ΕΡΩΤΗΣΗ
Αθήνα, 31 Ιουλίου 2020
Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
Υποδομών και Μεταφορών
Περιβάλλοντος και Ενέργειας,
ΘΕΜΑ: Αραίωση των δρομολογίων των μέσων μαζικής μεταφοράς
Τις τελευταίες μέρες με απόφαση της κυβέρνησης μειώνεται η πυκνότητα των δρομολογίων των λεωφορειακών γραμμών και των συρμών του Αττικού μετρό. Η κυβέρνηση δικαιολογεί την μείωση αυτή «λόγω της κάλυψης των θερινών αδειών του προσωπικού». Παράλληλα, ανανεώθηκε η απόφαση για μέγιστο όριο πληρότητας 65% στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) μέχρι τις 4 Αυγούστου, με σκοπό την αποφυγή συνωστισμού και στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της υγειονομικής κρίσης. Περαιτέρω δε, θα επιβάλλονται πρόστιμα στους πολίτες, στην περίπτωση που υπερβαίνουν το ανωτέρω όριο της πληρότητας του μέσου.
Κάθε καλοκαιρινή εποχή, είναι γεγονός ότι σημειώνεται μείωση των δρομολογίων, τόσο στα μέσα σταθερής τροχιάς όσο και στα αστικά λεωφορεία της Αττικής, λόγω των προγραμματισμένων θερινών αδειών. και της μειωμένης επιβατικής κίνησης των θερινών μηνών. Για πρώτη φορά, όμως, η χώρα και όχι μόνον, βρίσκεται υπό την απειλή της πανδημίας με αναγκαία την λήψη έκτακτων μέτρων. Ο συνδυασμός της μείωσης των δρομολογίων και της μείωσης της πληρότητας των μέσων συγκοινωνίας, μειώνει ακόμα περισσότερο την μεταφορική δυνατότητα των ΜΜΜ και προκαλεί τεράστια προβλήματα στην απρόσκοπτη μετακίνηση των πολιτών με μεγάλη ταλαιπωρία και αναμονή των πολιτών στις στάσεις και τους σταθμούς. Μάλιστα, ο Υπουργός Μεταφορών δήλωσε με κυνισμό ότι οι επιβάτες πρέπει να αποδεχθούν ότι θα υπάρχει συνωστισμός, ενώ παράλληλα κατηγορεί την προηγούμενη Κυβέρνηση για τη σημερινή εικόνα αποσύνθεσης των αστικών συγκοινωνιών.
Τα ΜΜΜ, εκτός του προφανούς έργου τους, είναι το κύριο εργαλείο καταπολέμησης κύριων παθογενειών των αστικών κέντρων, δηλαδή της μείωσης του κυκλοφοριακού φόρτου, της αποτροπής της κυκλοφορίας ιδιωτικών επιβατικών οχημάτων με σαφή την μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της αρμόδιας διεύθυνσης του ΥΠΕΝ, οι μετρήσεις των σταθμών της Αθήνας εμφάνισαν μείωση των επιπέδων ρύπων τις πρώτες μέρες εφαρμογής των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας. Με την ένταση των μέτρων lockdown, τα επίπεδα NOx παρουσίασαν μείωση κατά 48,5%, ενώ των αιωρούμενων σωματιδίων ΡΜ10 κατά 48,8%, πάντοτε σε σύγκριση με τα επίπεδα της αντίστοιχης εποχής του 2019. Η ίδια κατάσταση παρατηρήθηκε και σε πολλές πόλεις. Ρώμη, Μαδρίτη, Λισαβώνα, Λονδίνο, αλλά και Μιλάνο και Βαρκελώνη, γνώρισαν εποχές με πολύ καθαρότερη ατμόσφαιρα, όπως επιβεβαιώνει η ΕΕΑ (Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Περιβάλλοντος). Η βελτιωμένη αυτή εικόνα, ιδιαίτερα στις βιομηχανικές περιοχές της Βόρειας Ιταλίας και Κίνας, καταγράφηκε και στα δεδομένα που καταγράφηκαν από δορυφόρους της ΝΑΣΑ.
Δεδομένου ότι, η ανάγκη ενίσχυσης με την αναγκαία στελέχωση, υποδομές και εξοπλισμό του κοινού και δημόσιου αγαθού των δημόσιων μαζικών μεταφορών είναι επιτακτική, ούτως ή άλλως, ακόμα περισσότερο αυτή την περίοδο που απαιτείται για την διασφάλιση της δημόσιας υγείας των πολιτών να υπάρχουν πάρα πολύ συχνά δρομολόγια ώστε να αποφεύγονται φαινόμενα συγχρωτισμού, είτε στα σημεία αναμονής, είτε εντός των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Ερωτώνται οι κ. Υπουργοί:
1.Τι μέτρα προτίθενται να προωθήσουν και ποιο το λεπτομερές χρονοδιάγραμμα για την πύκνωση των δρομολογίων των ΜΜΜ και κατά τον μήνα Αύγουστο, αντισταθμίζοντας την μείωση της πληρότητας των μέσων μαζικής μεταφοράς λόγω των υγειονομικών συνθηκών;
2.Τι μέτρα προτίθενται να προωθήσουν και ποιο το λεπτομερές χρονοδιάγραμμα για την αποφυγή της μεγάλης αναμονής και της ταλαιπωρίας των πολιτών στα σημεία αναμονής και εντός των ΜΜΜ;
3.Ποιό το ακριβές χρονοδιάγραμμα για προώθηση της ηλεκτροκίνησης και χρήσης εναλλακτικών και καθαρών καυσίμων στα μέσα μαζικής μεταφοράς, μετά τον πρόσφατα ψηφισθέντα νόμο του ΥΠΕΝ, ώστε να βελτιωθεί η ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα στις μεγάλες πόλεις;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Καφαντάρη Xαρούλα (Χαρά)
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)