Αυλαία έπεσε για τις Πανελλαδικές 2022 για τους υποψήφιους και τις υποψήφιες των ΓΕΛ και όλοι τώρα πλέον, κάνουν τις εκτιμήσεις και τις προβλέψεις τους για τις βάσεις, υπολογίζοντας μόρια και σχολές.
Ο σύμβουλος σταδιοδρομίας, Στράτος Στρατηγάκης, μίλησε στην ΕΡΤ, και παρουσίασε τα μέχρι τώρα δεδομένα από τις εξετάσεις, ενώ έκανε και μια πρώτη εκτίμηση για την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής 2022.
Όπως είπε χαρακτηριστικά για το τέταρτο επιστημονικό πεδίο:
«Θα πέσει η ελάχιστη βάση εισαγωγής και δεν θα είναι τόσο τραγικά τα πράγματα».
Ο κ. Στρατηγάκης ανέλυσε περαιτέρω τα θέματα στα Μαθηματικά για τους υποψηφίους των ΓΕΛ, λέγοντας, μεταξύ άλλων, πως ήταν «δύσκολα τα μαθηματικά για τα παιδιά του τέταρτου πεδίου που είναι και πιο αδύνατοι μαθητές». Σημείωσε δε ότι ο μέσος όρος βαθμολογίας είναι το 6,9 στα 20. Αντίθετα, ο μέσος όρος της βαθμολογίας στα Μαθηματικά του δεύτερου πεδίου είναι 12,5. Επισήμανε μάλιστα πως «ο βαθμός 10 θεωρείται πολύ μεγάλη επιτυχία».
Και πρόσθεσε: «Αυτοί οι οποίοι γράφουν κάτω από 5 ελπίζουν να γράψουν καλά στις αρχές οικονομικής θεωρίας, γράφουν έναν αξιοπρεπή βαθμό στην πληροφορική και στην έκθεση και κάπου περνούν. Συμβαίνει χρόνια τώρα. Όσοι γράφουν δέκα (10) στα μαθηματικά περνούν στις καλύτερες σχολές οικονομικών του τέταρτου πεδίου». Όπως εξήγησε, «τα παιδιά δεν ξέρουν αυτά που θα έπρεπε να ξέρουν. Τα μαθηματικά αποτελούν μία αλυσίδα. Αν μια χρονιά σπάσει αυτή η αλυσίδα πολύ δύσκολα αποκαθίσταται».
Σύμφωνα με τον κ. Στρατηγάκη, «τα Μαθηματικά που απαιτούνται για τις οικονομικές σπουδές είναι διαφορετικά από τα μαθηματικά που απαιτούνται για το πολυτεχνείο. H μαθηματική παιδεία μας πάσχει εδώ και χρόνια και κανείς δεν κάνει τίποτα».
Τέλος, ο ίδιος κάλεσε τα παιδιά που δίνουν Πανελλήνιες εξετάσεις να μην απογοητεύονται αν δεν έγραψαν καλά σε κάποιο μάθημα και να τα αντιμετωπίζουν ως κάτι διαφορετικό.
Από τι θα εξαρτηθούν, όμως, οι βάσεις εισαγωγής;
Το πού θα κυμανθούν οι βάσεις κάθε χρόνο εξαρτάται από τέσσερις σημαντικούς παράγοντες και συγκεκριμένα:
Ο «βαθμός δυσκολίας-ευκολίας» που θα κρίνει και τις επιδόσεις των μαθητών
Ο αριθμός των υποψηφίων σε σχέση με τον αριθμό των εισακτέων,
Η σχέση ζήτησης-προσφοράς θέσεων
Με ενδιαφέρον αναμένεται και η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής για δεύτερη χρονιά δεδομένου μάλιστα ότι επηρεάζει τις βάσεις.
Πέρσι, 29 τμήματα είχαν λιγότερους από 30 εισακτέους, ενώ παρατηρήθηκαν και αρκετές αστοχίες, με κάποια τμήματα να έχουν μηδενικό αριθμό εισακτέων, λόγω επιλογής υψηλού συντελεστή ΕΒΕ.
Η ελάχιστη βάση εισαγωγής και οι συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων
Φέτος, δόθηκε η ευκαιρία στα πανεπιστημιακά τμήματα να προχωρήσουν σε βελτιωτικές κινήσεις, αν και πάλι παρατηρήθηκε η τάση κάποια από αυτά να ανεβάσουν τον συντελεστή θέτοντας πιο ψηλά τον πήχη δυσκολίας για τους υποψηφίους.
