Εκπαιδευτικοί (και μαθητές) τρέμουν τον συγχρωτισμό καθώς δεν έχουν εμβολιαστεί και όλα εναπόκεινται στο self test της «ατομικής ευθύνης».
«Είναι εφιάλτης» λένε οι καθηγητές των λυκείων που αναγκάστηκαν να συγχρωτιστούν σε σχολικές αίθουσες ακόμη και με 27 μαθητές. Αγχωμένοι οι περισσότεροι για την εγκυρότητα των self tests αναρωτιούνται γιατί δεν τους δόθηκε προτεραιότητα στους εμβολιασμούς. Ανοίγοντας τα λύκεια η κυβέρνηση τους έριξε γυμνούς στην αρένα με τα λιοντάρια του κορονοϊού.
Ανήμποροι να ελέγξουν αν τα παιδιά ακολουθούν σωστά τη διαδικασία αυτοελέγχου, προσπαθούν όπου το επιτρέπουν οι συνθήκες να κάνουν μαθήματα σε εξωτερικούς χώρους και να υπενθυμίζουν στους μαθητές να φορούν σωστά τις μάσκες τους. «Δεν μπορούμε να ξέρουμε τι γίνεται στο σπίτι του καθενός. Υπάρχουν γονείς που δεν μπορούν να διαβάσουν ούτε τις οδηγίες των self tests» λένε στο Documento. Ο φόβος ανάγκασε εκπαιδευτικούς που ανήκουν στις «επικίνδυνες» ηλικίες να παίρνουν άδειες, ενώ υπάρχουν οικογένειες που δεν εμπιστεύονται τα μέτρα και δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο.
Ανεμβολίαστοι καθηγητές
«Oι καθηγητές φοβούνται γιατί είναι πολύ μικρό το ποσοστό εμβολιασμού. Εχουν εμβολιαστεί όσοι γεννήθηκαν το 1962 και οι μισοί από το 1963» εξηγεί στο Documento η φιλόλογος του 1ου Λυκείου Βύρωνα Γιώτα Μαρέ. Οι εκπαιδευτικοί νιώθουν εκτεθειμένοι στον κίνδυνο αλλά και προσβεβλημένοι. «Ξεκίνησαν τα σχολεία χωρίς να μας έχουν εντάξει στο πρόγραμμα. Το μεγάλο μας πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει σχέδιο εμβολιασμού για εμάς, η πλατφόρμα θα ανοίξει στις 25 Απρίλη. Το θεωρούμε προσβλητικό για τον κλάδο να πηγαίνουμε να κάνουμε εμβόλια που έχουν περισσέψει» επισημαίνει ο πρόεδρος της Γ΄ ΕΛΜΕ Αθήνας Μπάμπης Κόκλας.
Την ίδια ώρα οι ειδικοί, σχολιάζοντας τη διαδικασία αυτοελέγχου, μιλούν για μεγάλες αποκλίσεις και ζητούν, προτού θεωρηθεί το self test υπερόπλο για το άνοιγμα όλων των δραστηριοτήτων, να γίνονται επαναληπτικά μοριακά τεστ σε επιλεγμένο δείγμα μαθητών για να αποδειχτεί η εγκυρότητά τους.
«Λογικό είναι να κάνουμε ένα γρήγορο και φτηνό τεστ σε επίπεδο έγκυρης διάγνωσης, αλλά πρέπει μετά να επιβεβαιώνουμε την ευαισθησία του» λέει στο Documento η καθηγήτρια Επιδημιολογίας στο ΕΚΠΑ Αθηνά Λινού. Οπως εξηγεί «πρέπει να κάνουμε ένα 10% στοχευμένο έλεγχο σε παιδιά με μοριακό τεστ για να δουν την αποτελεσματικότητά του». Μάλιστα συγκρίνοντας τη διαφορά του ποσοστού θετικότητας των self tests με αυτή των rapid που διενεργεί ο ΕΟΔΥ στις πλατείες τόνισε: «Ή δεν είναι καλό το self test και έχει πολύ χαμηλή αποτελεσματικότητα ή τα δείγματα που παίρνουν τα rapid στις γειτονιές δεν εκπροσωπούν τον πληθυσμό. Πηγαίνουν δηλαδή άνθρωποι που υποψιάζονται ότι έχουν εκτεθεί ή ότι έχουν συμπτώματα. Οπότε μια από τις δύο διαδικασίες είναι λάθος».
