Ανοδος στις Ιατρικές, πτώση στις Νομικές
.
Ενα στα τέσσερα τμήματα κάτω από τη βάση
.
Ένα στα τέσσερα τμήματα στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας θα δεχτεί εφέτος φοιτητές με βαθμολογίες «κάτω από την βάση», ενώ τα Παιδαγωγικά τμήματα σε μια εντυπωσιακή χρονιά αποτυχίας ανοίγουν εφέτος τις πόρτες τους σε φοιτητές (στο τμήμα της Ρόδου) με βαθμολογία 9.887 μόρια.
Η αποτυχία του εκπαιδευτικού και εξεταστικού συστήματος της χώρας όμως δεν σταματάει εδώ: Στα Τεχνολογικά Ιδρύματα εφέτος μπήκε φοιτητής με βαθμό 1,5 «κάτω από τη βάση» (Μηχανολόγων Μηχανικών και Βιομηχανικού Σχεδιασμού Κοζάνης με βάση εισαγωγής τα 1.560 μόρια) και στα Πανεπιστήμια με βαθμό 5 (στο τμήμα Ιταλικής Γλώσσας της Αθήνας με βάση 5.200 και στο τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου με 5.941).
Συνολικά, 117 τμήματα εφέτος σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ θα δεχτούν υποψηφίους με βαθμολογίες «κάτω από τη βάση». Τα είκοσι από αυτά είναι Πανεπιστήμια (16 πέρυσι), τα 97 είναι ΤΕΙ (πέρυσι 88).
Με βάση αυτά, ο υπουργός Παιδείας κ. Ν. Φίλης που έδωσε συνέντευξη για το θέμα των βάσεων προανήγγειλε νέα αλλαγή του εξεταστικού συστήματος, που όπως είπε έχει εξαντληθεί και είναι προφανές ότι χρειάζεται αλλαγή. Ο υπουργός Παιδείας δεν αναφέρθηκε σε λεπτομέρειες γύρω από το θέμα, αλλά το συνέδεσε με τα αποτελέσματα του εθνικού διαλόγου για την παιδεία. Σε κάθε περίπτωση βέβαια, η όποια αλλαγή θα έχει ορίζοντα 3 ετών μπροστά πριν την εφαρμογή της.
Ο κ. Φίλης επίσης υποσχέθηκε ότι τα σχολεία θα αρχίσουν στις 12 Σεπτεμβρίου χωρίς προβλήματα και με όλους τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς στις θέσεις τους, κάτι που μένει να επιβεβαιωθεί.
Ανοδος στις Ιατρικές πτώση στις Νομικές
Κατά τα άλλα, άνοδο στις Ιατρικές Σχολές και πτώση στις Νομικές (με εξαίρεση την Σχολή της Αθήνας), τα τμήματα αρχιτεκτονικής του Πολυτεχνείου, τα Παιδαγωγικά και τα Οικονομικά τμήματα φανερώνουν τα στοιχεία των βάσεων εισαγωγής που έδωσε το υπουργείο Παιδείας.
Για άλλη μια φορά τα αποτελέσματα των βάσεων αποτέλεσαν την “ακτινογραφία” της ελληνικής κοινωνίας, καθώς ανέβηκαν ανέλπιστα κατά χιλιάδες μόρια τα τμήματα στα Ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης που έχουν σχέση με τα τουριστικά επαγγέλματα. Στην Κρήτη το αντίστοιχο τμήμα των ΤΕΙ ανέβηκε κατά 5.427 μόρια και της Ρόδου κατά 3.479 μόρια.
Όπως ήδη προαναφέρθηκε, εντυπωσιακή είναι η πτώση των Παιδαγωγικών τμημάτων που θα δεχτούν εφέτος φοιτητές με βαθμολογίες κοντά στα 10.000 μόρια. Με 9.887 μόρια στο τμήμα της Ρόδου (‘κάτω από την βάση’ δηλαδή). Οι δάσκαλοι της επόμενης πενταετίας έτσι, θα είναι οι φοιτητές του 9 κάτω από τη βάση.