Τα αποτελέσματα της φετινής χρονιάς αναμένεται να δώσουν μια πιο καθαρή εικόνα για τις επιπτώσεις της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στην εισαγωγή των υποψηφίων, αλλά και στη ζήτηση των περιφερειακών ιδρυμάτων.
Οι αστοχίες της περσινής χρονιάς, που εντοπίστηκαν, κυρίως, στα ειδικά μαθήματα, έχουν αποφευχθεί και πλέον η ζήτηση από τους υποψηφίους με βαθμολογίες άνω του κατώτατου ορίου που θέτει η ΕΒΕ θα αναδείξει ποια τμήματα «κερδίζουν» το ενδιαφέρον των μαθητών.
Οι τάσεις των βάσεων εισαγωγής δείχνουν ότι ο ανταγωνισμός θα είναι μεγάλος στις περιζήτητες σχολές.
Και αυτό γιατί, προτού καν εφαρμοστεί η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι οι εισακτέοι θα είναι λιγότεροι κατά 9.021. Υπενθυμίζεται πως, πέρσι, ο συνολικός αριθμός εισακτέων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, στην ΑΣΠΑΙΤΕ και στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 ανήλθε σε 77.415. Στη συνέχεια, μάλιστα, πάνω από 20.000 υποψήφιοι δεν είχαν δικαίωμα να συμπληρώσουν μηχανογραφικό δελτίο.
Ο αριθμός των εισακτέων ανέρχεται φέτος σε 68.394, στους οποίους θα προστεθούν και οι εισακτέοι στις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές και στις Ακαδημίες της Πυροσβεστικής, του Εμπορικού Ναυτικού και του Λιμενικού Σώματος.
Για τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά οι εισακτέοι θα είναι κατά 9.021 λιγότεροι, καθώς πέρυσι για το 2020 – 2021 ο συνολικός αριθμός ήταν 77.415.
Ο ορισμός και η κατανομή του αριθμού στα επιμέρους Τμήματα έλαβε υπ’ όψη της και τα ακόλουθα κριτήρια με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων σπουδών:
Τις εισηγήσεις των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων για τον αριθμό των εισακτέων, υπό το πρίσμα και του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου των μετεγγραφών.
Τον εξορθολογισμό του συστήματος κατανομής εισακτέων μετά την εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Τη στήριξη σπουδών σε Τμήματα Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων εκεί όπου υπάρχουν δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης, αλλά και με μέριμνα για τις ακριτικές περιοχές (πχ. το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας έχουν μεγαλύτερο μερίδιο εκεί όπου αυξήθηκαν οι θέσεις).
Τη σύνδεση της ανώτατης εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας σε συνδυασμό με γεωγραφικούς αναπτυξιακούς στόχους για τμήματα με σημαντικές δυνατότητες απορρόφησης των αποφοίτων τους.
Το φετινό Μηχανογραφικό περιλαμβάνει ένα τμήμα λιγότερο από πέρυσι.
Το μοναδικό τμήμα από το 4ο επιστημονικό πεδίο που είχε φέτος μηδενικό αριθμό εισακτέων είναι το Περιφερειακής και Διασυνοριακής Ανάπτυξης στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το οποίο αναμένεται να συγχωνευτεί.
Παράλληλα, δεν δεχτούν υποψήφιους και δύο τμήματα των Ανώτατων Εκκλησιαστικών Σχολών. Συγκεκριμένα τα Τμήματα Διαχείρισης Εκκλησιαστικών Κειμηλίων Αθήνας και Κρήτης.
Πόσοι μένουν “εκτός”
Η δεύτερη χρονιά εφαρμογής της ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, καθιερώνει ένα σύστημα το οποίο αφήνει έξω από την διαδικασία συμπλήρωσης μηχανογραφικού δελτίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση το 1/3 των μαθητών του Γενικού λυκείου.
«Σκεφτείτε ότι πρόπερσι το ποσοστό επιτυχίας στα Πανεπιστήμια για τους αποφοίτους του Γενικού λυκείου ήταν 87,5%, πέρσι κατήλθε στο 66%. Κάτι ανάλογο αναμένεται να συμβεί και φέτος και βεβαίως αφορά με έναν παρόμοιο τρόπο και το 50% των διαγωνιζομένων από τα Επαγγελματικά λύκεια στις πανελλαδικές εξετάσεις», αναφέρει και συνεχίζει:
«Συνεπώς, δεν περιμένουμε κάποιες εντυπωσιακές μεταβολές σε ότι αφορά τον ανταγωνισμό, δεν θα γίνουν ξαφνικά πολύ πιο προσιτές ούτε οι νομικές ούτε οι ψυχολογίες, ούτε τα Πολυτεχνεία ή ιατρικές σχολές. Όμως υπάρχει ένας εξορθολογισμός καθώς ορισμένα μαθήματα στα οποία είναι δύσκολο να φθάσει κανένας στη βαθμολογική περιοχή 18-20 όπως για παράδειγμα η νεοελληνική γλώσσα ή λογοτεχνία, έχει μεγαλύτερη βαρύτητα από το παρελθόν και αυτό αναμένεται να εξορθολογήσει κάπως τις πολύ υψηλές βαθμολογίες που είχαμε χωρίς όμως να αλλάζει την ουσία του ανταγωνισμού».