Σε τάξεις και προαύλια
«Να, κύριε, είμαι αρνητικός» λένε μαθητές δείχνοντας το τεστ στον διευθυντή του ΕΠΑΛ Νέας Φιλαδέλφειας Κώστα Πετρίδη. «Κάποια το κουβαλάνε στην τσέπη τους» λέει στο Documento και περιγράφει την ανησυχία στο σχολείο που διευθύνει: «Από την πρώτη μέρα οι καθηγητές που ήταν λίγο παραπάνω από 60 χρόνων φοβήθηκαν. Είναι λογικό. Ολοι πάντως κοιτάνε πώς θα βγάλουν τα παιδιά έξω. Πέντε μόνο έχουν κάνει την πρώτη δόση του εμβολίου». Από την πλευρά τους τα παιδιά προσπαθούν να τηρούν τα μέτρα στην τάξη, στο προαύλιο όμως χάνονται οι αποστάσεις. «Το μέσα στην τάξη το παλεύουμε, κατά 98% τα τηρούν τα μέτρα, στην αυλή είναι πολύ δύσκολο να τα τηρήσουν» αναφέρει.
«To αρνητικό self test τους κάνει να είναι πιο πολύ απρόσεκτοι στις τάξεις. Κατεβάζουν μάσκες γιατί είναι σίγουροι και μου λένε ότι έκαναν τεστ και είναι αρνητικό. Αυτό μας δημιουργεί ακόμη μεγαλύτερη ανασφάλεια» λέει η φιλόλογος Γ. Μαρέ. Εξηγεί ότι σκοπός τους είναι να βρίσκονται όσο γίνεται περισσότερο σε εξωτερικούς χώρους, εκφράζοντας παράλληλα την ανησυχία τους για τη διαδικασία της αυτοδιάγνωσης: «Το πώς το κάνουν είναι ένα θέμα. Οι καθηγητές δεν θεωρούν ότι είναι έγκυρο επειδή δεν έχουν εμπιστοσύνη στον τρόπο που γίνεται παρακολουθώντας διάφορες συνομιλίες των μαθητών τους στα social media».
Ο,τι δηλώσεις
«Για να έχουν τα self tests μεγαλύτερη αξιοπιστία έπρεπε να γίνονται από τον ΕΟΔΥ. Θα μπορούσε να γίνει ακόμη πιο αποτελεσματικά τώρα με δεδομένο ότι ξεκίνησαν μόνο τα λύκεια και δεν θα είχαν τόσο μεγάλη πίεση» εξηγεί ο Μπ. Κόκλας. «Ποιος μπορεί να τα ελέγξει τα παιδιά;» αναρωτιέται και συνεχίζει: «Το θέμα είναι προβληματικό και επικίνδυνο γιατί αν κάποιος βγει θετικός και δεν το δηλώσει, καταλαβαίνετε τι θα προκαλέσει».
«Η διαδικασία είναι ό,τι δηλώσεις» λέει η Αφροδίτη Πρεβεράτου, διευθύντρια του 15ου ΓΕΛ Αθήνας. Οπως παρατηρεί, «είχαμε πάρα πολύ μεγάλη αγωνία για πέντε περιπτώσεις που μας είπαν ότι βγήκε θετικό. Οταν έκαναν το επαναληπτικό, τα τέσσερα ήταν θετικά, το ένα βγήκε αρνητικό. Δεν ξέρω κατά πόσο τα παιδιά με ειλικρίνεια έκαναν το τεστ και έφεραν τα χαρτιά».
Εξηγεί αυτό που εδώ και έναν χρόνο ζητάνε τόσο η εκπαιδευτική όσο και η επιστημονική κοινότητα: «Σίγουρα το self test δεν είναι το μόνο μέτρο που μπορεί να ληφθεί. Επρεπε να υπάρχουν πολύ σοβαρότερα μέτρα, να ήταν λιγότερα τα παιδιά ανά τάξη. Εγώ έχω τμήμα με 27 άτομα» λέει και επισημαίνει: «Τα παιδιά είναι το ένα δίπλα στο άλλο, δεν μπορούμε να κρατήσουμε αποστάσεις».
Πηγή: Documento – Αντιγόνη Μιχοπούλου