Σχολιάζοντας στο «Βήμα» τα αποτελέσματα των εφετινών εξετάσεων, από τους πρώτους των πρώτων στην Ιατρική της Αθήνας, Δημήτρης Ανδρέικος με 19.613 δηλώνει ότι κατά την γνώμη του δεν υπάρχει ιδανικό εξεταστικό σύστημα, ενώ το σύστημα που ισχύει αποδείχθηκε αξιοκρατικό. Πάντως έκρινε ότι στα αρνητικά στοιχεία του συστήματος που ισχύει είναι ότι δεν δίνει έμφαση στην δημιουργικότητα του υποψηφίου αλλά στην αποστήθιση. Επιπλέον, όπως δηλώνει, από το τέλος του Γυμνασίου ήδη το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας στρέφει σε συγκεκριμένη κατεύθυνση και υπερεξειδικεύει τους μαθητές με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να συμμετάσχουν στα κοινά, καθώς για την ύπαρξη ολοκληρωμένων πολιτών χρειάζεται γνώσεων σφαιρική πολλών διαφορετικών αντικειμένων.
Συνολικά εφέτος, τελικά περισσότερα τμήματα εμφάνισαν άνοδο των βάσεων εφέτος και έφτασαν τα 246, ενώ πτώση βάσεων είχαν 219 τμήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Συγκεκριμένα και ανά περίπτωση:
∙ Στις Ιατρικές σχολές είχαμε άνοδο βάσεων από 139 μόρια (Αθήνα) έως 474 (Αλεξανδρούπολη). Μεγάλη άνοδο είχαν τα τμήματα γύρω από τις Ιατρικές σχολές και ειδικά τα τμήματα Φυσικοθεραπείας. Όλα τα ΤΕΙ του τρίτου πεδίου έχουν άνοδο από 888 μόρια έως 2.132
∙ Στις Νομικές Σχολές είχαμε μια αύξηση 6 μορίων στην Αθήνα και στις υπόλοιπες πτώση, με 137 μόρια στην Κομοτηνή
∙ Στις Πολυτεχνικές και τους Αρχιτέκτονες άνοδο 161 μορίων, είχαν οι Αρχιτέκτονες στην Αθήνα και του ΕΜΠ με τα υπόλοιπα τμήματα να πέφτουν. Μεγαλύτερη πτώση ήταν τα 2. 832 μόρια στο τμήμα Αρχιτεκτόνων μηχανικών στην Ξάνθη! Άνοδος βάσεων υπήρξε όμως στα τμήματα Πολιτικών Μηχανικών από 44 μόρια στην Θεσσαλία, έως 345 την Αθήνα. Πτώση αντίθετα 278 μορίων είχε το αντίστοιχο τμήμα της Θράκης.
∙ Στα Οικονομικά καταγράφεται πτώση των βάσεων σε όλα τα τμήματα Οικονομικών Επιστημών από 328 (του Οικονομικού Πανεπιστημίου) έως 639 του Βόλου. Στην Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων η πτώση ήταν επίσης συνολική και κυμαίνεται από 5 μόρια (στη Χίο), έως 671 (ΟΠΑ).
∙ Στα Παιδαγωγικά τμήματα η πτώση ήταν εντυπωσιακή. Το τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθήνας είχε πτώση 1405 και το αντίστοιχο της Θεσσαλονίκης 3.249 μόρια
∙ Αυξομειώσεις είχαν τα τμήματα Πληροφορικής. Στην Αθήνα είχαμε 56 μόρια κάτω, στον Πειραιά μηδέν και τα υπολοιπα άνοδο.
Εξετάσεις και για πολίτες στους πυροσβέστες
Για πρώτη φορά εφέτος πολίτες είχαν την δυνατότητα να εισαχθούν στην Πυροσβεστικη Ακαδημία μέσω πανελλαδικών εξετάσεων. Στη Σχολή Πυροσβεστών και Ανθυποπυραγών σημειώθηκαν υψηλές βάσεις που υπερέβησαν τις αστυνομικές σχολές. Για τους πολίτες η βάση εισαγωγής στην σχολή αυτή ήταν 16.689 μόρια. Για τους ανθυποπυραγούς που ήθελαν μέσω των εξετάσεων να εξελιχθούν η βάση ήταν 17.929 μόρια.
