Τις νέες τάσεις στις ηλεκτρονικές αγορές χαρτογραφούν στελέχη του κλάδου. Η επίπτωση του πληθωρισμού και το μοντέλο BOPIL. Τι λένε Κ. Μαχαίρας, Ν. Βαρβαδούκας και Β. Κωστόπουλος.
«Τα τελευταία χρόνια έχουν επενδυθεί δισεκατομμύρια δολάρια στο online εμπόριο και κανείς δεν έχει καταφέρει ακόμη να κερδίσει λεφτά», είπε χθες, κατά τη διάρκεια παρουσίασης έρευνας για τη συγκεκριμένη αγορά, ο κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας.
Ο πρώην επικεφαλής της ΑΒ Βασιλόπουλος και ένα από τα πλέον γνωστά στελέχη του εγχώριου λιανεμπορίου, που έχει «γράψει» αρκετές εκατοντάδες χιλιόμετρα στον χώρο, σημείωσε ότι οι λιανέμποροι πρέπει να προετοιμαστούν για το BOPIL (buy-online-picup-in-locker).
Αποκάλυψε δε ότι πριν από λίγα χρόνια, ήταν έτοιμη να έρθει στην Ελλάδα μεγάλη κινεζική εταιρεία χωρίς φυσικά καταστήματα, η οποία θα αξιοποιούσε 7.500 σημεία μικρών λιανεμπόρων. Τελικά η πανδημία έβαλε στον «πάγο» τη συγκεκριμένη επέκταση, για την οποία είχαν γίνει και μελέτες. Ο κ. Μαχαίρας δεν θέλησε να αποκαλύψει ποιος ήταν αυτός ο λιανέμπορος, διευκρινίζοντας ότι δεν ήταν η Alibaba.
Τι συμβαίνει όμως με τις χρεώσεις στο last mile; Ο πληθωρισμός έχει επηρεάσει την κατανάλωση και ποιες είναι οι επιπτώσεις στους λιανέμπορους από τη στροφή γνωστών brands όπως η ΝΙΚΕ στο D2C; Τις ερωτήσεις αυτές απεύθυνε το Euro2day.gr στους κ.κ. Νίκο Βαρβαδούκα, Brand & Customer στο Public Group και Βασίλη Κωστόπουλο, regional omnichannel manager της Intersport.
«Ο πληθωρισμός», είπε ο κ. Κωστόπουλος, «έδειξε να μην επηρεάζει τις πωλήσεις μας σε όγκο και το μέσο καλάθι μας αυξήθηκε». Αναφερόμενος στις χρεώσεις, είπε: «Προχωρήσαμε σε ένα μοντέλο χρέωσης αντικαταβολών και χρεώσεις αποστολών και εξετάζουμε ένα μοντέλο για τις επιστροφές, οι οποίες σήμερα είναι δωρεάν στα 56 καταστήματα Intersport. Θα ελέγξουμε τα αποτελέσματα το πρώτο τρίμηνο, για να δούμε αν θα προχωρήσουμε σε χρέωση των επιστροφών όπως έχει κάνει η Inditex». Σχετικά με το μοντέλο του D2C είπε: «Η περίπτωση της ΝΙΚΕ έδειξε πως μια μεγάλη εταιρεία η οποία έχει τεράστιους όγκους μπορεί να ρυθμίσει την αγορά».
Η ΝΙΚΕ έχει δημιουργήσει ένα νέο logistics center στο Βέλγιο, μέσω του οποίου εξυπηρετεί καθημερινά 1 εκατομμύριο παραγγελίες παγκοσμίως. Αυτή η αλλαγή στο εμπόριο θα οδηγήσει αρκετούς μικρούς στο περιθώριο, ενώ θα μείνουν πολύ λίγοι μεγάλοι στην αγορά, όπως η Intersport, υποστήριξε ο κ. Κωστόπουλος.
Και για την Public ο πληθωρισμός δεν επέδρασε αρνητικά στην κατανάλωση, ανέφερε ο κ. Νίκος Βαρβαδούκας. Ωστόσο έσπευσε να συμπληρώσει ότι έχουν αυξηθεί σημαντικά τα κόστη της ενέργειας -για ρεύμα η εταιρεία πλήρωσε πέρυσι 1,5 εκατ. ευρώ επιπλέον σε σχέση με το 2021- και εργασίας. Αναφερόμενος στις χρεώσεις του last mile, υποστήριξε ότι δεν έχουν επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις της Public. «Ο πελάτης είναι έτοιμος να πληρώσει αυτή την υπηρεσία» είπε, ενώ άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να υπάρξει αύξηση των χρεώσεων στο άμεσο μέλλον.
«Σε κλάδους όπως τα αθλητικά, όπου το 65% ο τζίρος προέρχεται από την Adidas και τη ΝΙΚΕ, αν αυτά τα brands το γυρίσουν σε D2C, είσαι εκτεθειμένος», συμπλήρωσε ο κ. Βαρβαδούκας.
Βέβαια αυτό δεν ισχύει μόνο για τον κλάδο των αθλητικών. Αν love brands όπως η Apple ή η Samsung αποφασίσουν να ακολουθήσουν αυτό το μοντέλο, τότε θα επηρεαστούν αντίστοιχα τα μεγέθη των αλυσίδων του κλάδου.
Πηγή: Euro2day