Οι τιμές ζώνης στον αιγιαλό θα θεσπισθούν βάσει της προσφοράς και της ζήτησης. Δηλαδή, για παράδειγμα, διαφορετική τιμή ζώνης θα έχει ο αιγιαλός στη Μύκονο και διαφορετική στο Πόρτο Ράφτη.
Η κυβέρνηση σχεδιάζει να επεκτείνει τις αντικειμενικές αξίες ακόμη και στον αιγιαλό. Προφανώς στόχος δεν είναι η πώληση του αιγιαλού και της παραλίας, αλλά να θεσπιστεί ένα πλαίσιο κανόνων κατά τη μίσθωσή τους. Είτε πρόκειται για μίσθωση σε ξενοδοχειακές μονάδες, στην εστίαση ή για ομπρέλες, είτε για αγροτικές καλλιέργειες, είτε ακόμη και για βιομηχανικούς σκοπούς, θα γίνεται με βάση τις αντικειμενικές αξίες που θα οριστούν σε κάθε αιγιαλό και παραλία. Οπως ισχύουν διαφορετικές τιμές ζώνης στις περιοχές της Ελλάδας ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση, έτσι θα θεσπιστούν και τιμές ζώνης στον αιγιαλό ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση στην περιοχή. Δηλαδή, για παράδειγμα, διαφορετική τιμή ζώνης θα έχει ο αιγιαλός στη Μύκονο και διαφορετική στο Πόρτο Ράφτη.
Σήμερα, για να αποκτήσει κάποιος δικαίωμα χρήσης του αιγιαλού πραγματοποιούνται δημοπρασίες, ενώ στα ξενοδοχεία και στην εστίαση γίνεται απευθείας ανάθεση έναντι τιμήματος. Με την εφαρμογή των τιμών ζώνης το σύστημα θα διαφοροποιηθεί. Θα υπάρχει ελάχιστο τίμημα το οποίο θα προκύπτει από τις τιμές ζώνης και άλλες παραμέτρους που θα προστεθούν στον αλγόριθμο.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο είναι σε επίπεδο συζητήσεων, καθώς θα πρέπει να επιλυθούν διάφορα νομικά ζητήματα. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με το Σύνταγμα, οι αιγιαλοί και οι παραλίες είναι δημόσιοι (εκτός συναλλαγής) και κοινόχρηστοι χώροι.
Κύριος προορισμός τους, ως κοινόχρηστα, είναι «η ελεύθερη και ακώλυτη πρόσβαση του κοινού σε αυτά, καθώς και η επικοινωνία της ξηράς με τη θάλασσα, λιμνοθάλασσα, λίμνη ή ποταμό». Εξαίρεση επιτρέπεται μόνο για την εξυπηρέτηση επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος.
• Δικαιούχοι παραχώρησης δικαιώματος απλής χρήσης είναι, σύμφωνα με τον νόμο:
1. Υφιστάμενες δημοτικές ανώνυμες εταιρείες, εφόσον περιλαμβάνεται στους σκοπούς τους, για ιδία χρήση και χωρίς δικαίωμα περαιτέρω παραχώρησης.
2. Κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα, οργανωμένες τουριστικές κατασκηνώσεις (κάμπινγκ), κέντρα αναψυχής, εκμεταλλευτές αυτοκινούμενου ή ρυμουλκούμενου αναψυκτηρίου (καντίνες).
3. Ναυταθλητικά σωματεία αναγνωρισμένα από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, εφόσον προβλέπεται από το καταστατικό τους η άσκηση δραστηριοτήτων που είναι συναφείς με την εξυπηρέτηση των λουομένων και την αναψυχή του κοινού.
4. Επιχειρήσεις θαλάσσιων μέσων αναψυχής, εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις του Γενικού Κανονισμού Λιμένα.
5. Ενοικιαζόμενα επιπλωμένα δωμάτια – διαμερίσματα που είναι όμορα προς τον αιγιαλό και την παραλία και λειτουργούν νόμιμα, στα οποία μπορεί να παραχωρείται με αντάλλαγμα η απλή χρήση αιγιαλού, παραλίας, χωρίς δημοπρασία.
Παράλληλα, εντός του 2023 θα ξεκινήσει και επέκταση του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων σε 2.500 περιοχές. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι 2.500 οικισμοί αντιστοιχούν περίπου στο 20% του συνόλου των οικισμών της χώρας. Ωστόσο, ο πληθυσμός τους δεν ξεπερνάει το 1,5% του συνολικού πληθυσμού της επικράτειας. Οι τελευταίες περιοχές εκτός σχεδίου εντοπίστηκαν μέσω της Στατιστικής Αρχής και συγκεκριμένα της τελευταίας απογραφής, όπου διαπιστώθηκε ότι σε κάποιες περιοχές που ήταν εκτός συστήματος υπάρχουν ακίνητα και σε κάποιες άλλες, μόνιμοι κάτοικοι.
Σημειώνεται ότι με την τελευταία αναπροσαρμογή που πραγματοποιήθηκε το 2021, και οι τιμές ενεργοποιήθηκαν τον Ιανουάριο του 2022, εντάχθηκαν στο σύστημα 3.463 περιοχές. Και στην αναπροσαρμογή του 2021 ο μεγάλος όγκος αφορούσε νησιωτικές περιοχές. Για παράδειγμα, εκτός ήταν τα Κύθηρα, η Ικαρία, η Αστυπάλαια, η Κάρπαθος, η Σύμη, η Τήλος, η Χάλκη, η Ιθάκη και η Κεφαλονιά καθώς και μεγάλα τμήματα της Κέρκυρας, της Ρόδου, της Σάμου, της Χίου και της Λήμνου.
Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