Επληξε τα μεγέθη των εισηγμένων η πανδημία


Στη «φωτογραφία» των οικονομικών επιδόσεων του διαστήματος Ιανουαρίου – Ιουνίου των εισηγμένων, αποτυπώνεται η αρνητική επίδραση από το «κλείσιμο» της οικονομίας από τα μέσα Μαρτίου έως τις αρχές Μαΐου.

Εάν ληφθεί υπόψη η «μαύρη τρύπα» που προκάλεσε το lockdown στα οικονομικά μεγέθη πρώτου εξαμήνου στις περισσότερες από τις εισηγμένες εταιρείες που δημοσιοποίησαν την περασμένη εβδομάδα αποτελέσματα για τη συγκεκριμένη χρήση, γίνεται αντιληπτό γιατί το ενδεχόμενο ενός δεύτερου κύματος πανδημίας αποτελεί εφιαλτικό σενάριο για το επιχειρείν. Η «φωτογραφία» των οικονομικών επιδόσεων του διαστήματος Ιανουαρίου – Ιουνίου, που περιλαμβάνει το «κλείσιμο» της οικονομίας από τα μέσα Μαρτίου μέχρι τις αρχές Μαΐου, φανερώνει ότι το πλήγμα είναι αναπόφευκτο, κυρίως για κλάδους με μεγάλη εξάρτηση από το λιανεμπόριο και τον τουρισμό.

Μείωση εσόδων

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Μοτοδυναμικής, που, ως αποκλειστική δικαιοδόχος του ονόματος της εταιρείας μίσθωσης αυτοκινήτων SIXT στην Ελλάδα, εμφάνισε πτώση πωλήσεων κατά 60%, κάμψη που αποδίδεται στη συρρίκνωση των τουριστικών αφίξεων φέτος, σε σχέση με πέρυσι. Η δραστηριότητα, δηλαδή, της βραχυχρόνιας ενοικίασης αυτοκινήτων απέφερε το πρώτο εξάμηνο του 2020 έσοδα 3,7 εκατ. ευρώ και ζημίες ύψους 1,7 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 445,2 χιλ. ευρώ τους πρώτους έξι μήνες του 2019. Ως εκ τούτου, το πρώτο εξάμηνο ο όμιλος διεύρυνε τις καθαρές ζημίες στα 3,5 εκατ. ευρώ από 2,1 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA), που ανέρχονται σε 1,4 εκατ. ευρώ, κινούνται στα ίδια επίπεδα με την περασμένη χρονιά.

Ακόμη μία εταιρεία, η «Πέτρος Πετρόπουλος», που δραστηριοποιείται ευρύτερα στην αυτοκινητοβιομηχανία (κατασκευάζει και υποστηρίζει μεγάλο εύρος προϊόντων του συγκεκριμένου κλάδου), εμφάνισε, κατά το πρώτο εξάμηνο, έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2019, κάμψη πωλήσεων κατά 20,5%, σε 45,5 εκατ. ευρώ. Το lockdown οδήγησε στη µεγάλη αύξηση της αξίας των αποθεµάτων της εισηγμένης, από 16 εκατ., τέλη του 2019, σε 27,8 εκατ. το πρώτο εξάμηνο, δεδομένου ότι οι προ COVID-19 παραγγελίες αυτοκινήτων παρέμεναν στο τελωνείο. Ωστόσο, τον Ιούνιο οι πωλήσεις βελτιώθηκαν και σταθεροποιήθηκαν τον Ιούλιο, τάση που ενδέχεται να συνεχιστεί για το υπόλοιπο της χρονιάς. Παρά την πανδημική κρίση, οι ταμειακές ροές από τη λειτουργία ανήλθαν σε 204,5 χιλ. ευρώ από -3,7 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ τα καθαρά κέρδη παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, σε περίπου 900.000 ευρώ. Μείωση κατά 55%, στα 72,7 εκατ. ευρώ, εμφάνισαν, το δεύτερο τρίμηνο του 2020, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, οι πωλήσεις της Frigoglass, στους κλάδους της επαγγελματικής ψύξης και της υαλουργίας, όπου δραστηριοποιείται. Σε σχέση με πέρυσι, τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) μειώθηκαν στο δεύτερο τρίμηνο κατά 70%, στα 8,8 εκατ. ευρώ, με τον όμιλο να εμφανίζει ζημίες 3,8 εκατ. ευρώ έναντι καθαρών κερδών 8,7 εκατ. ευρώ το δεύτερο τρίμηνο του 2019.

