Η φιλόλογος του Εκπαιδευτηρίου κ. Ελένη Μητσοβίτη κάτοχος M.Sc Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας και Διδακτικής της Γλώσσας (βιογραφικό της θα βρείτε στο τέλος του αρχείου) και υπεύθυνη του προγράμματος σπουδών της Α’ Γυμνασίου, απαντά σε μία σειρά απο τα πιο συνηθισμένα ερωτήματα που θέτουν οι γονείς των μαθητών/ μαθητριών κατά την εγγραφή τους στην Α΄ Γυμνασίου.
Ε: Η αρχή της σχολικής χρονιάς επαναφέρει στο προσκήνιο ένα σημαντικό θέμα τη σχολικής ζωής, αυτό το σχολικών μεταβάσεων. Γιατί μας τρομάζει τόσο;
Α: Η αρχή της σχολικής χρονιάς από μόνης της είναι μια στρεσογόνα κατάσταση, αλλά αν συνυπάρχει και μια μετάβαση είναι ταυτόχρονα και μια εξελικτική κατάσταση, «ένα πέρασμα». Και ενώ οι μεταβάσεις στη ζωή είναι πολλές, άλλες αναμενόμενες και άλλες μη, οι σχολικές μεταβάσεις παρουσιάζονται ιδιαίτερα τρομακτικές ίσως επειδή συνιστούν τομές σε γνωστικό, μαθησιακό και ψυχολογικό επίπεδο και συνδέονται με τη σχολική διαρροή.
Ε: Δεν έχει αντιμετωπιστεί επαρκώς η σχολική διαρροή;
Α: Παρά τη μέριμνα της πολιτείας για την ενδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, έρευνες για τη σχολική αποτυχία και τη μαθητική διαρροή δείχνουν ότι η εκπαίδευση δεν ολοκληρώνεται για σημαντικό ποσοστό μαθητών στην Ελλάδα. Ιδιαίτερα σε περιόδους κοινωνικοοικονομικών κρίσεων η σχολική διαρροή αυξάνεται.
Ε: Οι σχολικές μεταβάσεις, συνεπώς, πρέπει να αντιμετωπιστούν για την περαιτέρω προσωπική και κοινωνική εξέλιξη του ατόμου. Ποια, όμως, θεωρείται πιο σημαντική;
Α: Αναμφίβολα, η μετάβαση από τη Πρωτοβάθμια στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ο μαθητής στη σχολική του ζωή θα αντιμετωπίσει πολλές μεταβάσεις: από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, από το Γυμνάσιο στο Λύκειο, από το σχολείο στις σπουδές. Η μετάβαση, όμως, από το δημοτικό στο Γυμνάσιο αποτελεί τεράστια αλλαγή, γιατί συμπίπτει με μια άλλη αλλαγή. Πέρα από την αλλαγή σχολικής βαθμίδας συνυπάρχει και η αναπτυξιακή αλλαγή κατά την οποία το άτομο εισέρχεται στην εφηβεία.
Ε: Ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν αυτή τη μετάβαση;
Α: Πλήθος παραγόντων: Η διαφορετική αναπτυξιακή ηλικία, οι βιοψυχοκοινωνικές αλληλεπιδράσεις, η σχολική ετοιμότητα, δηλαδή η ωριμότητα να δεχτούν τη νέα γνώση.
Ε: Και τι φοβίζει τελικά τα παιδιά μας;
Α: Οι μαθητές της Α΄ γυμνασίου καλούνται να ενταχθούν σ’ ένα νέο περιβάλλον, από άποψη χώρου, όπου ηλικιακά αλλά και σωματικά θα είναι οι μικρότεροι στο σύνολο των παιδιών με πιο «βαρύ» ωρολόγιο πρόγραμμα, με περισσότερα και πιο απαιτητικό γνωστικά αντικείμενα και συνεπώς και μελέτη, διαφορετικό και πιο αυστηρό σύστημα αξιολόγησης και σχολικών κανόνων. Ε, νομίζω είναι απόλυτα φυσιολογικό να ενεργοποιηθούν αντιστάσεις από τα παιδιά και να αντιλαμβάνονται το σχολείο ως απειλή.
Ε: Ποιοι μπορούν να βοηθήσουν, ώστε να επιτευχθεί η ομαλή μετάβαση;
Α: Όσοι συμμετέχουν ενεργά στη μαθητική ζωή : οι εκπαιδευτικοί, οι επίσημοι φορείς της εκπαίδευσης και φυσικά οι γονείς.
Ε: Οι επίσημοι φορείς πως γίνονται αρωγοί σε αυτό;
Α: Το αρμόδιο υπουργείο και οι επίσημοι φορείς εκπαίδευσης οφείλουν να σχεδιάσουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρεμβατικής δράσης για τη μετάβαση των μαθητών από τη μια εκπαιδευτική βαθμίδα στην άλλη, το οποίο θα στηρίζεται σε τρεις βασικούς άξονες. Καταρχάς, θα πρέπει να προβλεφθούν δράσεις για την προετοιμασία των μαθητών, πριν την αλλαγή βαθμίδας, οι οποίες θα στοχεύουν στην ψυχολογική προετοιμασία και εξοικείωση με το «νέο», με επισκέψεις στο γυμνάσιο, γνωριμία με τους καθηγητές, ψυχομετρικά τεστ ή με τη δημιουργία προγραμμάτων υποδοχής – ένταξης των μαθητών στα γυμνάσια με στόχο είτε την κάλυψη ενδεχόμενων κενών και ελλείψεων των μαθητών σε διάφορους γνωστικούς τομείς, είτε την ψυχολογική υποστήριξη σε περιπτώσεις που η μετάβαση συνοδεύεται από έντονο άγχος ή συναισθήματα φόβου.
Ε: Και η εκπαιδευτική κοινότητα;
Α: Οι εκπαιδευτικοί θα υλοποιήσουν τα παραπάνω προγράμματα. Συνεπώς, κρίνεται απαραίτητη η επιστημονική επάρκεια, γνωστική και παιδαγωγική. Οι δάσκαλοι της ΣΤ’ θα πρέπει να προετοιμάζουν τους μαθητές τους συναισθηματικά και γνωστικά, υιοθετώντας μεθόδους αξιολόγησης που εφαρμόζονται στο γυμνάσιο και ακολουθώντας αυστηρότερους κανόνες σε θέματα πειθαρχίας και συνέπειας των μαθητών τους. Από την άλλη πλευρά, οι καθηγητές της Α’ γυμνασίου θα πρέπει να γεφυρώσουν το χάσμα ανάμεσα στις δυο βαθμίδες δίνοντας κάποιο χρόνο προσαρμογής στους μαθητές.
Ε: Και οι γονείς σε αυτό το κομμάτι ποιος είναι ο ρόλος τους;
Α: Κρίσιμος και ουσιαστικός. Μέλημα τους η δημιουργία κινήτρων για μάθηση και θετικών στάσεων για το νέο σχολείο.
Ε: Ποιες απλές συμβουλές «επιβίωσης» θα δίνατε στους γονείς;
Πολύ απλά θα πρέπει να ακολουθούν έξι βήματα: έγκαιρη προσέλευση στο σχολείο, να κοινοποιούν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, να παρέχουν ευκαιρίες μάθησης στο πλαίσιο της οικογένειας, να αναπτύξουν θετικές προσδοκίες για το σχολείο, να έχουν συχνή επικοινωνία με το σχολείο για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν.
Ε: Αρά, ποιο είναι το μήνυμα που πρέπει να περάσουμε για αυτή τη μετάβαση;
Α: Η μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο είναι σημαντική και μπορεί να γίνει τραυματική. Όμως, η συνεργασίας των εκπαιδευτικών και της οικογένειας θα ενισχύσει τα κίνητρα για μάθηση και τις θετικές προσδοκίες των μαθητών για το σχολείο και συνεπώς θα συμβάλλει στη ομαλή μετάβαση. Αυτό είναι το κλειδί της επιτυχίας! Καλή και δημιουργική σχολική χρονιά!
………………………………….
“Το Παπαχαραλάμπειο Εκπαιδευτήριο προσφέρει υποτροφία 50% σε μαθητές που αρίστευσαν κατά το σχ.έτος 2020 – 2021.
Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε τηλεφωνικά στο 2105711896 ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο papax.lyk@gmail.com”
……………………………………
ΑΓΓΕΛΙΑΤο “Παπαχαραλάμπειο Εκπαιδευτήριο” Ιδιωτικό Γυμνάσιο ζητά για άμεση πρόσληψη καθηγητή-τρια για το μάθημα των Εικαστικών ΠΕ08, ΠΕ89.01.Αποστολή βιογραφικών στο: papax.lyk@gmail.com.Τηλέφωνο επικοινωνίας 2105711896.