«Να σημειώσουμε επίσης ότι με βάση την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής τα πάντα είναι δεδομένα, δεν έχουμε κάτι να φοβηθούμε ότι οι πιο χαμηλές επιδόσεις των υποψηφίων θα αφήσουν περισσότερο κόσμο εκτός σχολών. Ο αριθμός των εισακτέων δεν μεταβάλλεται. Η αλλαγή του ποσοστού επιτυχίας οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην καθιέρωση της ΕΒΕ που όπως είπαμε θα αφήσει κάποιους εκτός των ΑΕΙ και θα τους δώσει τη δυνατότητα της συμπλήρωσης μόνο του β΄μηχανογραφικού δελτίου που αφορά τα ΙΕΚ στα οποία καθένας θα κριθεί με βάση τον βαθμό του απολυτηρίου».
«Οι μέσες επιδόσεις ανά μάθημα οι οποίες θα καθορίσουν ουσιαστικά και τις ΕΒΕ στις σχολές θα είναι γνωστές στις 24 Ιουνίου, τότε που θα ανακοινωθούν και οι βαθμολογίες των υποψηφίων», αναφέρει.
Σταθεροί οι υποψήφιοι σε Νομικές, Πολυτεχνεία και Ιατρικές
Σταθερός παραμένει ο αριθμός σε Ιατρικές και Νομικές, ενώ στις Πολυτεχνικές εμφανίζονται μικρές αυξομειώσεις, με τη μείωση να είναι μεγαλύτερη στα τμήματα Πολιτικών Μηχανικών των περιφερειακών Ιδρυμάτων, αλλά και σε κάποια τμήματα Μηχανικών στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Ο μεγάλος «χαμένος»
Μεγάλος «χαμένος» είναι οι σχολές που υπάγονται στα Γεωπονικά, με κάποιες από αυτές να «χάνουν» ακόμα και 150 θέσεις.
Τα τμήματα Φυσικής και Μαθηματικών έχουν υποστεί σχεδόν στο σύνολό τους μειώσεις, τα τμήματα Πληροφορικής παραμένουν σταθερά μετά την περσινή αύξηση, ενώ τα Οικονομικά τμήματα καταγράφουν πολύ μικρές απώλειες. Εξαίρεση το τμήμα Διοίκησης, που σε κάποιες περιπτώσεις σε περιφερειακά Ιδρύματα χάνει και 180 θέσεις εισακτέων.
Ωστόσο, η πορεία των βάσεων 2022 θα εξαρτηθεί και από άλλους παράγοντες. Σημαντικό ρόλο θα παίξει ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων, οι επιλογές των υποψηφίων στο μηχανογραφικό, ενώ οι συντελεστές βαρύτητας και για τα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα, θα ανεβάσουν μάλλον τον πήχη του ανταγωνισμού για αρκετές σχολές.
Πώς υπολογίζονται τα μόρια
Για τη μεγάλη αλλαγή στις φετινές εξετάσεις, ο κ. Στρατηγάκης εξήγησε πως φέτος κάθε τμήμα ορίζει συντελεστή βαρύτητας ανά μάθημα, προσθέτοντας:
«Ο βαθμός στο μάθημα με άριστα το 20 επί τον συντελεστή του μαθήματος που είναι ποσοστό μας δίνει τα μόρια για το μάθημα».
Πιο αναλυτικά, ο γραπτός βαθμός σε καθένα από τα τέσσερα μαθήματα θα πολλαπλασιάζεται με τον αντίστοιχο συντελεστή βαρύτητας όπως αυτός καθορίστηκε με απόφαση της Συγκλήτου του οικείου ΑΕΙ για κάθε σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση τμήματος. Αυτά τα τέσσερα γινόμενα προστίθενται και το τελικό άθροισμα πολλαπλασιάζεται επί 1.000 για να προκύψει ο συνολικός αριθμός μορίων κάθε υποψηφίου.
Πηγή: Aftodioikisi.gr