Την ζήτηση τους επιβεβαίωσαν και εφέτος και οι Στρατιωτικές σχολές.
Γένους θηλυκού η επιτυχία
Γένους θηλυκού ήταν και εφέτος η επιτυχία. Από τους επιτυχόντες οι περίπου 31.000 ήταν κορίτσια και οι 27.500 αγόρια. Ας πούμε με το νέο εξεταστικό σύστημα στα γενικά λύκεια είχαμε ένα ποσοστό επιτυχίας 77%, με το παλιό σύστημα 82%, ενώ με τα Επαγγελματικά Λύκεια το ποσοστό με το νέο σύστημα ήταν στα 42% περίπου και με το παλιό στα 45%.
Για τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Παιδείας κ. Γ. Παντή πάλι η θετική είδηση των εφετινών αποτελεσμάτων ήταν ότι οι μουσουλματικές σπουδές στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) γέμισαν όλες τις θέσεις που πρόσφεραν!
«Μια θετική έκπληξη είναι ότι η ίδρυση του νέου τμήματος στο ΑΠΘ στο Τμήμα Θεολογίας με τις μουσουλμανικές σπουδές, κάλυψε όλες τις θέσεις και διεκδίκησαν την εισαγωγή σε αυτό το τμήμα 2.800 άτομα. Που δεν είχαν και σχέση. Δεν ήταν μουσουλμανικού θρησκεύματος οι άνθρωποι αυτοί. Θέλω να πω ότι ήταν ένα ελκυστικό τμήμα» είπε ο κ. Παντής.
Οι ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας:
Α. Φέτος οι υποψήφιοι διεκδίκησαν την εισαγωγή τους στις Σχολές και τα Τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης μέσω των διαδικασιών των Πανελλαδικών Εξετάσεων με τοΝέο Σύστημα αλλά και με το Παλαιό Σύστημα εισαγωγής.
I. Οι διαδικασίες επιλογής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με το Νέο Σύστημα αφορούν αποφοίτους:
i) ημερήσιου Γενικού Λυκείου, για τα τμήματα και τις Σχολές των Πανεπιστημίων, των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, των ΤΕΙ, της ΑΣΠΑΙΤΕ, τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, τις Σχολές των Ακαδημιών της Πυροσβεστικής και του Εμπορικού Ναυτικού.
ii) ημερήσιου ΕΠΑΛ, για τα ΤΕΙ, την ΑΣΠΑΙΤΕ, τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, τις Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών, τις Σχολές Αστυφυλάκων και τις Σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού.
iii) εσπερινού Γενικού Λυκείου, για τα Πανεπιστήμια, τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, τα ΤΕΙ, την ΑΣΠΑΙΤΕ, τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης και τις Σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού.
II. Επίσης, οι διαδικασίες επιλογής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με το Παλαιό Σύστημααφορούν αποφοίτους:
i) ημερήσιου Γενικού Λυκείου και ημερήσιου ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Β΄ (συμμετεχόντων στις Εξετάσεις αλλά και με τη διαδικασία του 10%), για τα Τμήματα και τις Σχολές των Πανεπιστημίων, των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, των ΤΕΙ, της ΑΣΠΑΙΤΕ, τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, τις Σχολές των Ακαδημιών της Πυροσβεστικής και του Εμπορικού Ναυτικού.
ii) ημερήσιου ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Α΄ (συμμετεχόντων στις Εξετάσεις αλλά και με τη διαδικασία του 10%), για τα ΤΕΙ, την ΑΣΠΑΙΤΕ, τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, τις Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών, τις Σχολές Αστυφυλάκων και τις σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού.
iii) εσπερινού Γενικού Λυκείου και εσπερινού ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Β΄, για τα Πανεπιστήμια, τις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, τα ΤΕΙ, την ΑΣΠΑΙΤΕ, τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης και τις Σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού.
iv) εσπερινού ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Α΄, για τα ΤΕΙ, την ΑΣΠΑΙΤΕ, τις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής Εκπαίδευσης, και τις σχολές της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού.
Σήμερα δίδονται στη δημοσιότητα η βαθμολογία του πρώτου και του τελευταίου εισαγόμενου στο κάθε Τμήμα ή Σχολή για την κάθε κατηγορία, ενώ στέλνονται ηλεκτρονικά στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας καταστάσεις επιτυχόντων κάθε κατηγορίας, προκειμένου να τις προωθήσουν στα Λύκεια αρμοδιότητάς τους και να αναρτηθούν σε αυτά εντός της ημέρας.
O συνολικός αριθμός των υποψηφίων για επιλογή φέτος ανήλθε σε 105.548 (75.224 με το Νέο ΓΕΛ, 3.219 με το Παλαιό ΓΕΛ/ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Β’, 14.339 με το 10% του ΓΕΛ/ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Β’, 9.411 με το Νέο ΕΠΑΛ, 2.019 με το Παλαιό ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Α’ και 1.336 με το 10% του ΕΠΑΛ-ΟΜΑΔΑ Α’), ενώ πέρυσι ο αντίστοιχος αριθμός υποψηφίων ήταν104.616.
Συνολικά εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια, στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, στα ΤΕΙ, στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής και του Εμπορικού Ναυτικού 72.973 υποψήφιοι, ενώ το 2015 εισήχθησαν 70.988.
Τα αναλυτικά στοιχεία υποψηφίων και επιτυχόντων έχουν ως εξής :
Επισημαίνεται ότι όλοι οι επιτυχόντες στα Τ.Ε.Ι. εισάγονται στο Α΄ εξάμηνο.
Η προθεσμία και η διαδικασία εγγραφής των επιτυχόντων στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, στη Σχολή Ανθυποπυραγών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού καθώς στις Ανώτερες Σχολές Τουριστικής ΕκπαίδευσηςΡόδου και Κρήτης θα ορισθεί και θα ανακοινωθεί από τις ίδιες τις σχολές.
Β. Τέλος, ανακοινώνονται τα αποτελέσματα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με τις ειδικές κατηγορίες των αλλοδαπών-αλλογενών (αποφοίτων Λυκείων εκτός Ε.Ε.) και των αποφοίτων Λυκείων ή αντίστοιχων σχολείων Κρατών-Μελών της Ε.Ε μη ελληνικής καταγωγής. Τα δικαιολογητικά και η διαδικασία εγγραφής αυτών των εισαγόμενων θα ανακοινωθούν κατά τις προσεχείς ημέρες με νεότερο Δελτίο Τύπου και αναλυτική εγκύκλιο, με την προϋπόθεση ότι πέραν των δικαιολογητικών που απαιτούνταιθα προσκομίζεται και βεβαίωση των Πανεπιστημίων Αθήνας, Θεσσαλονίκης ή πιστοποιητικό τουλάχιστον επιπέδου Β2 (Γ’) του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας ότι γνωρίζουν την Ελληνική γλώσσα. Όσοι δεν κατέχουν την ανωτέρω βεβαίωση ή το πιστοποιητικό γνώσης της Ελληνικής γλώσσας ολοκληρώνουν την εγγραφή τους μετά από την προσκόμιση αυτών μέχρι και το επόμενο της εισαγωγής ακαδημαϊκό έτος, σε ημερομηνίες που ανακοινώνονται.
Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι αυτά που έχουν ανακοινωθεί με τις Οδηγίες για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση της Ελλάδας των κατηγοριών:
α) αλλοδαπών-αλλογενών (αποφοίτων λυκείων εκτός Ε.Ε.) και β) αποφοίτων Λυκείων ή αντιστοίχων σχολείων κρατών -μελών της Ε.Ε. μη ελληνικής καταγωγής και θα κατατεθούν από τους ίδιους τους υποψηφίους ή από νόμιμα εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό τους στη γραμματεία της σχολής επιτυχίας, προκειμένου να γίνει ο έλεγχος τους για την ολοκλήρωση της εγγραφής τους.
Οι Σχολές και τα Τμήματα εισαγωγής μετά τον έλεγχο των δικαιολογητικών εκδίδουν βεβαίωση εισαγωγής προκειμένου οι εισαχθέντες να την προσκομίσουν στις αρμόδιες αρχές για τη χορήγηση άδειας παραμονής για την πραγματοποίηση των σπουδών τους.