Το πρώτο εξάμηνο, το κλείσιμο της οικονομίας επέφερε στην Coca-Cola HBC μείωση των πωλήσεων κατά 25% στην Ελλάδα, που επηρεάστηκε περισσότερο, συγκριτικά με άλλες χώρες, λόγω της υψηλής αναλογίας εσόδων από το κανάλι της εκτός σπιτιού κατανάλωσης και της υψηλής έκθεσης στον τουρισμό. Παρ’ όλα αυτά, η Coca-Cola HBC ενίσχυσε το μερίδιό της στην κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών. Εξοικονόμησε ακόμη 61 εκατ. ευρώ σε σύνολο ετήσιας προγραμματισμένης περικοπής δαπανών 100 εκατ. ευρώ, ενώ οι συγκρίσιμες λειτουργικές δαπάνες μειώθηκαν κατά 7,8%. Επίσης, ενέργειες αναδιάρθρωσης, ύψους 8 εκατ. ευρώ, που υιοθετήθηκαν το 2020, εκτιμάται ότι θα αποφέρουν οφέλη 5 εκατ. ευρώ, σε ετήσια βάση, από φέτος και στο εξής.

Πέραν αυτών, αντίστοιχες ενέργειες πραγματοποιήθηκαν το 2019, οι οποίες, σε συνδυασμό με αυτές που θα υλοποιηθούν φέτος, θα αποφέρουν συνολικά οφέλη 32 εκατ. ευρώ το 2020. Το πρώτο εξάμηνο, τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε 2,8 δισ. ευρώ, υποχωρώντας 14,7% σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Τα καθαρά κέρδη και τα συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη υποχώρησαν κατά 36,4%, στα 124 εκατ. ευρώ και κατά 35,8%, στα 208,8 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα.

Επέδειξαν αντοχές

Αν και οι περισσότερες εισηγμένες έλαβαν άμεσα μέτρα για τον περιορισμό της κρίσης, οι εταιρείες τεχνολογίας και τηλεπικοινωνιών κατάφεραν να γυρίσουν ευκολότερα το τιμόνι κατά τους μήνες της καραντίνας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν είχαν απώλειες. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει ο ΟΤΕ, ο οποίος, κατά το δεύτερο τρίμηνο, περιέκοψε σειρά δαπανών (π.χ. επαγγελματικών ταξιδιών) και υιοθέτησε πρόγραμμα εθελουσίας αποχώρησης περίπου 450 ατόμων, που επιτρέπει, ετησίως, την εξοικονόμηση περίπου 20 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρει σε έκθεσή της η JP Morgan, η πίεση λόγω COVID-19 των εσόδων εξισορροπήθηκε από τις ενέργειες μετασχηματισμού. Κατά το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς, ο ΟΤΕ κατάφερε να εμφανίσει κέρδη μετά από φόρους 184,3 εκατ. ευρώ από 85,8 εκατ. ευρώ και αυξημένο, έστω οριακά, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 κύκλο εργασιών ύψους 1,8 δισ. ευρώ. Ωστόσο, λόγω του lockdown, ο όμιλος το πρώτο εξάμηνο βρέθηκε αντιμέτωπος με μείωση εσόδων στην Ελλάδα (δραστηριοποιείται και στη Ρουμανία) κατά 1,2%, σε 1,4 δισ. ευρώ. Η μείωση των εσόδων από περιαγωγή, που συνδέεται με την ελεύθερη πτώση του τουρισμού, σε συνδυασμό με τη μειωμένη χρήση λόγω κορωνοϊού οδήγησε σε πτώση κατά 3% των εσόδων από υπηρεσίες κινητής στην Ελλάδα. «Αντισώματα» στην πανδημία εμφάνισε και η νεοεισαχθείσα, στην κύρια αγορά του Χρηματιστηρίου, εταιρεία Entersoft, η οποία αύξησε το μερίδιο αγοράς της, καθώς ευνοήθηκε από την εφαρμογή των ηλεκτρονικών βιβλίων της ΑΑΔΕ και του νέου θεσμού των παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Κατά το πρώτο εξάμηνο, ο όμιλος εμφάνισε κέρδη μετά από φόρους της τάξεως των 2 εκατ. ευρώ από 1,4 εκατ. ευρώ το 2019.

Ακόμη μία εταιρεία τεχνολογίας, η Inform, επέδειξε, ώς ένα βαθμό, ανθεκτικότητα. Η λειτουργική κερδοφορία της περιορίστηκε κατά 400.000 ευρώ, στα 3,5 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς, συγκριτικά με το αντίστοιχο του 2019, λόγω, μεταξύ άλλων, της ανάπτυξης λύσεων ψηφιακού μετασχηματισμού σε Ελλάδα και Ρουμανία, όπου δραστηριοποιείται. Ωστόσο, αναμένει ετήσια μείωση του κύκλου εργασιών –παρέμεινε σταθερός στα 34 εκατ. ευρώ– κατά 15%, επειδή ορισμένοι πελάτες της ανέστειλαν τη λειτουργία τους κατά την καραντίνα.

Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ – ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΕΛΕΒΕΓΚΟΣ