιτών, τον ΑΦΜ από την ΑΑΔΕ, τον ΑΜΚΑ από την ΗΔΙΚΑ και τις αστυνομικές ταυτότητες από την ΕΛ.ΑΣ. Με αυτό τον τρόπο εξαλείφεται το ενδεχόμενο ο πολίτης να αποκλειστεί από κάποια υπηρεσία που πραγματικά δικαιούται ή, αντίστροφα, να εμπλακεί σε υποθέσεις που δεν τον αφορούν, λόγω ανακριβειών στα στοιχεία του που τηρούνται σε κάποιο μητρώο. Για παράδειγμα, η αίτηση στο ΑΣΕΠ δεν θα είναι Γολγοθάς, καθώς η προϋπηρεσία και τα ένσημα θα είναι ταυτοποιημένα. Το επίδομα τέκνου θα είναι πιο εύκολο, καθώς το κράτος θα γνωρίζει με… βεβαιότητα πόσα παιδιά έχει ο κάθε πολίτης. Το αίτημα για μεταδημότευση θα γίνει πιο απλό, καθώς το κράτος θα γνωρίζει επίσης ότι δεν μένεις πια στο πατρικό σου ή στη διεύθυνση που είχες ως φοιτητής στα Γιάννενα. Τέλος, το έργο θα βοηθήσει στην εκκαθάριση των εκλογικών καταλόγων, που σήμερα είναι το απόλυτο χάος, καθώς υπάρχουν πολλά λανθασμένα στοιχεία. Ο τελικός στόχος είναι οι πολίτες να μπορούν να απολαμβάνουν σύνθετες ψηφιακές υπηρεσίες που απαιτούν πληροφορίες από πολλαπλά μητρώα.
Η επικοινωνία μεταξύ των διαφορετικών φορέων θα γίνεται αυτόματα. Ετσι οι πολίτες θα ενημερώνουν για τυχόν αλλαγή στα στοιχεία τους αποκλειστικά το αρμόδιο μητρώο και η πληροφορία θα πηγαίνει αυτόματα στα υπόλοιπα ταυτοποιημένα μητρώα.
ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